W Internecie codziennie pojawia się ogromna ilość informacji. Nie zawsze są to jednak informacje prawdziwe i godne zaufania. Dlatego wydawcy i dziennikarze powinni zachować czujność, aby nie dopuścić do tego, żeby fałszywe lub zwodnicze treści pojawiały się publicznie. W tym celu powinni zastosować pewne rozwiązania w ramach swojej strategii zarządzania.

Każdego dnia w Internecie publikowanych jest tysiące artykułów. Umieszczają je indywidualni blogerzy, celebryci czy marki. Ta machina produkująca treści działa nieprzerwanie w pogoni za kolejną historią, która przyniesie więcej ruchu i przychodów. Niestety odbiorcy tych informacji najczęściej nie są zainteresowani czytaniem całych artykułów. Zwracają jedynie uwagę na przyciągające treścią nagłówki, które są często fałszywymi wiadomościami czy dezinformacją.

Jednak wydawcy mogą podjąć pewne kroki w celu zwalczania fake newsów. Poniżej przedstawiamy 5 sposobów jak można tego dokonać.

Przejrzyste i jasne nagłówki

Media cyfrowe dobrze prosperują dzięki umieszczaniu podstępnych nagłówków (tzw. clickbait’ów). Ogromna liczba artykułów napisana jest po to, aby uzyskać maksymalną oglądalność. Wydawcy muszą zatem konkurować z nieuczciwymi autorami publikującymi fałszywe wiadomości.

Aby tworzyć interesujące, przyciągające uwagę czytelników nagłówki, wydawcy muszą zadbać o to, by ich treść była zwięzła i przekazywała to, co naprawdę zawiera artykuł. Powinni oni określić, które informacje mogą zainteresować czytelników, zaimponować im i sprawić, że będą chcieli powrócić po więcej. Elementy te powinny być podkreślone w nagłówku w zwięzły sposób, ale również powinny skutecznie komunikować przekaz.

Czerpanie wiedzy z autentycznych źródeł

Jednym z głównych powodów problemów z komunikacją w mediach internetowych jest nie tylko nadmiar informacji, ale brak tych wiarygodnych i przejrzystych. Wynika to często z braku dowodów w artykułach przekonujących do prawdziwości publikowanych treści. W rezultacie czytelnicy albo nie ufają w ogóle danej informacji, albo ufają jej całkowicie, bazując wyłącznie na wiarygodności marki.

Wydawcy wiadomości cyfrowych powinni również stworzyć mechanizm kontroli i uwierzytelniania za pomocą obiektywnych i wiarygodnych źródeł w celu potwierdzenia prawdziwości informacji.

Nacisk na ugruntowanie wartości marki

Portale informacyjne tworzą markę, muszą więc myśleć o wartości dodanej, jaką mogą wnieść do życia swoich czytelników. Dziś specjalizacja w danej dziedzinie jest ceniona znacznie bardziej niż posiadanie szczątkowej wiedzy na tematy z różnych dziedzin. Jeśli marka będzie dobrze osadzona w danym temacie może przekazywać rzetelną wiedzę swoim czytelnikom. Tego typu wiarygodność zapewnia marce pozyskanie bazy lojalnych odbiorców.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii

Wydawcy muszą wykorzystywać technologię, aby zidentyfikować problem. Dzięki technologii łatwiej można wykrywać fałszywe wiadomości i powstrzymywać ich rozprzestrzenianie się. Sztuczna inteligencja może w dokładny sposób przefiltrować dane, aby wykryć nieprawdziwe informacje. Zapotrzebowanie na tego typu działania są szczególnie potrzebne tym markom, które mogą stracić wiele, jeśli fałszywe wiadomości zostaną z nimi powiązane.

Szkolenia dziennikarzy

Organizacje prasowe i gildie muszą podjąć skoordynowane wysiłki w celu zwalczania problemu fałszywych wiadomości. Powinny przekonywać swoich członków, aby byli uczciwi i wierni dziennikarskim wartościom. Gildie powinny także zachęcać redaktorów i dziennikarzy do szkolenia w zakresie nowszych technologii wykorzystywanych w redakcjach.

Źródło: deccanchronicle.com