Termin “fake news” dotarł już chyba wszędzie, a wraz z nim rosnące obawy kierownictwa największych korporacji, że to właśnie ich marka może kiedyś stać się celem.

Niedawno firma Pepsi doświadczyła fałszywego ataku informacyjnego, który obniżył cenę ich akcji o 3,5% w pierwszym dniu i łącznie 5,5% spadek w przeciągu całego miesiąca. Nie jest to jedyna firma, która padła ofiarą Fake News. Marki takie jak New Balance, Facebook, a nawet Papież miały już do czynienia z tego typu informacjami.

Firmy muszą mieć jasno określony plan walki z fałszywym atakiem informacyjnym. Plan ten powinien obejmować co najmniej czterokrotne działania w obszarze mediów cyfrowych, PR, marketingu influencerów i mediów społecznościowych. Pracownicy każdego działu powinni być gotowi na pełne zaangażowanie w danym momencie. Im szybciej marka będzie walczyć z fałszywymi wiadomościami, tym lepsze będą skutki łagodzenia jej skutków.

Obserwuj: znajdź fałszywe wiadomości zanim obiegną one świat

Pierwszym krokiem na planie walki z fałszywymi wiadomościami powinno być znalezienie takich newsów zanim zrobi to konkurencja lub inne osoby chcące je rozpowszechnić i wykorzystać. Oznacza to, że musisz stale monitorować wzmianki o swojej firmie.

Monitoring powinien obejmować:

1. Oprogramowanie stale monitorujące sieć pod kątem wzmianek na temat danej marki. Prostym narzędziem jest Google Alerts, Brand24 lub TalkWalker.

2. Sieć influencerów, która stale działa w twoim imieniu. Przyda Ci się talent influencerów, którzy monitorują media, blogi i kanały mediów społecznościowych pod kątem twojej marki. Gdy znajdą coś, co wydawać się może zapalnikiem lub być po prostu dla ciebie szkodliwe, powinni mieć ustalony plan zgłaszania tego do zespołu monitorującego, który już na bieżąco będzie mógł zająć się potencjalnym problemem.

3. Monitorowanie mediów społecznościowych 24 godziny na dobę i oznaczanie flagą odpowiednich informacji, gdy tylko pojawi się fragment fałszywej, niepotwierdzonej lub w inny sposób nieznanej treści.

Działaj: Reaguj tak szybko, jak to możliwe

Gdy ktoś zgłosi treść jako szczególnie szkodliwą, marka będzie musiała uzasadnić swoje roszczenie. Aby to zrobić, przejrzyj bardzo dokładnie dany link. Sprawdź, czy zostało to pokazane w większej liczbie witryn internetowych, czy nie zostało dalej udostępnione lub w inny sposób wydaje się zyskiwać atencję. W tym momencie twój zespół mediów społecznościowych, marketingu cyfrowego i PR powinien się spotkać, aby omówić potencjalny wzorzec reakcji.

Po podjęciu decyzji o udzieleniu odpowiedzi na takie informacje marka powinna:

1. Opublikować odpowiedzi we wszystkich odpowiednich sieciach społecznościowych i należących do nich kanałach, prostując, że wspomniane informacje są fałszywe.

2. Sięgnij do lokalnych i krajowych mediów, aby odrzucić roszczenia.

3. Angażuj się jak najbardziej w rozmowy z osobami, które mają wpływ na to jak rozprzestrzeniają się informacje, które są fałszywe. Podziękuj tym, którzy je zgłosili i przygotuj oświadczenie lub prośbę o osoby, które chcą pomóc w walce z wiadomościami.

Uciszaj: Dziel się prawdą

Kiedy tylko firma w jakikolwiek sposób zareaguje na fake newsy, musi być przygotowana na ewentualne wyciągnięcie wszystkich możliwych dział, by podzielić się prawdą i następnie dobrze ją dystrybuować. W tym momencie nie trzeba wspominać o fałszywych wiadomościach ani ich przytaczać, ale warto udostępnić informacje, które sprawią, że fałszywe wiadomości będą wyglądać jeszcze bardziej fałszywie.

Jak tego dokonać:

1. Ustaw wydatki na reklamę cyfrową, aby promować swój post w mediach społecznościowych.

Rozważ użycie reklam na stronach społecznościowych i internetowych, aby zrównoważyć ilość wiadomości.

2. Aktywuj swoją armię influencerów w mediach społecznościowych. Jeśli osoba, która stworzyła fake news używa internetowych trolli do rozpowszechniania go, możesz podobnie użyć swojej armii wpływowych ludzi w social media, aby walczyć z każdą pojawiającą się nowością na twój temat. Jednak muszą to być osoby w pełni zaufane, które cię nie zawiodą. Powinny to być te same osoby, które monitorują Twoją markę. Ci influencerzy pomogą wysysać powietrze z ognia fałszywych wiadomości – publikując swoje pozytywne treści, wzywając tych, którzy podzielili się swoją fałszywą historią, nawiązując dialog i kierując zainteresowane osoby na oficjalne oświadczenie.

Zastosowanie powyższego podejścia do wykrywania, działania i reagowania na potencjalny atak fake newsów przedstawia firmę jako profesjonalistów, którzy nie boją się wyzwań i potrafią sprawnie działać w stresujących sytuacjach. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest dzielenie się prawdą w sposób, który zmniejsza zdolność fałszywych wiadomości do oddychania. Twoje wiadomości muszą być proste, klarowne i łatwe do udostępnienia.

Komentarz: Fałszywe wiadomości to celowo sfabrykowane informacje sporządzane w celu zmiany opinii publicznej w odniesieniu do konkretnego celu.

Fałszywe wiadomości to wiadomości, które zaczęły się od jądra prawdy i z czasem dopowiadając i zmieniając prawdę, rozprzestrzeniają się po sieci w mgnieniu oka.

Źródło: prnewsonline.com