Kryzys w sieci

Analizy kryzysów social media

wtorek

3

Październik 2017

0

KOMENTARZE

Oto jak zidentyfikować fałszywe opinie online z 90-procentową dokładnością, zgodnie z nauką

Autor , Kategoria Bez kategorii

           Gdy kupujesz produkty online, zarówno dla siebie, jak i dla Twojej firmy, opinie prawdopodobnie ważą się w procesie podejmowania decyzji. Sprawdzając dany produkt sugerujemy zdecydować się (na przykład na portalu Amazon) na rzeczy, które posiadają wiele pozytywnych opinii, a nie tylko jedną ocenę (dla przykładu tylko czterogwiazdkową).

To samo dotyczy portali typu Airbnb – najlepiej rezerwować miejsce, które ma wiele dokładnych i rzetelnych opinii od entuzjastycznych gości.

Oczywiście wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że te recenzje mogą być fałszywe – albo opłacone przez sprzedawce albo złośliwie zamieszczone przez konkurencję. Jednak i tak większość z nas uważa, że jesteśmy bardzo dobrzy w odróżnieniu prawdziwych opinii od fałszywych.

Nowe badania sugerują, że powinniśmy zawsze zastanowić się dwa razy.

Dlaczego warto zachować ostrożność podczas przeglądania rzeczy i usług online?

Zespół badaczy z Uniwersytety Cornell zdecydował stworzyć program, który miałby na celu wykrywanie fałszywych opinii w internecie. Zanim jednak podjęli się tego zadania, musieli sprawdzić czy program ten aby na pewno jest potrzebny i użyteczny.  W tym celu zebrali trzech wolontariuszy i przedstawili im zarówno fałszywe opinie, jak i te, które zostały zweryfikowane jako niezaprzeczalnie realne.

Jak ludzie dostrzegli fake? Jednym słowem: straszne.

Studenci często nie mogli się zdecydować, czy dana opinia była fałszywa i ostatecznie dojście do właściwej decyzji zajęło im mniej niż 50 procent danego im czasu czasu. Z pewnością wyszło by im to o wiele lepiej, gdyby odwrócili monetę. Wyniki wskazują dlaczego tak wielu z nas kończy na rezerwacji okropnych hoteli lub kupuje produkty nie warte swojej ceny – jesteśmy z każdej strony spamowani przez fałszywe opinie w sieci.

Jak wykryć fake?

Czy komputer może zrobić to lepiej?

Aby się tego dowiedzieć, zespół wykorzystał sztuczną inteligencję, aby wyszkolić program w celu oceny wiarygodności opinii. W tym celu użyto 20 fałszywych i autentycznych recenzji dotyczących hoteli w Chicago. Algorytm szybko poradził sobie z rozpoznaniem fałszywych opinii w przeciwieństwie do człowieka. Pewnego dnia ten algorytm może rozwinąć się w bardzo użyteczny produkt dla sprzedawców online oraz firm, które je użyją (naukowcy podkreślają, że to są wstępne prace nad programem). Tymczasem badania ukazują już przydatne lekcje na temat wykrywania fałszywych opinii. Więc stwierdzenia, że „pięciogwiazdkowy” hotel w pokojach może mieć pleśń oraz mogą być one bardzo ciasne, lub że wysoko oceniany toster może się zepsuć, zanim zrobisz dzięki niemu 10 kanapek?

Zgodnie z badaniami firmy Cornell, należy się zastanowić jeśli opinia:

– nie ma żadnych szczegółów. Trudno opisać to, czego naprawdę nie doświadczono, dlatego fałszywe opinie często oferują ogólne pochwały, a nie dokładne szczegóły. „Prawdziwe recenzje hoteli na przykład częściej wykorzystują konkretne słowa dotyczące hotelu, takie jak „łazienka”, „zameldowanie” lub „cena”. Oszuści piszą częściej o rzeczach, które wskazują sytuację, jak „urlop”, „podróż służbowa” czy „mój mąż”.

– zawiera więcej zaimków pierwszoosobowych. Jeśli chcesz aby coś brzmiało autentycznie, najczęściej mówisz o sobie więcej. To prawdopodobnie dlatego słowa takie jak „ja” i „mnie” pojawiają się częściej w fałszywych opiniach.

– ma więcej czasowników niż rzeczowników. Analiza językowa pokazuje, że podróbki często obejmują więcej czasowników, ponieważ ich autorzy często zastępują przyjemne (lub niepokojące) brzmienie opinii na rzeczywisty stan wiedzy. Oryginalne recenzje są wypełnione rzeczownikami.

Oczywiście, że te subtelne wskazówki same w sobie prawdopodobnie nie sprawią, że będziesz mistrzem rozpoznawania fałszerstw, ale w połączeniu z innymi metodami weryfikacji opinii powinieneś być w stanie lepiej określić, czy dany produkt lub usługa jest warta swojej ceny.

 

źródło: https://www.inc.com/jessica-stillman/heres-how-to-spot-fake-online-reviews-with-90-perc.html?cid=search

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *