Facebook wprowadził brytyjską stronę do swojej międzynarodowej inicjatywy sprawdzania faktów po ponad dwóch latach krytyki na temat tego, w jaki sposób sieć społecznościowa radzi sobie z rozpowszechnianiem dezinformacji na swojej platformie.

Full Fact, organizacja charytatywna sprawdzająca fakty, założona w 2010 roku, będzie przeglądać historie, obrazy i filmy, które zostały oznaczone przez użytkowników i oceniać je na podstawie ich dokładności.

Działania charytatywne skupią się na dezinformacji, która według nich jest najbardziej szkodliwa. Będą to fałszywe informacje medyczne, nieprawdziwe historie dotyczące ataków terrorystycznych i fałszowania wyborów.

Kierownictwo Facebooka było wielokrotnie krytykowane przez polityków w ostatnich latach, ponieważ problemy z dezinformacją i zagraniczną ingerencją utrudniały wybory na całym świecie.

Referendum w sprawie Brexitu i wybory powszechne w 2017 r.
okazały się być nadszarpnięte tak zwanymi fake newsami, podczas gdy internetowe fałsze dotyczące m.in. imigracji były obwiniane za podsycanie podziałów w narodach na całym świecie.

Firmy zajmujące się social mediami stanęły w obliczu zagrożenia regulacjami, jeśli poniosłyby porażkę w walce z fałszywymi wiadomościami na swoich platformach, a Facebook został wezwany do udzielenia odpowiedzi na pytania od prawodawców w wielu krajach na ten temat.

W bardzo nagłośnionej sesji dowodowej przed Kongresem USA w kwietniu, założyciel Facebooka, Mark Zuckerberg, wytłumaczył porażki firmy pojawiającymi się na jego platformie fałszywymi informacjami i skandalem z danymi związanymi z Cambridge Analytica.

Nie pojawił się jednak, gdy wezwano go do zbadania przez parlament Wielkiej Brytanii fałszywych wiadomości, co skłoniło posłów do pozostawienia mu pustego krzesła podczas sesji z wiceprezesem, Richardem Allanem, w listopadzie.

Za pomocą nowych narzędzi użytkownicy Facebooka będą mogli zgłaszać posty, co do których mają wątpliwości, że są niedokładnie sprawdzone przez Full Fact, a inne podejrzane posty zostaną zidentyfikowane za pomocą technologii Facebooka. Wpisy będą wtedy oznaczone jako prawdziwe, nieprawdziwe lub mieszane, gdy użytkownicy będą je udostępniać. Jeśli treść zostanie udowodniona jako nieprawdziwa, pojawi się ona w Facebook’s News Feed, ale nie zostanie usunięta.

Claire Wardle, dyrektor wykonawczy First Draft, która pracowała z Full Fact w wyborach powszechnych w 2017 roku, powiedziała, że największym problemem jest to, że Facebook posiada wszystkie informacje o projekcie, co sprawia, że niezależni audytorzy prawie nie widzą, czy to działa.

Facebook posiada tą globalną bazę danych dezinformacyjnych online i jest to coś, co powinno być dostępne dla naukowców i opinii publicznej” – powiedziała dr Wardle.

Pierwszą sprawą jest ochrona wolności słowa i możliwość ludzi do wyrażania tego, co myślą” – powiedział Will Moy, dyrektor Full Fact, dodając, że głównym problemem w mediach społecznościowych jest często to, że „coraz trudniej jest wiedzieć, komu można zaufać.

Will Moy przewiduje, że zamiast „drobiazgowego sprawdzania faktów politycznych” na takie tematy, jak Brexit i imigracja, często znajdowane na stronie internetowej Full Fact, dezinformacja dotycząca zdrowia będzie jednym z największych problemów, z jakimi zmierzy się jego zespół.

Facebook po raz pierwszy uruchomił swoją inicjatywę sprawdzania faktów w grudniu 2016 roku, po tym, jak pojawiły się obawy dotyczące fałszerstw i propagandy rozpowszechnianej wokół wyborów Donalda Trumpa.

Sieć społecznościowa współpracuje teraz z kontrolerami faktów w ponad 20 krajach, aby przeglądać treści na swojej platformie, ale badania nie potwierdzają, czy ich wysiłki są skuteczne.

Full Fact opublikuje wszystkie swoje kontrole na swojej stronie internetowej, powiedział Will Moy, a także kwartalne raporty z przeglądu relacji z Facebookiem.

Sarah Brown, menedżer ds. szkoleń i czytania wiadomości, EMEA na Facebooku, powiedziała w oświadczeniu: „Ludzie nie chcą widzieć fałszywych wiadomości na Facebooku. My również. Cieszymy się, że możemy współpracować z organizacją tak poważaną i szanowaną jak Full Fact, aby rozwiązać ten problem. Łącząc technologię z doświadczeniem naszych partnerów zajmujących się sprawdzaniem faktów, nieustannie pracujemy nad zmniejszeniem rozpowszechniania dezinformacji na naszej platformie.”

Źródło: dailyecho.co.uk