Nie wiemy, czy to, co publikujemy w social media stanowi jakąś wartość dla odbiorców. Dlatego zawsze powinniśmy próbować wchodzić w dyskusje ze swoimi obserwatorami w sieci.

Social media narzędziem marketingu cyfrowego

Bez obecności w social media firmy ryzykują, że staną się niewidoczne, dalekie od ideału w świecie, który w dużym stopniu opiera się na interakcjach. Jednak media społecznościowe to nie tylko coś, co można raz zaplanować i pozostawić w spokoju. Każda tego typu działalność musi być prowadzona w sposób autentyczny i z troską, co oznacza, że codzienne poświęcanie uwagi jest niezbędne, aby maksymalizować korzyści.

Powinno się zatem monitorować zaangażowanie, z jakimi spotykają się kampanie w mediach społecznościowych. Ważne jest też określenie celów, które wykraczają poza zwykłe polubienia czy udostępnienia.

Media społecznościowe powstały wokół idei masowej komunikacji wirtualnej. Dla firm oznacza to, że social media są świetną okazją do informowania potencjalnych jak i stałych klientów o oferowanych produktach lub usługach czy zmianach w ofercie. Mając to na uwadze, każdy utworzony i opublikowany element powinien mieć wspólny cel: maksymalizację zaangażowania.

Należy zastanowić się nad konkretnymi hashtagami używanymi przez firmę np. na Instagramie. Spowoduje to wyświetlenie każdego posta zawierającego ten hashtag na tablicy głównej, dając menedżerom marki możliwość interakcji z postami i użytkownikami, których w przeciwnym razie by nie znaleźli. Ułatwia to też monitoring mediów.

Trzeba upewnić się też, że rozmowa w sieci posiada głębię. Opublikowanie komentarza z pojedynczym emoji lub komplementem to świetny początek. Warto jednak zastanowić się jak można, prosząc kogoś o komentarz, rozpocząć prawdziwą rozmowę o naszej marce.

Należy zadawać pytania użytkownikom podczas komentowania jako firma. Prosić ich o przemyślenia, opinie lub relacje. Często może to prowadzić do bardziej autentycznego zaangażowania, co również pomaga zwiększyć lojalność marki wśród potencjalnych klientów.

Zawsze oferuj wartość

Kanały społecznościowe należące do marki powinny zawsze być cennym źródeł informacji dla odbiorców. Niezależnie od tego, czy dostarcza się im malownicze zdjęcia lub zabawne filmy, czy też bieżące informacje, menedżerowie marek powinni wnosić coś wartościowego dla swoich obserwatorów.

Często firma popełnia błąd uporczywie przestrzegając harmonogramu publikowania lub oferując tylko suche treści. Oba te elementy służą jedynie zrażeniu klientów, którzy zaczynają rozważać zaprzestanie obserwowania marki (tzw. unfollow).

Ponadto ważne jest, aby pamiętać, że użytkownicy mediów społecznościowych raczej nie chcą czytać reklam i treści marketingowych. Chcą być informowani lub zabawiani. Chcą, aby oferowane treści pasowały do ich nawyków. Jeśli nie wiemy, co preferują nasi obserwatorzy, należy zrobić kilka badań. Łatwo wtedy zidentyfikować potencjalne białe plamy w tej mieszaninie treści, analizując strony konkurencyjnych marek i zwracając uwagę na to, co lubią ich zwolennicy.

Podsumowując – nie liczy się liczba obserwatorów, fanów, ale zaangażowanie społeczności. Nie tylko z punktu widzenia monitoringu sytuacji, ale także z perspektywy wzrostu organicznego. Autentyczne zaangażowanie powoduje, że posty firm pojawiają się częściej na stronach użytkowników. Pozwala to zaoszczędzić pieniądze na płatnej promocji. Wzrost organiczny jest trudny do osiągnięcia, ale jest możliwy przy odrobinie dodatkowego wysiłku ale przede wszystkim naturalnej konwersacji.

Źródło: prdaily.com