Platformy społecznościowe zmieniły sposób, w jaki specjaliści z branży PR wykonują obecnie swoje zadania. Czy te zmiany sprawiły, że ich praca stała się łatwiejsza?

Z ponad 3,4 miliardami aktywnych użytkowników na całym świecie, prawie połowa światowej populacji korzysta z mediów społecznościowych. Social media wywarły wpływ na niemal każdą branżę, ale największy na zawody związane z mediami i public relations.

Według badań, 81 proc. specjalistów PR i 78 proc. dziennikarzy wskazało, że nie mogą już wykonywać swojej pracy bez korzystania z sieci społecznościowych. Same statystyki pokazują, jak duży wpływ na branżę PR miały social media, ale co z codziennymi zmianami, jakie ta technologia wprowadziła dla praktyków?

Oto pięć podstawowych sposobów, w jakie media społecznościowe zmieniają PR.

1. Nowe technologie oferują nowe możliwości

Nowe aplikacje, narzędzia i technologie są tworzone każdego dnia. Korzystając z tej innowacji, konsumenci znajdują alternatywne sposoby gromadzenia i absorbowania informacji. W 2018 roku wideo zostało uznane za najpopularniejszą formę treści multimedialnych. W pierwszych miesiącach 2019 r. nastąpiła kolejna zmiana, ponieważ specjaliści PR zdają sobie sprawę, w jakim stopniu wirtualna rzeczywistość (VR) może zapewnić klientom większe wartości i kreatywność.

VR zapewnia poziom realności i emocji, których nie udało się uzyskać w prasie lub krótkim filmie. VR może stworzyć głębszy emocjonalny związek z użytkownikami Internetu, co w istotny sposób może zmienić rynek dla dostarczycieli cyfrowych informacji. Ponieważ serwisy społecznościowe zaczynają oferować treści VR, nie będzie ograniczeń dotyczących sposobu korzystania z tego narzędzia przez komunikatory.

2. Rozmowy toczą się teraz na dwa sposoby

Niecałe 10 lat temu Public Relations Society of America (PRSA) określiło zawód PR jako „strategiczny proces komunikacji, który buduje wzajemnie korzystne relacje między organizacjami i ich odbiorcami”. Definicja ta nie jest już prawdziwa, ponieważ public relations, media społecznościowe i marketing cyfrowy zintegrowały się bardziej ze światem komunikacji.

Facebook, Instagram, Twitter, YouTube i inne kanały mediów społecznościowych zmieniły komunikację między firmami a społeczeństwem. Proces PR był kiedyś jednokierunkowy. Jednak w dobie łatwo dostępnych informacji na Twitterze i Instagramie firmy mają teraz przedstawicieli obsługi klienta, którzy odpowiadają na pytania w czasie rzeczywistym za pośrednictwem kanałów mediów społecznościowych.

Ponieważ branża PR wciąż się zmienia, granica dzieląca marketing, obsługę klienta i PR będzie się coraz bardziej zacierać. Zaufanie konsumentów do firm gwałtownie spadło w ciągu ostatniej dekady. W ciągu najbliższych pięciu lat może nastąpić publiczne wezwanie firm do stania się bardziej przejrzystymi.

Taka sytuacja może doprowadzić do całodobowych relacji wideo na żywo z obiektów produkcyjnych, codziennych aktualizacji od szefów firm lub nawet wirtualnych wycieczek po różnych biurach na całym świecie. Wszystko to będzie oczywiście przekazywane bezpośrednio za pośrednictwem mediów społecznościowych.

3. Każdy ma swój profil i swoich obserwatorów

Media społecznościowe umożliwiają przeciętnej osobie tworzenie własnej platformy i kształtowanie swoich odbiorców w sposób, który nigdy wcześniej nie był możliwy. Przyszłość PR będzie wykorzystywać zarówno makro- jak i mikroinfluencerów.

4. Skuteczność Twittera w przekazywaniu informacji

Około 6 tys. tweetów jest udostępnianych co sekundę na Twitterze. To sprawia, że media społecznościowe są bardzo skutecznym narzędziem do przekazywania informacji dotyczących przełomowych wydarzeń. Oznacza to również, że zainteresowanie takimi wiadomościami jest znacznie krótsze niż kiedyś. Dziennikarze ciągle poszukują „kolejnej wielkiej rzeczy”, a profesjonaliści z branży PR muszą nadążyć za swoim czasem realizacji.

W dzisiejszym burzliwym cyklu informacyjnym dziennikarze i opinia publiczna zwracają się do Twittera, aby otrzymywać najnowsze wiadomości, co jeszcze bardziej utrudnia konkurencję. Profesjonaliści z branży PR poświęcają mniej czasu na wysyłanie wiadomości do szerokiej rzeszy dziennikarzy i zamiast tego muszą skupić się na bardzo ukierunkowanych mediach i budowaniu relacji.

5. Dostęp do dziennikarzy jest łatwiejszy

Media społecznościowe pomagają profesjonalistom z branży PR zdobyć informacje na temat aktywności dziennikarzy. Podążając za dziennikarzem w serwisach społecznościowych, profesjonaliści PR mogą uzyskać informacje dotyczące poglądów reportera, jego opinie na istotne tematy i wgląd w jego ostatnie prace.

Social media są świetnym źródłem informacji dla dziennikarzy. Nadal przekształcają się jednak w platformę, która łączy reporterów i pozwala na łatwiejsze dotarcie do nich.

Media społecznościowe ciągle się zmieniają, więc specjaliści PR muszą pozostać na szczycie ich wielu trendów i innowacji. Social media nie wykazują żadnych oznak spowolnienia, dlatego to do specjalistów PR należy dostosowanie strategii. W przeciwnym razie pozostaną daleko w tyle.

Źródło: prdaily.com