Konta zaangażowane w nieautentyczne zachowania posługują się odpowiednimi hashtagami na Twitterze w Wenezueli i jest to część skoordynowanej operacji propagandowej i wpływowej mającej bliskie powiązania z rządem Nicolása Maduro. Anonimowe konta setki razy dziennie publikują posty poświęcone wyłącznie rozpowszechnianiu propagandy.

Z biegiem lat rząd Wenezueli pod władzą Nicolása Maduro skorzystał ze skoordynowanej działalności botów i aktywnie popierał swoich zwolenników do angażowania się w mediach społecznościowych. Według raportu HootSuite, 44 proc. ludności kraju jest aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych, co sprawia, że takie nieautentyczne działania i programowe operacje wpływowe mają szczególne znaczenie.

Operacja hashtag znacząco odwróciła ruch publicznej debaty na temat mediów społecznościowych od propagandy reżimu Maduro i była głęboko zakorzeniona w rządowym aparacie komunikacyjnym i propagandowym. Co więcej, operacja zachęcała do nieautentycznego zaangażowania, między innymi poprzez integrację z jedną z krajowych platform pomocy, „Carnet de la Patria”, poprzez nagradzanie kont, które rozpowszechniały wiadomości.

Poprzedni prezydent, Hugo Chávez, promował Twittera od 2010 roku, kiedy otworzył swoje konto @chavezcandanga, aż do swojej śmierci. Od tego czasu platforma zyskała na popularności w kraju. Obok uzasadnionej propagandy politycznej pojawiło się kilka doniesień, że zarówno rząd, jak i część opozycji wykorzystywali boty i anonimowe konta do rozpowszechniania wiadomości.

Te propagandowe wysiłki w mediach społecznościowych trwają od lat. Od czasu Chaveza wenezuelscy urzędnicy poprosili swoich zwolenników o zaangażowanie się w coś, co nazwali „ofensywą komunikacyjną” za pośrednictwem mediów społecznościowych. Zapraszali ludzi masowo do otwierania kont na Twitterze i poświęcania ich na propagowanie wiadomości pochodzących ze strony rządu i przeciwstawianie się wiadomościom pochodzącym ze strony opozycji.

Trendy na Twitterze są niezbędne dla propagandowego wysiłku wenezuelskiego rządu. Jednym z kluczowych węzłów koordynacyjnych dla wzmocnienia tych hashtagów jest konto Twitter @Tuiteros_Vzla. Jest to bardzo wpływowe konto.

Konto @Tuiteros_Vzla zostało założone w listopadzie 2015 r. W momencie pisania tego tekstu liczyło około 54 200 obserwujących, opublikowało około 95 600 tweetów i zostało wymienione w 9,5 mln tweetów przez około 4,2 mln użytkowników, głównie z Wenezueli, od 12 stycznia 2018 r. do 11 stycznia 2019 r.

@Tuiteros_Vzla nagradza „aktywność” pieniędzmi. Usługa ma umowę z aplikacją o nazwie VeMonedero, cyfrowym portfelem. Aby otrzymywać pieniądze za tweetowanie, ludzie rejestrują swoje konta na Twitterze w aplikacji i tweetują odpowiednie hashtagi. @Tuiteros_Vzla wykrywa aktywnych użytkowników Twittera i przekazuje im pieniądze.

Według przeprowadzonych analiz, wszystkie hashtagi promowane przez @Tuiteros_Vzla zostały wzmocnione przez konta zachowujące się podejrzanie, z publikacją ponad 72 tweetów dziennie i zawierające skradzione zdjęcia profilowe. Niektóre z kont zostały utworzone w 2018 r., mają współczynnik retweet powyżej 95 proc. i wskaźnik publikacji w setkach tweetów dziennie.

Dowody wskazują na powiązanie między kontem @Tuiteros_Vzla a rządem Maduro. Chociaż obecnie w profilu nie ma adresu URL jako strony głównej, wersja zarchiwizowana w październiku 2017 r. zawiera link do strony internetowej www.tuiteros.org.ve.

Wyszukiwanie Whois dla tej domeny pokazuje, że jej właścicielem jest Partido Socialista Unido de Venezuela (Zjednoczona Socjalistyczna Partia Wenezueli), partia rządowa. Zgodnie z raportem Whois domena została utworzona w kwietniu 2013 r. i odnowiona we wrześniu 2017 r.

Witryna jest formularzem rejestracyjnym, w którym ludzie wpisują swoje konto na Twitterze, swój wenezuelski numer telefonu, po czym na ich telefony wysyłany jest kod. Zgodnie z warunkami witryny, gdy osoba zarejestruje się, otrzyma SMS z „wiadomościami i instrukcjami dotyczącymi obrony prawdy”.

Treść profilu @Tuiteros_Vzla ujawnia również koordynację między komunikacją rządową i operacjami propagandowymi a kontem. @Tuiteros_Vzla często tweetuje umieszczając te same zdjęcia, co oficjalne media, sugerując, że obydwa mają dostęp do podobnych usług fotograficznych, prawdopodobnie utrzymywanych przez wenezuelski rząd.

Wnioski

Rząd Wenezueli ma długotrwały wpływ na kształtowanie debat politycznych w krajobrazie mediów społecznościowych w kraju. Od 2010 roku, kiedy prezydent Hugo Chavez stworzył konto @ChavezCandanga, działalność Twittera była istotnym punktem zainteresowania dla operacji propagandowej w tym kraju.

Jednym z głównych centrów internetowych jest skoordynowana operacja hashtag sterowana przez Ministerstwo Komunikacji, wspierana przez konta takie jak @Tuiteros_Vzla, które monitorują te hashtagi, a także wspierana przez media państwowe. Częścią tego wsparcia są pieniądze, które zachęcają niektórych użytkowników do angażowania się w nieautentyczne zachowanie. Znaczna część ruchu pochodząca z tych hashtagów wywodzi się z kont, które wykazują funkcje podobne do botów.

Gdy międzynarodowa presja narasta przeciwko reżimowi Maduro, który rozpoczął drugą sześcioletnią kadencję 10 stycznia i który nie jest uznawany przez większość organizacji państw członkowskich Ameryki ani przez Unię Europejską, ta działalność propagandowa prawdopodobnie zwiększy swój zasięg i intensywność. Operacja hashtag jest przydatna do konsolidacji zwolenników reżimu w Wenezueli, a jednocześnie oferuje zniekształcone wrażenie dla międzynarodowej publiczności rzeczywistego wsparcia dla Maduro.

Źródło: medium.com