Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Przyjaciele, zdrowie, rodzina i tradycja to najważniejsze dla Polaków atrybuty tożsamości. Spada zaufanie do treści w social mediach 

wirtualnemedia.pl, 9 maja 2019 r. Najbliżsi, zdrowie i tradycja to wciąż najważniejsze wartości, którymi Polacy najczęściej określają swoją relację ze światem. Jednak szerokie spektrum inspiracji, wiara w siłę nauki oraz rozumu ujawniają, że Polaków nie można postrzegać jedynie poprzez stereotypowy obraz tradycjonalistów – wynika z najnowszej, dziesiątej fali badania Wave, zrealizowanego przez agencję mediową UM. Wyniki raportu Wave X – Remix Culture potwierdzają, że dla Polaków najważniejszymi atrybutami tożsamości, przez które określają swoją relację ze światem są: przyjaciele, zdrowie, rodzina i tradycja. Równie ważne są także takie wartości jak: realizowanie własnych pasji, edukacja oraz wiara w znaczenie nauki i rozumu. „Dla Polaków mało istotne okazuje się patrzenie na świat przez pryzmat przekonań politycznych oraz akcentowanie pochodzenia etnicznego. Być może jest to sygnał, że coraz większa grupa rodaków zaczyna akceptować fakt, iż Polska staje się społeczeństwem różnorodnym i wielkokulturowym” – mówi Anna Niemczyk, senior research specialist w IPG Mediabrands. Czytaj więcej…

 


Współzałożyciel Facebooka wzywa do jego demontażu

mediaphilia.pl, 9 maja 2019 r. Chris Hughes, który wraz z Markiem Zuckerbergiem założył podczas studiów na Harvardzie Facebooka, uważa, że firma stała się zbyt potężna i powinna zostać rozbita na trzy osobne podmioty: Facebooka, Instagrama i WhatsAppa. I nie jest w tym sam. Wpływ Marka jest zdumiewający, daleko wykraczający poza wpływ kogokolwiek innego w sektorze prywatnym lub w rządzie (…) Moc Marka jest bezprecedensowa i nieamerykańska (…) Czas zdemontować Facebooka – napisał jeden ze współzałożycieli Facebooka Chris Hughes w tekście opublikowanym w czwartek na łamach dziennika „The New York Times”. Hughes, który jednak od lat nie pracuje już dla serwisu Zuckerberga, w swoim długim tekście wymienia szereg problemów, jakie jego zdaniem Facebook stwarza dla funkcjonowania amerykańskiego społeczeństwa i jej gospodarki. Według niego Zuckerberg posiada zbyt dużo mocy i władzy nad ponad dwoma miliardami użytkowników serwisu społecznościowego. Czytaj więcej…

 


735 tys. dol. lub 10 lat za fake newsa. Singapur przegłosował nowe drakońskie prawo

spidersweb.pl, 9 maja 2019 r. Parlament w Singapurze przegłosował ustawę, która teoretycznie ma za zadanie na dobre rozwiązać problem fake newsów. Głównym narzędziem w walce z wielogłową hydrą dezinformacji mają być drakońskie kary. Niestety dziennikarze i przedstawiciele firm technologicznych obawiają się, że nowe prawo będzie w praktyce służyło do radzenia sobie z innym irytującym polityków problem — obecnością wolnych mediów i wolności słowa. Nowe prawo zobowiązuje między innymi media społecznościowe i wydawców internetowych do usuwania albo poprawiania informacji, które zostaną uznane za stanowiące zagrożenie dla interesu publicznego fake newsy. Za niezastosowanie się do zaleceń ustawodawców grożą wysokie kary. Odmowa wykonania nakazu może skutkować 10 latami więzienia lub grzywną w wysokości 723 tys dol. Czytaj więcej…

 


Google i Facebook zbierają ponad połowę przychodów z reklamy cyfrowej w Polsce

press.pl, 9 maja 2019 r. Ponad połowa wydatków na reklamę cyfrową w Polsce w 2018 roku trafiła do Google’a i Facebooka. Eksperci twierdzą, że jest to kolejny argument za wprowadzeniem podatku cyfrowego dla technologicznych gigantów. Jak wynika z opublikowanego przez „Rzeczpospolitą” badania przeprowadzonego przez IAB i PwC, Facebook i Google odpowiadają za ponad 50 proc. wartości całego rynku reklamy internetowej w Polsce, szacowanego na 4,5 mld zł. „Polska, podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej, chce nałożyć na platformy internetowe tzw. podatek cyfrowy, naliczany od przychodów uzyskiwanych w naszym kraju. Brakuje jednak precyzyjnych danych mówiących, ile tak naprawdę wypracowują dzięki umowom zawieranym w Polsce tacy giganci, jak Facebook czy Google” – pisała „Rz”. Ale z jej wyliczeń wynika, że w 2018 roku mogło to być 2,2 mld zł. Wiele krajów uważa, że dużym problemem jest kwestia rozliczania się z uzyskanych przychodów przez największe cyfrowe korporacje. Nie płacą z tego tytułu podatków w kraju objętym działalnością, tylko tam, gdzie są zarejestrowane. Czytaj więcej…

 


Facebook, Instagram i Linkedin na celowniku cyberprzestępców

ceo.com.pl, 9 maja 2019 r. W 2019 roku cyberprzestępcy ukradną 2 bln dolarów, czyli kwotę, na którą 38 mln Polaków musiałoby pracować przez 4 lata (!) Przestępczy proceder kwitnie, a jedną z najpowszechniejszych form kradzieży danych pozostaje phishing. W świetle najnowszych badań oszustwa tego typu najszybciej rozwijają się w… serwisach społecznościowych. W pierwszym kwartale 2019 r. przybyło ich aż o 75 proc. Firma Xopero, producent rozwiązań do backupu i ochrony przed utratą danych, radzi, jak nie dać się „złowić”. Eksperci z Cisco Systems szacują, że w 2019 roku hakerzy zarobią 2 bln dolarów. Dla porównania, Polska wypracuje w tym samym okresie PKB w wysokości ok. 0,5 bln dolarów – czterokrotnie mniej. To, jak ogromną sumę ukradną cyberprzestępcy zobrazować może Wam widok 5 stosów studolarówek sięgających Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, która orbituje 400 km nad Ziemią. Czytaj więcej…

 


Sprawdzanie faktów niewiele pomoże, gdy „pojedynki na fakty” nie są podparte wiedzą

niemanlab.org, 8 maja 2019 r. Raport Muellera miał rozstrzygnąć raz na zawsze kontrowersje dotyczące tego, czy zespół Trumpa był w zmowie z Rosjanami. Oczywiście tak się nie stało. Reakcje na raport były bardzo skrajne. Do tej pory nikt tak naprawdę nie ma pojęcia, co się w tej sprawie stało. Jak powiedział Goethe: „każdy widzi to, co jest obecne w ich sercu”. Od 2013 r. – na długo przed tym jak Donald Trump został prezydentem – badane było zjawisko „pojedynków”. Obserwowano tendencje Czerwonej i Niebieskiej Ameryki do postrzegania rzeczywistości. Opierając się na tych badaniach można się było spodziewać, że kwestia raportu zostanie rozstrzygnięta. Tak się jednak nie stało. Sprzeczne twierdzenia, które pojawiły się od czasu wydania raportu podkreślają, jak łatwo obywatele wierzą w to, w co chcą – niezależnie od tego co Robert Mueller, William Barr lub ktokolwiek inny ma do powiedzenia na ten temat. Czytaj więcej…