Rosnąca liczba pojawiających się fake newsami podważa zaufanie ludzi do tradycyjnych mediów. Przedstawiciele mediów i rządy powinny połączyć siły w walce z tym zjawiskiem.

Dr Sam Kamau, wykładowca Aga Khan University Graduate School of Media and Communications powiedział, że wartość prawdziwych informacji maleje od kilku lat, ponieważ ludzie są w stanie stworzyć własną wersję prawdy.

„Publikowanie fałszywych wiadomości często odbywa się z motywacją finansową, polityczną lub społeczną. Powstają one po to, by wpływać na poglądy ludzi, naciskać na agendę polityczną lub powodować zamieszanie i często mogą być politycznym biznesem dla wydawców internetowych.”

Kamau przemawiał podczas warsztatów szkoleniowych zorganizowanych przez Africa Freedom of Information Center (AFIC) we współpracy z Africa Check i Aga Khan University. Wykładowca powiedział, że istnieje coraz większa pomysłowość w rozpowszechnianiu fake newsów.

Badanie przeprowadzone przez Massachusetts Institute of Technology w ubiegłym roku wskazało, że fałszywe wiadomości były „podawane dalej” częściej przez ludzi niż boty. Badanie przeprowadzone na 126 tys. pogłosek i fałszywych wiadomości rozpowszechnianych na twitterze przez okres 11 lat wykazało, że fake newsy docierają szybciej i do większej liczby osób niż prawda.

Ofwono Opondo, dyrektor wykonawczy Uganda Media Center, powiedział, że tradycyjne media odznaczają się skutecznym zarządzaniem informacjami, których media społecznościowe / media online nie mają. Powiedział, że tradycyjne media muszą wprowadzić więcej mechanizmów, aby nie ulegały pokusie popadnięcia w „szybkie” wiadomości.

„Niestety, niektóre główne gazety czy telewizje próbujące walczyć o popularność, padły ofiarą rozpowszechniania fałszywych wiadomości. Prowadzone są ciągłe szkolenia i kontrole, w celu zapobiegania popularyzowania fałszywych informacji” – powiedział Opondo.

Gilbert Sendugwa, dyrektor wykonawczy Africa Freedom of Information Center (AFIC) powiedział:

„Dziennikarze i organizacje społeczeństwa obywatelskiego (CSO) powinni wiedzieć, że ludzie potrzebują informacji, ale z powodu fałszywych wiadomości, nie ufają oni otrzymywanym informacjom, a zatem społeczeństwo jest dezinformowane”.

„Nawet gdy media przekazują rzeczywiste wiadomości, to jednak z powodu coraz częściej pojawiających się fake newsów, ludzie przestają ufać mediom” – dodał Sendugwa.

Źródło: newvision.co.ug