Słuchanie jest jedną z najważniejszych rzeczy w życiu. Jest to istotne zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Poświęcanie czasu na słuchanie i odbieranie informacji zwrotnych i emocji od innych ludzi jest jednym z najpotężniejszych sposobów budowania zaufania.

Dobrą wiadomością jest to, że większość osób może stać się dobrymi słuchaczami. Sztuka „aktywnego słuchania” jest tematem dobrze przyjętym i dobrze opanowanym. Tam, gdzie uważne słuchanie staje się bardziej złożone, ma zastosowanie do organizacji lub firmy.

Opłaca się słuchać swoich klientów

Istnieją pewne tradycyjne metody osiągnięcia tego. Na przykład grupy fokusowe, które funkcjonują od lat 50. XX wieku. Grupy fokusowe pozwalają nam dotrzeć do odbiorców i zrozumieć, jaki mają stosunek do naszej marki. Ale te ćwiczenia pochłaniają dużo czasu, a koszt przeciętnej grupy fokusowej wynosi 6000 dolarów.

Niektóre organizacje wykorzystują ankiety, aby uzyskać opinie swoich odbiorców. Ankiety są znacznie tańszą alternatywą dla grup fokusowych, ale wiążą się z większymi wyzwaniami. Pierwszy to wskaźnik odpowiedzi. Ankiety dostarczają notorycznie zróżnicowanych wskaźników ukończenia. Drugim wyzwaniem jest liczba zmiennych, które należy uwzględnić przy budowaniu i dystrybucji ankiety. Należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak długość ankiety, jakość pytań, formaty pytań (otwarte i zamknięte) oraz strategie dystrybucji.

Lepszy typ grupy fokusowej

Organizacje, które chcą połączyć się ze swoimi odbiorcami bez ponoszenia wysokich kosztów powinny słuchać opinii ludzi w mediach społecznościowych. Social media to w pewnym sensie jedna duża grupa fokusowa.

77 proc. Amerykanów korzystających obecnie z mediów społecznościowych to szeroka gama odbiorców i różne punkty widzenia. Poprzez słuchanie takiej grupy marketingowcy mogą dowiedzieć się, co ludzie mają do powiedzenia online na temat danej marki, konkurencji i branży.

Taki sposób oferuje również coś, czego większość badań rynkowych nie jest w stanie określić – sentyment. Marki mogą odkrywać szczere myśli i opinie ludzi na swój temat, na temat konkurenta lub trendu. Informacje te mogą nawet pomóc markom wprowadzić nowy produkt lub dyktować nowe kierunki strategiczne.

Badania rynku w celu tworzenia silniejszych relacji

Jeśli social listening jest realną alternatywą dla innych form badań społecznych, to dlaczego nie wszyscy to robią?

Odpowiedź brzmi: do niedawna social listening stawał przed takimi samymi wyzwaniami jak tradycyjne metody badawcze. Podobnie jak grupa fokusowa, pochłaniało to zbyt wiele czasu, energii i zasobów. Na szczęście to się zmieniło. Postępy jakie poczyniły platformy społecznościowe pomogły zdemokratyzować wiedzę zdobytą dzięki słuchaniu poszczególnych grup. To z kolei pozwala marketerom skupić się na zrozumieniu, czego chcą docelowi odbiorcy i odkryciu rzeczy, które napędzają pozytywne nastroje konsumentów.

Kiedy marki wykorzystują social listening, mogą nawet wzmocnić swoje relacje z klientami. Pozwala im to dokładnie określić do kogo kierować swoją ofertę, tworzyć treści, które najlepiej pasują do ich odbiorców i przeprowadzać autentyczne rozmowy z klientami. Social listening ostatecznie buduje zaufanie, a zaufanie tworzy powiązania, dzięki czemu marki mogą stać się bardziej związane ze swoimi odbiorcami. Poświęcając czas, aby dowiedzieć się, co ludzie mają do powiedzenia na temat produktów, marki mogą udowodnić, że naprawdę dbają o to i biorą sobie do serca szczere opinie swoich klientów. Parafrazując stare powiedzenie: jeśli mowa jest srebrem, to słuchanie jest złotem.