Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

„Szanuję, nie hejtuję”. Naukowcy zapraszają na konferencję

tvp.info, 11 czerwca 2019 r. W dniach 14-15 czerwca br. w siedzibie Collegium Humanum w Warszawie odbędzie się międzynarodowa konferencja „Szanuję, nie hejtuję. Hejt – aspekty prawne, psychologiczne, ekonomiczne i społeczne”. Problematyka referatów pozwoli spojrzeć na zjawisko hejtu w szerszym kontekście kulturowym. Jak podają organizatorzy wydarzenia, interdyscyplinarna problematyka konferencji obejmuje przede wszystkim prawno-socjologiczną analizę zjawiska hejtu, jego konteksty psychologiczne, etyczne i religijne. Problematyka referatów pozwoli spojrzeć na hejt w szerszym kontekście kulturowym oraz szukać odpowiedzi na następujące pytania: jakie są emocjonalne przyczyny ekspansji hejtu? W jakim stopniu specyfika komunikacji online sprzyja szerzeniu mowy nienawiści? W jaki sposób można eliminować, a przynajmniej ograniczać hejt poprzez odpowiednie rozwiązania prawne, terapeutyczne, pedagogiczne? Wśród prelegentów m.in.: adw. Jolanta Turczynowicz-Kieryłło, autorka europejskiej kampanii społecznej: „Szanuję, nie hejtuję”, prof. Mariola Lemonnier, prof. Michał Balcerzak, lek. med. Dymitr Kostrica (Ukraina), prof. Sebastian Fuller (Wielka Brytania), prof. Jiri Koleniak (Czechy), prof. Peter Skotnicky (Słowacja) oraz goście z USA i Niemiec. Czytaj więcej…

 


Google, Facebook i YouTube ze spadkami – mocno w górę OLX i TVN, TVP przyciąga najbardziej

wirtualnemedia.pl, 11 czerwca 2019 r. Grupa Google, Facebook i YouTube w maju br. zanotowały spadki zasięgu w polskim internecie, natomiast sporo zyskały strony i aplikacje OLX i Grupy TVN. Wśród czołowych wydawców najdłuższy średni czas korzystania przez użytkowników w ciągu doby osiągnęła natomiast Telewizja Polska. Według badania Gemius/PBI w zeszłym miesiącu strony i aplikacje Grupy Google odwiedziło 26,55 mln realnych użytkowników, czyli 93,91 proc. wszystkich polskich internautów. Rok wcześniej zasięg Grupy Google wynosił 95,87 proc. Jednocześnie wydawca osiągnął spory wzrost liczby odsłon – z 6,71 do 7,96 mld. Podobnie zmieniły się wyniki Facebooka – zasięg zmalał w skali roku z 79,24 do 78,84 proc., a liczba odsłon zwiększyła się z 3,47 do 4,03 mld zł. Natomiast YouTube zanotował spadek zasięgu z 72,48 do 69,71 proc. i liczby odsłon z 1,18 do 1,08 mld. Czytaj więcej…

 


Wiceminister Piebiak: Widzimy problem mowy nienawiści, będą zmiany

prawo.pl, 11 czerwca 2019 r. Fałszywe informacje, intensywne, obraźliwe ataki słowne zasługują na potępienie i skuteczne karanie. Dostrzegamy niedostatki obecnych regulacji i będziemy nad nimi pracować – mówi Prawo.pl wiceminister sprawiedliwości Łukasz Piebiak. Zastrzega, że resort szukać będzie złotego środka – by nie ograniczać swobody wypowiedzi i pod pretekstem walki z mową nienawiści nie cenzurować poglądów, które np. nie podobają się „mainstreamowi”. Czytaj więcej…

 


Pokolenie „baby boomers” najczęściej udostępnia fake newsy

pastemagazine.com, 11 czerwca 2019 r. Osoby z tzw. pokolenia „baby boomers” mają prawie siedem razy więcej fałszywych artykułów na swoich kontach na Facebooku niż dorośli poniżej 30 roku życia – wynika z nowego badania. Przeprowadzili je naukowcy z Princeton i NYU. Wykazało ono, że ludzie w wieku powyżej 65 lat znacznie częściej dzielą się fake newsami na Facebooku niż wszyscy inni dorośli. Podczas gdy 11 proc. użytkowników w wieku powyżej 65 lat „podało dalej” co najmniej jeden fałszywy artykuł, to tylko 3 proc. użytkowników w wieku od 18 do 29 lat zrobiło to samo. Czytaj więcej…

 


Generator fałszywych wiadomości stworzony do walki z dezinformacją

geekwire.com, 11 czerwca 2019 r. Grover to aplikacja sieci neuronowej, która walczy z dezinformacją, tworząc własne fałszywe wiadomości. „Musimy być o krok przed potencjalnymi nadużyciami” – powiedział Yejin Choi, profesor Uniwersytetu w Waszyngtonie i główny autor projektu, który powstał przy współpracy naukowców z UW i Allen Institute for Artificial Intelligence (AI2). Choi powiedział, że chociaż dzisiejsze fałszywe wiadomości są pisane głównie przez ludzi, wiek fake newsów tworzonych przez sieci neuronowe jest tuż za rogiem. W tym środowisku ludzie z najlepszym generatorem fałszywych wiadomości mają również najlepszy detektor fałszywych wiadomości. Podejście Grovera jest podobne do tego stosowanego przez specjalistów ds. bezpieczeństwa cybernetycznego, którzy regularnie atakują własne systemy, aby odkryć ich słabości. Czytaj więcej…

 


Dlaczego największym problemem Facebooka jest Mark Zuckerberg?

inc.com, 11 czerwca 2019 r. Facebook twierdzi, że jego misją jest „dawanie ludziom możliwości budowania społeczności i zbliżania świata”. To dość duży cel. Teraz platforma ma za to jeszcze większe problemy. W ostatnim czasie firma spotkała się z analizą i krytyką na wielu frontach. Padały zarzuty ze strony prawodawców, federalnych regulatorów, udziałowców, obrońców praw do spraw prywatności, a nawet jednego z współzałożycieli platformy. Większość z nich koncentruje się na rosyjskiej ingerencji w wybory czy fałszywych wiadomościach. Wśród obaw jest również to, jakie dokładnie informacje śledzi Facebook i co firma z nimi robi. Można stwierdzić, że każda z tych kwestii może być największym problemem, z jakim boryka się teraz Facebook. Jednak tak nie jest. Największym problemem stojącym przed Facebookiem jest sam Mark Zuckerberg. Czytaj więcej…