Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

W. Brytania chce aby Google i Facebook odpowiadały za fake news

purepc.pl, 9 kwietnia 2019 r. Jak nauczył nas niegdyś Spider-Man – z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność. Jeśli chodzi jednak o Internet i największe platformy do udostępniania w nim treści, niekoniecznie jest to w stu procentach klarowne. Praktyki firm takich, jak Google i Facebook były od kilku lat szeroko kwestionowane, szczególnie w kontekście dezinformacji, fake newsów a także braku bardziej zdecydowanych działań aby chronić użytkowników przed ekstremalnymi, szkodliwymi treściami. Rząd Wielkiej Brytanii planuje wyjść naprzeciw takim sytuacjom i wprowadzić niezależny organ ustanawiający zasady dotyczące materiałów brutalnych lub ukazujących molestowanie nieletnich, wpisów zachęcających do samobójstwa, czy też aktów cyber-bullingu. Tamtejsze władze chcą również aby Google i Facebook ponosiły odpowiedzialność za nieusuwanie tego typu treści. Zarówno Facebook, jak i Google powoływały się wcześniej wielokrotnie na ustawę o mediach i telekomunikacji z 1996 aby uniknąć pozwów związanych z oskarżeniami o sprzyjanie terroryzmowi i poglądom ekstremistycznym. Jednak w obliczu coraz bardziej szokujących zbrodni, jakie popełniane są w ostatnich czasach, pojawiają się coraz silniejsze głosy nawołujące do większego stopnia regulacji treści na platformach społecznościowych. Czytaj więcej…

 


Czy blokowanie reklam w sieci to naruszanie praw autorskich?

mediaphilia.pl, 8 kwietnia 2019 r. Koncern medialny Axel Springer złożył pozew do hamburskiego sądu okręgowego przeciwko producentowi Adblocka Plus, firmie Eyeo, powołując się na ochronę praw autorskich. Według Springera adblockery ingerują w prawnie chronione treści na stronach internetowych. Klęska przed Federalnym Trybunałem Sprawiedliwości (BGH) nie zniechęciła koncernu Axel Springer do podjęcia ponownych kroków przeciwko producentowi Adblocka Plus. Spółka medialna złożyła ponownie pozew w hamburskim sądzie okręgowym (Hamburger Landgericht) przeciwko Eyeo – wynika z informacji dziennika internetowego Spiegel Online. Wcześniej Axel Springer bezskutecznie próbował podjąć działania przeciwko modelowi biznesowemu firmy Eyeo, opierając swoje zarzuty na łamaniu przez nich prawa konkurencji. Wydawcy sprzeciwiają się bowiem zarówno blokowaniu reklam, jak i pobieraniu od reklamodawców i agencji marketingowych pieniędzy w zamian za to, że niektóre reklamy mogą być wyświetlane użytkownikom (po zakwalifikowaniu ich jako “akceptowalne reklamy”). W zeszłym roku BGH orzekł na korzyść producenta Adblocka Plus. Sąd nie dopatrzył się bowiem w działalności firmy czynów nieuczciwej konkurencji lub bezprawnej, agresywnej polityki handlowej. Według sądu decyzja o zastosowaniu blokera reklam należy tylko do użytkownika, a nie do pozwanej firmy. Czytaj więcej…

 


Facebook usuwa nawet milion kont dziennie. Pomaga w tym Sztuczna Inteligencja

komputerswiat.pl, 8 kwietnia 2019 r. Jak na technologicznego giganta przystało Facebook korzysta z najnowszych osiągnięć w zakresie Sztucznej Inteligencji i uczenia maszynowego do walki z użytkownikami łamiącymi regulamin serwisu. Codziennie firma usuwa lub blokuje nawet milion takich kont. Facebook od lat ma problemy z wszelkiego rodzaju naruszeniami swojego regulaminu – od spamu, przez mowę nienawiści, aż po rozpowszechniania tzw. fake news’ów, czyli po prostu fałszywych informacji przedstawianych jako fakty. O niedoskonałościach Facebooka przekonaliśmy się chociażby podczas wyborów prezydenckich w USA w 2016 roku, gdy ten najpopularniejszy serwis społecznościowy świata był skutecznie wykorzystywany przez rosyjskich trolli do siania zamętu na amerykańskiej scenie politycznej. Oczywiście Facebook stoi przed bardzo trudnym, może wręcz niemożliwym, zadaniem kontrolowania pojawiających się na nim treści. Co miesiąc portal odwiedza przecież ponad dwa miliardy osób i już kilkanaście miesięcy temu Alex Stamos, szef działu bezpieczeństwa Facebooka, mówił, że skuteczna walka z tym problemem „nie jest do to końca możliwa tylko przy wykorzystaniu ludzi”. Już wtedy pojawiały się informacje, iż serwis będzie coraz chętniej korzystał z algorytmów Sztucznej Inteligencji, aby walczyć z naruszaniem zasad panujących na jego platformie i dziś otrzymaliśmy potwierdzenie tego faktu. Czytaj więcej…

 


Uważaj na pułapkę w social mediach

aleteia.org, 8 kwietnia 2019 r. W dzisiejszych czasach nasza potrzeba akceptacji została wzmocniona przez pojawienie się sieci społecznościowych. Sądzimy, że nasza wartość pochodzi z tego, co robimy, a nie z tego, kim jesteśmy, w związku z tym nieustannie poszukujemy aprobaty innych we wszystkim, co robimy. Jeśli robimy rzeczy, których jedynym celem jest otrzymanie czegoś w zamian, zniewalamy się. To sprawia, że wpadamy w egocentryzm, utylitaryzm i powierzchowność. Kiedy to, co robimy, nie jest autentycznym wyrazem tego, kim jesteśmy i w co wierzymy, ale raczej próbą uzyskania aprobaty od innych ludzi, wkrótce po otrzymaniu aplauzu poczujemy się smutni. Po tym, jak jedno z naszych zdjęć na Facebooku lub Instagramie zdobędzie wiele polubień, wkrótce zostanie ono zapomniane, a my odczujemy potrzebę większego uznania, więc opublikujemy nowe zdjęcie. Nasz głód aprobaty będzie wzrastał i będziemy czuć się coraz bardziej sfrustrowani krótkim czasem trwania tego rodzaju uwagi, co może prowadzić nas do angażowania się w zachowania obsesyjne: spędzanie godzin w sieciach społecznościowych, robienie i publikowanie zdjęć wszystkiego, co robimy itd. Czytaj więcej…

 


Twitter twierdzi, że usuwa miliony fałszywych kont tygodniowo

firstpost.com, 9 kwietnia 2019 r. Fałszywe wiadomości i spam od pewnego czasu nękają gigantów mediów społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter. Gdy zbliżają się do wybory, coraz ważniejsze staje się powstrzymywanie fałszywych kont rozprzestrzeniających fałszywą propagandę. Facebook usuwa prawie milion kont dziennie, a Twitter robi coś podobnego. Yoel Roth, szef serwisu Twitter, powiedział w wywiadzie dla kanału YouTube SmarterEveryDay, że Twitter usuwa 6 do 7,5 miliona kont tygodniowo, aby walczyć z dezinformacją. Czytaj więcej…