Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Ludzie będą umierać z powodu zakazu palenia węglem? Fake news na temat smogu

fakty.interia.pl, 21 marca 2019 r. Izba Gospodarcza Sprzedawców Węgla sugeruje, że antysmogowy zakaz palenia węglem, który wprowadza coraz więcej miast w Polsce, może spowodować, że jeszcze więcej osób będzie umierało z powodu zimna. Przeciwko takiej tezie protestuje Polski Alarm Smogowy. Zarzucają Izbie Gospodarczej Sprzedawców Węgla produkowanie fake newsów. Chodzi o raport z wynikami badań dotyczących wpływu ubóstwa energetycznego na życie Polaków, przygotowany na zlecenie Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla. Wynika z niego, że w 2017 roku na skutek zimna w Polsce zmarło ponad 35 tys. ludzi, natomiast potencjalne koszty ekonomiczne tych zgonów mogły wynieść przeszło 210 miliardów złotych. W omówieniu raportu znalazły się opinie, że walka ze smogiem to w Polsce głównie walka z węglem, “choć to wcale nie węgiel jest przyczyną smogu”. Czytaj więcej…


Internauci uśmiercili Zenka Martyniuka. Gwiazdor stał się ofiarą nieśmiesznego żartu

kultura.onet.pl, 21 marca 2019 r. W mediach społecznościowych pojawił się nieprzyjemny fake news, w którym uśmiercono Zenka Martyniuka. Gwiazdor disco polo na całe szczęście ma się dobrze, a całość jest kolejnym nieśmiesznym, internetowych łańcuszkiem. To nie pierwszy raz, kiedy w sieci pojawiają się zmyślone informacje na temat śmierci znanej osoby. Tym razem ofiarą nieśmiesznego żartu stał się Zenek Martyniuk. Na Facebooku szaleją bowiem fake newsy, których nagłówek brzmi “Zenek Martyniuk nie żyje”. Oczywiście klikając w materiał automatycznie udostępniamy nieprawdziwą treść na swojej tablicy. W ten sposób informacja rozprzestrzeniła się w sieci w bardzo szybkim tempie. Wielu internautów uwierzyło w nieśmieszny żart. Wcześniej “ofiarami” tego typu clickbaitów stali się m.in. Janusz Gajos, Marcin Miller czy Tadeusz Sznuk. Czytaj więcej…

  Anonimowa cyberprzemoc w sieci; Za fake newsy do paki

Ranking reputacji polskich miast. Pięć potężnych marek na czele

bydgoszcz.wyborcza.pl, 21 marca 2019 r. Miastem o najlepszej reputacji wśród Polaków jest Wrocław. W pierwszej piątce znalazły się same największe, miejskie marki, a dopiero za nimi mniejsze ośrodki – wśród nich i Bydgoszcz. Czołową piątkę rankingu stworzonego po raz trzeci przez Fundację na rzecz Reputacji Marki „Premium Brand” tworzą Wrocław, Kraków, Gdańsk oraz Poznań i Warszawa – nie ma na tej liście niespodzianki, wszystko to uznane i największe miejskie marki. W języku potocznym mówi się o czyjejś „dobrej” lub „złej reputacji”, co odzwierciedla stosunek do danej osoby. Z reputacją mamy również do czynienia w odniesieniu do miast, które budzą konkretne skojarzenia. W badaniu reputacji marki Premium Brand 2019 respondenci oceniali miasta biorąc pod uwagę wspomniane skojarzenia, takie jak poziom zaufania do danego miasta czy możliwość polecenia go znajomym. Czytaj więcej…


„Awaria” w Play, która była awarią w Virgin Mobile – tak powstają fake news’y

speedtest.pl, 21 marca 2019 r. Internet ma to do siebie, że niepotwierdzone informacje potrafią rozpowszechnić się w zastraszającym tempie. Tak właśnie było dzisiaj z newsem o awarii sieci Play. Awarii, której tak naprawdę nie było, bo problemy z działaniem miała tylko i wyłącznie sieć Virgin Mobile. Skąd to całe nieporozumienie? Virgin Mobile jest tzw. operatorem wirtualnym MVNO, który świadczy usługi w oparciu o infrastrukturę sieci Play. Przy czym nie oznacza to, że Virgin Mobile nie posiada swojego sprzętu telekomunikacyjnego. Mamy tutaj do czynienia z dość rozbudowanym modelem MVNO, w którym to operator wirtualny zarządza infrastrukturą niezależnie od sieci Play. Awaria nastąpiła na styku pomiędzy serwerami Play i Virgin Mobile, przy czym wina leżała tutaj po stronie drugiego operatora. Niestety serwis Downdetector nie posiada w swojej bazie usługi Virgin Mobile i dzisiejszą awarię odnotował na koncie Playa. Czytaj więcej…

  Przegląd mediów • poniedziałek, 22 października 2018 r.

Owsiak organizuje “grupę wsparcia” w walce z hejtem

tvn24.pl, 21 marca 2019 r. „Chcemy spróbować rozwiązać problem, co zrobić, żeby pomóc sobie, kiedy jesteśmy hejtowani, jak stworzyć grupę wsparcia” – mówił w TVN24 prezes zarządu Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Jerzy Owsiak. Zapowiedział, że w tej sprawie w muzeum POLIN odbędzie się otwarta debata między innymi z udziałem rzecznika praw obywatelskich Adama Bodnara. Prezes zarządu fundacji WOŚP mówił w czwartek we “Wstajesz i wiesz” w TVN24 o debacie “Ja nie hejtuję, ja rock’n’rolluję” dotyczącej przeciwdziałania zjawisku mowy nienawiści w Polsce. “Już nas nic nie zaskoczy”. Jak przekazał Jerzy Owsiak, odbędzie się ona 29 marca w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Dodał, że została zorganizowana przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich i WOŚP. „Zapraszamy na taką debatę, na rozmowę” – powiedział. Czytaj więcej…


Jak Polacy tłumaczą swój hejt w sieci? Inni hejtują, my tylko wyrażamy opinie

antyweb.pl, 21 marca 2019 r. Wiem, że ocena czy coś jest hejtem, merytoryczną krytyką czy tylko wyrażeniem opinii, zależy od punktu siedzenia, ale proporcje Polaków, którzy dostrzegają hejt u innych, a u siebie praktycznie w ogóle, świadczy, że ktoś tu nie potrafi się przyznać do winy. Agencja badawcza ARC Rynek i Opinia opublikowała wyniki badania, przeprowadzonego wspólnie z Uniwersytetem SWPS, którego celem było zbadanie, jak Polacy postrzegają hejt w sieci. Według nich okazało się, że 46 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się zostawić krytyczną opinie w sieci, częściej byli to mężczyźni – 52 proc. niż kobiety – 40 proc. W rozbiciu na grupy wiekowe odsetek krytykujących urósł do 55 proc. w przedziale od 15 do 24 lat. Natomiast w rozbiciu na wykształcenie okazało się, że nie ma ono znaczenia, po równo krytykuje ci z wyższym, średnim czy podstawowym wykształceniem. Czytaj więcej…

  Przegląd mediów • piątek, 21 grudnia 2018 r.