Kiedy nowe słowo wchodzi do słownika, zwykle oznacza, że jakiś nowy pomysł włączył się do naszego zbiorowego słownictwa. W tym kontekście Oxford English Dictionary określił “post-prawdę” jako przymiotnik, który zdefiniował jako “odnoszący się lub określający okoliczności, w których obiektywne fakty mają mniejszy wpływ na kształtowanie opinii publicznej niż odwoływanie się do emocji i osobistych przekonań”. 

Słownik określił także “post-prawdę” jako Słowo Roku 2016, co wskazuje, że fałszywe wiadomości, niestety zostaną. Nikt nie był zaskoczony faktem, że amerykańskie wybory prezydenckie i Brexit okazały się siłą napędową fałszywych wiadomości.

W przeciągu ostatnich trzech miesięcy, podczas trwania kampanii wyborczych w USA statystyki wykazały, że 20 fake newsów osiągnęło o ponad milion więcej interakcji niż 20 najpopularniejszych prawdziwych informacji. To, co niegdyś było ukrytym podziemiem marketingu, o którym mówiło się bardzo niewiele, wypłynęło bardzo skutecznie na powierzchnię, a firmy, które nie mają przygotowanego dobrego planu na to, jak sobie radzić z bezpodstawnymi atakami, mogą szybko znaleźć się w sytuacji, kiedy to nawet najbardziej lojalni klienci będą poważać swoje zaufanie.

Kiedy fałszywe wiadomości powodują prawdziwe problemy?

Uczciwe marki mogą mocno ucierpieć z powodu fałszywych informacji wydanych na ich temat, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. Bezpośrednie ataki są najłatwiejsze do wykrycia. Kiedy firma decyduje się wywołać medialną burzę, otwarcie rozprzestrzenia dezinformację o konkurencji i próbuje wprowadzić w błąd jak największą ilość klientów. Ataki zazwyczaj dotyczą tego, co konkurenci sobą reprezentują i jakiej jakości są ich produkty i jak słabą mają obsługę klienta.

Odwrotnie, pośrednia szkoda występuje, gdy fałszywe serwisy informacyjne, które generują ogromne ilości ruchu, zaczynają przyciągać uwagę programowych algorytmów reklamowych. Fałszywe witryny z wiadomościami zyskują ogromny ruch, więc algorytmy umieszczają reklamy uczciwych firm obok fałszywych historii, co skutkuje zmniejszeniem zaufania konsumentów i potencjalnym łączeniem marek spoza organizacji ze spolaryzowanymi i podżegającymi treściami.

Nawet marka tak masywna jak Pepsi Co. nie jest bezpieczna. Kiedy dyrektor generalny Indra Nooyi skomentował wynik wyborów, lamentując nad konkluzją, ale gratulując Donaldowi Trumpowi zwycięstwa, Alt-Right blog Conservative Treehouse przedstawił całkowicie mylący nagłówek “Massive Stewardship Fail – Pepsi Co. CEO mówi wspieracjącym Trumpa, aby zabrali swoje biznesy gdzie indziej”. Kiedy inne fałszywe serwisy informacyjne szybko rozpowszechniły tę fałszywą historię, akcje PepsiCo odnotowały spadek o 3,75 procent w dniu, w którym opublikowano powyższy nagłówek.

źródło: https://kaboompics.com/

Jak odnieść sukces, pozostając szczerym?

Skoncentrowany fałszywy atak na wiadomości jest najgorszym koszmarem każdej firmy, ale poniższe strategie mogą pomóc w zmniejszeniu negatywnych skutków lub uniknięciu ich w całości.

Zostań przykładem przejrzystej i godnej zaufania marki

Jeśli firma już na starcie wzbudziła ogromne zaufanie wśród klientów, to jej pozycja w oczach opinii publicznej będzie znacznie trudniejsza do wstrząśnięcia. Prawie 40 procent konsumentów, w badaniu przeprowadzonym przez Label Insight, powiedziało, że nie mają problemu z przejściem z jednej marki na drugą, aby uzyskać bardziej przejrzysty produkt. Przejrzystość firmy zapewnia też inne korzyści poza obalaniem fałszywych wiadomości, ale jeśli marka ma setki raportów podważających zaufanie w Internecie, jedna fałszywa historia sprawi dosyć duży problem. Aby zwiększyć przejrzystość firmy, przedstaw wszystko opinii publicznej – swoich inwestorów, klientów i pracowników.

Założyciel Wikipedii Jimmy Wales powiedział, że dzielenie się bardziej rzeczywistymi faktami w Internecie jest najlepszą odpowiedzią na fake newsy. W jego firmie, niezależnie od tego, czy dane liczby są dobre, czy złe, dokładane są wszelkie starania, by dzielić się wszystkim z klientami newsami, tak aby nawet jeśli nie działają oni tak dobrze, jak się spodziewają, byli tymi, którzy rozpowszechniają te informacje.

Rozpal ogień pozytywną prasą

Rozpowszechnienie mediów społecznościowych jako źródła wiadomości ułatwiło udostępnianie czegokolwiek w dowolnym momencie. Podczas gdy ten system umożliwia szybkie propagowanie fałszywych wiadomości, daje także możliwość generowania pozytywnych treści. Wypychaj regularnie dobrą prasę w mediach społecznościowych, a gdy fałszywe wiadomości wychodzą mu naprzeciw, upewnij się, że zaginą one w morzu pozytywów.

Bądź aktywny w budowaniu reputacji i zwiększaniu wiarygodności swojej marki, zanim napotkasz problemy z fake newsami. Przygotuj się do walki z fałszywą prasą, która może wpłynąć na Twoją firmę lub branżę. Jeśli masz proces tworzenia i dystrybucji treści, możesz szybko utworzyć i rozpowszechniać to, czego potrzebujesz, aby złagodzić fałszywe informacje rozpowszechniane o twojej firmie. PepsiCo’s Nooyi zyskuje pozytywną prasę, pisząc listy do rodziców kierownictwa firmy. To niecodzienna praktyka, ale zdrowa, która budzi dobrą wolę w stosunku do firmy.

Przesyłaj oryginalne, spójne treści.

Raporty na temat przejrzystości i pozytywne wiadomości stanowią część proaktywnej strategii walki z fałszywymi wiadomościami, ale kluczowe jest holistyczne podejście. Nie chcesz odpowiadać bezpośrednio na fałszywe wiadomości. Aby uniknąć konieczności szukania rozwiązania, gdy trzeba kontrolować obrażenia, stwórz plan wielokanałowy, aby wypchnąć stały strumień treści w całym Internecie, jak to zrobił dyrektor marketingu Opus Hotel Daniel Craig w 2006 roku.

Dzięki uruchomieniu pierwszego bloga w branży, który obejmował zagadnienia takie, jak radzić sobie z wymagającymi gośćmi, którzy zostawiają złe recenzje, Craig zyskał globalną grupę obserwatorów i dużą uwagę na swój hotel w Vancouver. Używając negatywnej prasy jako tematu dyskusji, zdemaskował fałszywe wiadomości, zanim w ogóle mogły one się rozprzestrzenić, zapewniając partnerom i konsumentom dostęp do wiarygodnych, cennych, poufnych informacji. To nie tylko pomogło Opus Hotel zbudować tradycyjnie silny wizerunek marki, ale także zapewniło pewien poziom odporności: arsenał prawdy Craiga może pomóc hotelowi rozbroić wszelkie kolejne fałszywe informacje, które mogą pojawić się w każdej chwili. Według Edelmana, zaufanie do marki ogółem spadło o 30 procent na całym świecie w 2016 roku, więc pielęgnowanie pozytywnych relacji stało się bardziej potrzebne niż kiedykolwiek wcześniej.

Generowanie treści nie powinno skupiać się wyłącznie na możliwościach fake wiadomości, ale raczej na pozytywnych aspektach marki i relacjach budowanych przez firmę. Udostępniaj przydatne treści, które mówią o ważnych sprawach, aby utrzymać zaangażowanie klientów i stworzyć repozytorium prawdy, jeśli kiedykolwiek będziesz musiał z tego skorzystać.

Podsumowując, fałszywe wiadomości mogą zyskiwać na popularności, ale kilka ataków post-prawdy nie musi powodować nieodwracalnej szkody dla twojej firmy. Skoncentruj się na przejrzystości i tworzeniu pozytywnych treści, aby mieć pewność, że każda szalona historia, która pojawi się w kolejce, będzie niczym innym jak głuchym uderzeniem w Twoją nienaganną reputację.

Źródło: entrepreneur.com