Jak podał serwis Wirtualnemedia.pl, przez pierwszy tydzień główne emisje „Big Brothera” w TVN7 codziennie oglądało średnio 1,34 mln widzów. Postanowiliśmy sprawdzić, czy dane te korelują z tym, co wokół programu dzieje się w social media.

Program na antenie TVN7 zadebiutował 17 marca. Codziennie stacja emituje główne odcinki programu, a średnia widownia pierwszych ośmiu odcinków tego reality-show (do 24 marca włącznie) wyniosła 1,34 mln osób, co przełożyło się na ok. 8,23 proc. udziału w rynku wśród wszystkich widzów, 13,23 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 10,60 proc. w grupie 16-59 (dane firmy Nielsen Audience Measurement).

Sprawdziliśmy zatem, jak temat reality-show wygląda w dyskusjach internautów. Między 16 a 25 marca w czterech głównych kanałach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) oraz na Wykop.pl zamieszczono w sumie prawie 100 tys. wzmianek dot. programu. W sumie odnotowały potencjalny zasięg na poziomie 49 mln kontaktów. Dla wspomnianego okresu jest to zatem średnio kolejno 9,8 tys. wzmianek i ok. 5 mln potencjalnego dotarcia dziennie.

Zestawiliśmy dane dot. zainteresowania internautów programem Big Brother z danymi dot. oglądalności emisji reality-show o godz. 20 w każdej z badanych grup. Wykazało to silną korelację wskaźników, szczególnie w przypadku największej grupy tj. 4+. Warto też odnotować, że premiera uzyskała w grupie 16-49 aż 2,23 mln widzów, co zadecydowało o tym, że TVN7 była bezkonkurencyjnym liderem oglądalności w tej grupie.

Interesująco wygląda też sytuacja jeśli chodzi o natężenie dyskusji o programie (liczba wzmianek) w zestawieniu z danymi o oglądalności w grupie 4+ dla 5 wejść antenowych dziennie. Poniżej dane za okres 18-22 marca. Jak widać najwięcej wzmianek generuje emisja o godz. 20 i przed godz. 14.

Korelacja między liczbą wzmianek a oglądalnością poszczególnych wejść jest wyraźna, co sugeruje, że internauci na bieżąco komentują to, co dzieje się w domu Wielkiego Brata.

Portal TVN Media podał też, że większą część widzów odcinka premierowego stanowiły kobiety. Program oglądało wg danych stacji ok. 56% kobiet i 44% mężczyzn. Dane te pokrywają się z naszymi analizami, w których udział kobiet stanowi 55%, a mężczyzn 45% w okresie 16-25 marca (z pominięciem osób o trudnej do ustalenia płci).

Sprawdźmy przy okazji najpopularniejsze emoji używane w opiniach na Facebooku.

Ostatni wykres ukazuje, jak licznie dyskutowali internauci pod materiałami redakcyjnymi na portalach informacyjnych (osobna kategoria). Tam odnotowano w sumie prawie 15 tys. komentarzy.

Analiza wykazuje, że istnieją silne korelacje miedzy oglądalnością programu rozrywkowego jakim jest Big Brother i tym, co dzieje się w sieci. Co może martwić twórców programu? Malejąca liczba wzmianek dot. programu i spadający zasięg w sieci (głównie dotyczący wejść nocnych), czyli typowy dla tego typu programów mijający efekt nowości.

Powyższa analiza stanowi jedynie fragment opracowanego raportu na temat programu.

Łukasz Kołtacki