Według raportu opublikowanego przez Statista w 2018 r., 52 proc. osób zgodziło się z tezą, że internetowe portale informacyjne regularnie publikują fake newsy lub półprawdy. I to jest – niestety – alarmujące.

Życie w erze informacji nie jest łatwe, ponieważ trudno jest stwierdzić, czy dana wiadomość jest autentyczna czy fałszywa. Ogromny postęp technologiczny jeszcze bardziej pogorszył sytuację, ponieważ produkcja, rozpowszechnianie i konsumpcja informacji stały się dużo łatwiejsze. Jest to idealna sytuacja dla stron internetowych, które publikują sfabrykowaną prawdę dla osobistych korzyści.

Termin fałszywe wiadomości jest popularny w sferze politycznej, ale teraz rujnuje również inne sektory, w tym sektor finansowy. Jedną z najbardziej gorących kwestii fake newsów w branży finansowej są te dotyczące CBH i PDVSA. Wenezuelska firma naftowo-gazowa PDVSA została oskarżona o pranie pieniędzy Swiss Bank CBH. Ta wiadomość rozprzestrzeniła się w Internecie. Sprawa nie była jednak w żaden sposób potwierdzona przed publikacją.

Fałszywe, ale skandaliczne

Niezależne strony analizujące sprawy finansowe i niezależne strony prowadzące badania tworzą zwodnicze artykuły udając autentyczną stronę przedstawiającą obiektywne i rzeczowe fakty. Takie strony internetowe nie tylko manipulują opiniami ludzi, ale także wzmacniają lub psują reputację firm. Takie praktyki powinny zatem zostać przerwane.

Coraz więcej osób zamienia tradycyjne media na media społecznościowe, a w ten sposób bardzo łatwo jest narazić się na fałszywe wiadomości. Bardzo łatwo także w nie uwierzyć, ponieważ wielu ludzi je udostępnia. Social media sprawiają, że fake newsy dominują w naszym środowisku informacyjnym. Co jednak z reputacją tych instytucji, na które takie oszustwa mają bardzo duży wpływ?

Nie dajmy się oszukać

Taka sytuacja wpływa na decyzje finansowe ludzi. W sondażu przeprowadzonym przez American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) stwierdzono, że 63 proc. Amerykanów zgadza się, że fałszywe wiadomości finansowe wpływają na ich decyzje dotyczące kwestii finansowych. Dotyczy to m.in. inwestycji, ubezpieczeń i planów emerytalnych, rozpoczęcia działalności gospodarczej czy zmiany pracy.

Chociaż walka z fałszywymi wiadomościami może być trudna, oto kilka sposobów na przeciwstawienie się im.

  • Zawsze należy sprawdzać daną informację u zaufanego źródła, zanim uwierzy się w nią i ją rozpowszechni. Warto sprawdzić też, czy informacja pojawiła się również w innych mediach.
  • Trzeba sprawdzać nazwę domeny. Większość niewiarygodnych witryn fałszuje nazwę domeny zaufanych witryn wprowadzając drobne zmiany w nazwie, aby nie mogły zostać one zarejestrowane na pierwszy rzut oka.
  • Należy szukać odnośników podanych w artykule. Jeśli nie ma żadnych, lub nie dotyczą one zaufanych stron, to informacje mogą być nieprawdziwe.
  • Konieczna jest analiza języka artykułu. Fałszywych stron nie obsługują z reguły profesjonaliści, więc artykuły często mają błędy gramatyczne i składniowe. Bez wątpienia jednak i na tym polu nastąpi profesjonalizacja tego procederu.

Fałszywe wiadomości są powszechne i bardzo liczne również w branży finansowej. Zamiast stać się ich ofiarą, pracownicy tej branży powinni podjąć kroki w celu zwiększenia umiejętności korzystania z mediów i nauczenia ludzi odróżniania fake newsów od prawdziwych wiadomości. W taki sposób branża może zabezpieczyć się przed atakiem fałszywych serwisów informacyjnych.

Źródło: bmmagazine.co.uk