Zgodnie z najnowszym raportem firmy Edison Research, wiele osób nie korzysta z Facebooka tak często jak dawniej. Z danych wynika, że platforma straciła około 15 milionów aktywnych użytkowników w USA od 2017 roku.

Oczywiście te wyniki nie są ostateczne. Raport oparty jest bowiem na ankiecie przeprowadzonej wśród około 1 500 Amerykanów, a sam Facebook informuje o 242 milionach użytkowników miesięcznie w regionie Ameryki Północnej.

Jednak przedstawione wyniki są zgodne z innymi raportami:

  • eMarketer szacuje, że w 2018 roku Facebook stracił około 2,1 miliona użytkowników poniżej 25 roku życia, po tym jak w 2017 roku stracił około 2,8 miliona w tej samej kategorii wiekowej;
  • liczba aktywnych użytkowników Facebooka w Europie spadła podczas dwóch kolejnych kwartałów w ubiegłym roku, po czym ponownie wzrosła w IV kwartale – Facebook odnotował takie spadki po raz pierwszy;
  • badanie Pew Research, opublikowane we wrześniu ubiegłego roku wykazało, że 42 proc. użytkowników Facebooka zmniejszyło swoją codzienną aktywność i zaangażowanie na platformie;
  • badania Piper Jaffray, opublikowane w październiku ubiegłego roku pokazały, że Facebook z czasem tracił popularność wśród nastoletnich użytkowników na rzecz zwiększającej się popularności takich platform jak Instagram i Snapchat.

Statystyki nie są więc zbyt zadowalające. Powszechnie wiadomo, że ubytek nawet kilku milionów użytkowników prawdopodobnie nie sprawi, że Facebook stanie się zagrożony, ponieważ platforma nadal informuje o około 2,3 miliardach użytkowników korzystających z jej usług. Jednak trendy nie wydają się być zbyt korzystne dla Facebooka. Wprawdzie firma nadal posiada i obsługuje Instagram, Messenger i WhatsApp, więc jej działalność jest silna. Jednak jej flagowa aplikacja może nie być niedługo kluczową platformą społecznościową, jeśli opisane wyżej zmiany będą postępowały.

Właśnie dlatego Facebook bada nowe możliwości i stara się działać w zgodzie ze zmieniającymi się nawykami swoich użytkowników. Jak dotąd, co pokazują wyżej wymienione raporty, wysiłki te nie działają. Co więc robi Facebook? Czy powinien przestać zmieniać swoją główną platformę, a skupić się bardziej na innych rzeczach?

Dyrektor generalny, Mark Zuckerberg, ogłosił niedawno nowe podejście do ochrony prywatności na swoich aplikacjach, które kładłoby większy nacisk na przesyłanie wiadomości. Niektórzy postrzegają to jako odejście od znanego nam Facebooka, gdzie kanał informacyjny zostanie w końcu przejęty przez bardziej zamknięte przestrzenie interakcji.

W ostateczności wydaje się, że Facebook może potrzebować bardziej drastycznego rozwiązania, aby rozwiązać swoje problemy. Nie są to jednak problemy, które mogłyby spowodować koniec Facebooka w najbliższym przewidywalnym okresie.

Źródło: socialmediatoday.com