Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Firmy wydają miliony na współpracę z „gwiazdami Instagrama”, a użytkownicy i tak im nie ufają

innpoland.pl, 12 maja 2019 r. Internauci nie mają zaufania do gwiazd Instagrama i Facebooka. Według badań międzynarodowej agencji marketingowej, tylko osiem procent użytkowników serwisów społecznościowych wierzy w informacje tam wrzucane. Wartość ta spada o połowę, gdy pochodzi od influencerów. Jeśli porównamy liczbę osób, które zdaniem agencji UM wierzy informacjom rządowym do osób, które wierzą influencerom, dane robią się jeszcze ciekawsze. Według badań 12 proc. osób na całym świecie twierdzi, że informacje udostępniane przez rządy były zgodne z prawdą. Co ciekawe, znacznie więcej osób zadeklarowało, że porady celebrytów pomogły im w jakiś sposób w decyzjach zakupowych. Na świecie ok. 42 proc. osób stwierdziło, że ufa opiniom celebrytów na temat produktów i usług. Badanie, którego wyniki cytuje serwis thedrum.com powstało na podstawie śledzenie ponad pięćdziesięciu sześciu tysięcy internautów z 81 krajów na świecie. Miało ono na celu sprawdzenie, na ile użytkownicy ufają w prawdziwość wiadomości w serwisach społecznościowych. Warto zwrócić uwagę, że większość porad, zwłaszcza dotyczących zdrowia i stylu życia to po prostu bzdury. Zdaniem brytyjskich naukowców, osiem na dziewięć tego typu porad jest wyssana z palca. Czytaj więcej…

 


Facebook pozywa firmę analityczną Rankwave. Chce wiedzieć co robi z danymi użytkowników 

wirtualnemedia.pl, 13 maja 2019 r. Facebook skierował do sądu pozew przeciwko południowokoreańskiej firmie analitycznej Rankwave oskarżając ją o niedozwolone wykorzystywanie danych użytkowników serwisu. Facebook chce by sąd sprawdził w jaki sposób Rankwave korzysta z informacji na temat internautów i komu je udostępnia. Pozew został złożony przez prawników Facebooka w piątek w sądzie w Kalifornii. Serwis oskarża w nim pochodzącą z Korei Południowej firmę Rankwave o niedozwolone korzystanie z danych zbieranych na temat użytkowników Facebooka. Zgodnie z oskarżeniami Rankwave wykorzystywał ponad 30 różnych aplikacji do gromadzenia na temat internautów takich informacji jak zamieszczane przez nich komentarze czy polubienia. Dane te miały być potem używane w celach marketingowych oraz przekazywane przez Rankwave firmom zewnętrznym. Jak podaje BBC na podstawie własnych źródeł Facebook nie wie jak wielu użytkowników serwisu mogło być śledzonych przez Rankwave. Firma kierowana przez Marka Zuckerberga podkreśla, że wielokrotnie wcześniej zwracała się do Rankwave o dokładne informacje w jaki sposób wykorzystuje pozyskiwane dane, wezwania te pozostawały jednak bez odpowiedzi. W tej sytuacji Facebook w swoim pozwie prosi sąd o przeprowadzenie niezależnego audytu w Rankwave, domaga się także od południowokoreańskiej firmy odszkodowania o nieujawnionej na razie wysokości. Rankwave nie skomentowała kwestii pozwu. Czytaj więcej…

 


Facebook, Instagram i Linkedin na celowniku cyberprzestępców

tech.wp.pl, 12 maja 2019 r. W 2019 roku cyberprzestępcy ukradną 2 bln dolarów, czyli kwotę, na którą 38 mln Polaków musiałoby pracować przez 4 lata. Przestępczy proceder kwitnie, a jedną z najpowszechniejszych form kradzieży danych pozostaje phishing. W świetle najnowszych badań oszustwa tego typu najszybciej rozwijają się w… serwisach społecznościowych. W pierwszym kwartale 2019 r. przybyło ich aż o 75 proc. Firma Xopero, producent rozwiązań do backupu i ochrony przed utratą danych, radzi, jak nie dać się „złowić”. W kontekście kosmicznych zysków generowanych przez przestępców, rozwój ich działalności nie powinien nikogo dziwić. Jedną z chętniej wykorzystywanych przez nich metod pozostaje phishing. Jest to rodzaj oszustwa internetowego polegającego na wyłudzaniu poufnych danych, zazwyczaj za pomocą wiadomości zawierających złośliwe załączniki lub linki kierujące użytkowników na pozornie autentyczne strony logowania znanych i wiarygodnych instytucji lub firm. Czytaj więcej…

 


Meghan Markle pokazała stópki syna. W komentarzach hejt

kobieta.wp.pl, 12 maja 2019 r. Meghan Markle obchodziła swój pierwszy Dzień Matki. Za pośrednictwem Instagrama złożyła życzenia mamom, które również obchodziły to święto. Posypały się krytyczne komentarze. Na profilu Sussex Royal zamieszczono zdjęcie stópek małego dziecka. Prawdopodobnie jest to synek Meghan Markle i księcia Harry’ego, Archie Harrison. Zdjęcie pojawiło się z okazji Dnia Matki, obchodzonego 12 maja m.in. w Wielkiej Brytanii. „Składamy hołd wszystkim matkom: dawnym, teraźniejszym, przyszłym i tym, których nie ma, ale o których zawsze będziemy pamiętać. Czcimy każdą z was. (…) To pierwszy Dzień Matki księżnej Sussex” – czytamy w opisie fotografii. W komentarzach nie zabrakło przykrych słów skierowanych do księżnej Sussex. „Dlaczego nie ujęłaś tych, które nie mogą mieć dzieci albo je straciły?” – stwierdziła jedna z internautek, wiele innych jej w tym wtórowało. Czytaj więcej…

 


Ciemna strona Facebooka, Instagrama i Twittera

cnet.com, 13 maja 2019 r. Sieci społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat i TikTok, mają moc tworzenia połączeń między miliardami ludzi. Ale istnieje też ich ciemna strona, która boryka się z cyberprzemocą, mową nienawiści lub innymi agresywnymi zachowaniami, które mogą mieć realne konsekwencje. Według badania z 2018 roku, młodzi ludzie, którzy stali się ofiarami cyberprzemocy, dwukrotnie częściej popełniają samookaleczenia lub próbują popełnić samobójstwo. Jedna trzecia młodych ludzi twierdzi, że była celem cyberprzemocy – mówią badania. Aż 73 proc. dorosłych przyznaje, że było świadkiem nękania przez Internet. Oto jak można anonimowo zgłosić prześladowanie w sieci. Czytaj więcej…