Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Starsi internauci są bardziej podatni na fake newsy. Powstały badania na ten temat

spidersweb.pl, 17 maja 2019 r. Na pewno macie takie osoby wśród swoich znajomych. Może to być jakaś ciotka, wujek lub babcia, której kiedyś pomogliście włączyć komputer i założyć WhatsAppa lub Messengera. Teraz zasypuje was kompletnie niesprawdzonymi i nieprzefiltrowanymi informacjami. Nie wiem, jak wy, ale ja mam takie osoby w swoim otoczeniu. Często zupełnie nie myślą przed udostępnieniem linku, nie weryfikują informacji. Wiadomość jest sensacyjna, więc uważają, że robią mi przysługę, ostrzegając przed dezodorantem z aluminium powodującym raka. Do tego mają przeświadczenie, że skoro coś jest napisane, to ktoś to już sprawdził przed nimi. W parze z tym idzie zazwyczaj nieumiejętność ocenienia wartości źródła – choć młodsi z nas, w szczególności tzw. digital natives, czyli ludzie urodzeni po rewolucji informacyjnej, potrafią odróżnić je bezbłędnie. Są też w stanie odróżnić przekaz reklamowy, na który są bardzo słabo podatni, w odróżnieniu od wielu dorosłych. Czytaj więcej…

 


Facebook usuwa fake newsy. Zniknęło 27 stron obserwowanych przez prawie 2 mln osób

telepolis.pl, 18 maja 2019 r. Można powiedzieć, że jak zapowiadali, tak zrobili. Facebook usunął łącznie 27 polskich stron wprowadzających dezinformację oraz promujących fake newsy. Obserwowało je 1,9 mln osób. Działania Facebooka to wynik śledztwa prowadzonego równolegle przez portal OKO.press oraz międzynarodową grupę Avaaz, specjalizującą się w walce z dezinformacją w Internecie. Jak poinformowała grupa, usunięte strony były się częścią większych sieci, udostępniających dezinformację i fałszywe informacje na temat imigrantów, islamu, feministek, LGBT, a także treści antysemickie. Grupa Avaaz poinformowała, że udało jej się namierzyć ponad 100 polskich stron, które w szerzyły mowę nienawiści, korzystały z fałszywych stron i generowały spam na portalu. Obok 27 usuniętych fanpage’y Facebook usunął również 18 prywatnych, powiązanych z nimi kont. Czytaj więcej…

 


Kraje V4 nie chcą kar finansowych dla sieci społecznościowych

pb.pl, 17 maja 2019 r. Przedstawiciele resortów sprawiedliwości państw Grupy Wyszehradzkiej zadeklarowali na spotkaniu w Dunajskiej Stredzie, że nie planują, walcząc z mową nienawiści w internecie, karać wzorem niemieckim sieci społecznościowych – poinformował słowacki minister. Niemieckie rozwiązanie przewiduje kary grzywny, jeżeli sieci społecznościowe natychmiast po zgłoszeniu nie wykasują postów zawierających mowę nienawiści lub nieprawdziwe informacje. „Jak dotąd żaden kraj (V4) nie chce iść niemiecką drogą. Współpraca z zarządcami sieci społecznościowych poprawia się. Zobaczymy, czy będziemy musieli do tego wkroczyć” – mówił w piątek minister Gabor Gal. Dodał, że przejęcie niemieckiej normy prawnej jest rozwiązaniem skrajnym, które wymagałoby także współpracy ze społeczeństwem obywatelskim. Według Gala przedstawiciele Polski, Czech, Węgier i Słowacji zgodzili się, że walka z mową nienawiści nie jest jedynie problemem państwa, ale także odpowiedzialnych za sieci społecznościowe. „Byłoby dobrze rozwiązać to drogą umowy społecznej, ponieważ państwo nie jest w stanie wszystkiego dopilnować” – powiedział. Czytaj więcej…

 


„Hejt to nie siła, ale słabość, bo wynika ze strachu przed innością”. Nowa kampania Sprite pokazuje, jak walczyć z hejtem

elle.pl, 17 maja 2019 r. Dwie na trzy młode osoby spotykają się z hejtem i cyberbullyingiem. Co można z tym zrobić? Marka Sprite pokazała niedawno nową kampanię, w której zachęca do walki z tym zjawiskiem i przedstawia osoby, które spotykają się z nim na co dzień. Na hejt szczególnie narażone jest pokolenie Z, czyli dzisiejsi 15-25 latkowie, którzy od urodzenia żyją w globalnej wiosce. To ludzie, którzy chcą bez kompleksów wyrażać siebie i działać, nieustannie korzystają z możliwości komunikacji oraz doceniają setki okazji do mówienia tego, co myślą. Nie zawsze spotyka się to jednak z pozytywną reakcją, bo internet okazuje się być często polem walki, a negatywne bodźce, takie jak krytyka, nieustanna ocena i ataki, są tutaj na porządku dziennym. Marka Sprite zwraca uwagę na to, że podziały społeczne rosną, a nastroje się radykalizują, więc hejt i cyberbullying rozbudzane są dodatkowo, tym bardziej, że anonimowość w sieci kusi stosujące je osoby. Czytaj więcej…

 


Facebook chce się upewnić, że wolisz widzieć posty swoich przyjaciół, a nie fake newsy

tabletowo.pl, 17 maja 2019 r. Główna strona Facebooka, prezentująca aktualności w postaci strumienia wiadomości, zmieniała się wielokrotnie. Początkowo NewsFeed był czysto chronologiczny, ale po jakimś czasie okazało się, że najlepsze zyski przynosi takie wyszkolenie algorytmów, by w pierwszej kolejności dla użytkownika były widoczne treści popularne i sponsorowane. Z tego powodu Facebook dość mocno odszedł od swojego pierwotnego zadania – umożliwiania ludziom łatwego reagowania na to, co wrzuca do serwisu nasza rodzina i znajomi. Po czasie ekspansji profili firmowych, nastała era fake newsów, z którymi Facebook próbuje walczyć do dziś. Przejawem tej walki są zmiany w algorytmach serwisu, które od teraz mają bardziej skupiać się na pokazywaniu nam w Aktualnościach postów pochodzących od naszych znajomych. W tym celu analizowane będzie to, z którymi z nich najczęściej wchodzimy w interakcje na stronie, oraz to, w jakie linki klikamy, ujawniając nasze zainteresowanie różnymi tematami pochodzącymi od profili informacyjnych czy firmowych. Parametry te będą miały wpływ na wygląd naszego strumienia Aktualności. Czytaj więcej…

 


Przekształcanie fałszywych wiadomości w gotówkę

dw.com, 17 maja 2019 r. Fake newsy stały się modelem biznesowym. Strony internetowe przyciągają odwiedzających populistycznymi artykułami udostępnianymi za pośrednictwem Facebooka. Im więcej ludzi odwiedza daną stronę, tym lepiej, ponieważ każde kliknięcie reklamy powoduje, że właściciele witryny zarabiają pieniądze. Czytaj więcej…