Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Dobre słowo zamiast hejtu – wyróżnienia za szkolne kampanie

krakow.pl, 19 czerwca 2019 r. Ponad 100 szkół, przedszkoli i placówek przesłało do Wydziału Edukacji UMK relację z przeprowadzonych działań towarzyszących pierwszemu Krakowskiemu Tygodniowi Dobrego Słowa, w ramach którego nauczyciele i uczniowie realizowali różnego rodzaju projekty promujące pozytywną komunikację. Wiele rozmawiano o tym, czym jest mowa nienawiści i jak wspólnie możemy się jej przeciwstawić. Dzielono się też dobrymi praktykami, wymieniano doświadczeniami. Najciekawsze spośród nich zostały nagrodzone przez komisję konkursową. Jednym z laureatów został Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1. Podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego, które odbyło się 19 czerwca w Teatrze Groteska, ośrodek odebrał nagrodę i dyplom. Wręczyła je zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, sportu i turystyki Anna Korfel-Jasińska. Nagrody i dyplomy przyznano w pięciu kategoriach, biorąc pod uwagę zróżnicowanie działań adresowanych do różnych grup wiekowych uczniów i wychowanków. Laureatami zostały: Samorządowe Przedszkole nr 131 (w kategorii przedszkola), Szkoła Podstawowa nr 4 (w kategorii szkoły podstawowe), Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji (w kategorii szkoły ponadpodstawowe), Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 (w kategorii szkoły specjalne i poradnie) oraz Młodzieżowy Dom Kultury im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (w kategorii MDK-i i bursy). Pozostałe szkoły, przedszkola i placówki otrzymały wyróżnienia – każda z nich wniosła bowiem do Krakowskiego Tygodnia Dobrego Słowa ważny wkład, dzieląc się swoimi pomysłami i doświadczeniami. Czytaj więcej…

 


Facebook nigdy nie będzie wolny od mowy nienawiści i fake newsów

wnp.pl, 19 czerwca 2019 r. Facebook walczy z mową nienawiści i fake newsami, ale całkowite oczyszczenie platformy z toksycznych, niedozwolonych treści nie jest i nie będzie możliwe – przekonywała przedstawicielka tego serwisu społecznościowego podczas jednego z paneli na festiwalu reklamowym w Cannes. W pierwszym kwartale tego roku Facebook usunął 2,2 miliarda fałszywych kont – poinformowała Carolyn Everson, wiceprezes ds. marketingu w mediach społecznościowych. Jak podała, obecnie nad zapewnieniem bezpieczeństwa na platformie pracuje 30 tys. osób, podczas gdy jeszcze dwa lata temu było ich mniej niż 3 tysiące. Według przedstawicielki Facebooka obecnie udaje się wykryć i usunąć 99,8 proc. treści o charakterze terrorystycznym oraz 65 proc. treści zawierających mowę nienawiści. „To problem nierozwiązywalny w pełni, nie da się stworzyć platformy, która nie będzie podatna na przejawy natury ludzkiej. Ludzkość ma brzydkie i złe strony i serwis jest odbiciem tego (…) To gra w kotka i myszkę, praca, która trwa, ale nigdy nie zostanie wykonana” – przekonywała. Czytaj więcej…

 


Maja Frykowska żali się na hejt. „Zaczęłam wierzyć, że jestem nic niewarta”

gwiazdy.wp.pl, 20 czerwca 2019 r. Maja Frykowska ma bardzo burzliwą przeszłość. Jej zachowanie po udziale w „Big Brotherze” były szeroko komentowane, przez co celebrytka musiała mierzyć się z hejtem. W pewnym momencie jej samoocena sięgnęła dna. Maję Frykowską pamiętamy jako skandalistkę, która nie miała oporów, by na oczach milionów widzów w „Big Brotherze” wejść do wanny z nowo poznanym mężczyzną. Co więcej, przez lata utrzymywała, że z nim współżyła. Dziś, z perspektywy czasu, już inaczej wspomina przygodę. „Brałam narkotyki, uprawiałam seks pozamałżeński, nieraz miałam myśli samobójcze, byłam zgwałcona” – opowiadała w wywiadzie dla „Vivy” Frykowska. Po burzliwej przeszłości, dzisiaj Maja Frykowska twierdzi, że udało jej się wyjść na prostą dzięki Bogu. Mimo wszystko trudno nie kojarzyć jej z kontrowersyjnymi zachowania w telewizji. Po swoim nawróceniu celebrytka zderzyła się z falą hejtu. Czytaj więcej…

 


Czy Facebook i Google pozbawiły dziennikarzy dochodów?

mediaphilia.pl, 18 czerwca 2019 r. Tradycyjne środki przekazu, takie jak prasa drukowana, w ostatnich latach straciły mocno na znaczeniu ustępując miejsca dziennikarstwu cyfrowemu. Według byłej redaktor naczelnej amerykańskiego dziennika „USA Today” Joanne Lipman, dziennikarze stracili lwią część swoich dochodów a odpowiedzialne za to są przede wszystkim wielkie firmy, takie jak Google czy Facebook. Lipman chcąc uzasadnić swoją tezę przywołuje badanie przeprowadzone przez organizację News Media Alliance (NMA), które ujawniło, że w 2018 roku Google rzekomo zarobił 4,7 mld dol. na treściach informacyjnych od wydawców prasy. Jak ogromna jest to suma może świadczyć fakt, że to prawie taki sam dochód jaki uzyskały wszystkie amerykańskie agencje informacyjne z tytułu reklamy cyfrowej w całym roku kalendarzowym. Jednak – jak podkreśla autorka tekstu – Google nie poniósł żadnych kosztów z tytułu publikacji treści wydawców, podczas gdy dochody sektora informacyjnego ciągle spadały. Nic dziwnego, że Google kwestionuje dane zawarte w raporcie NMA, ale faktem jest, że wespół z Facebookiem obie firmy zgarnęły niemal 60 proc. wszystkich wpływów z reklamy cyfrowej w Stanach Zjednoczonych. Lipman oskarża gigantów technologicznych o wyprowadzenie miliardów dolarów, które kiedyś były siłą napędową sektora dziennikarskiego. Była redaktor naczelna „USA Today” wyraziła również pragnienie, aby dostawcy wiadomości otrzymywali wynagrodzenie za materiały, które tworzą od firm, które później na nich zarabiają. Zwróciła uwagę na pilną potrzebę przyjęcia ustawy o konkurencji i ochronie dziennikarstwa w Stanach Zjednoczonych. Czytaj więcej…

 


Forum Facebook News omawia tematy fałszywych wiadomości i farm trolli

gulfnews.com, 19 czerwca 2019 r. „Branża medialna jest w trakcie poważnej transformacji spowodowanej technologiami cyfrowym” – powiedziała w Dubaju Maitha Buhumaid, dyrektor Dubai Press Club. Zwracając się do pierwszego regionalnego forum Facebook News organizowanego wspólnie z Facebookiem, powiedziała: „Bycie na pierwszej linii w kwestii przyszłości zawsze było częścią wizji przywództwa Dubaju. W ramach tej wizji staramy się być magnesem dla talentów z całego świata. Obecnie Dubaj oferuje jedne z najlepszych środowisk i możliwości dla profesjonalistów medialnych, którzy mogą wnieść swoje umiejętności i możliwości do branży. Wierzymy, że partnerstwo z czołowymi globalnymi graczami, takimi jak Facebook, jest kluczem do rozwoju możliwości naszej młodzieży. Podobnie zależy nam na tym, aby nasza rodzima siła robocza była gotowa do skorzystania z możliwości, które przyniesie przyszłość”. Czytaj więcej…

 


Nowe oprogramowanie Deepfake może tworzyć fałszywe filmy przy użyciu tylko jednego zdjęcia

metro.co.uk, 19 czerwca 2019 r. Naukowcy wynaleźli przerażające nowe oprogramowanie Deepfake, które może wytworzyć niezwykle dokładne, symulowane wideo osoby za pomocą jednego zdjęcia i nagrania głosowego. Technika deepfake wykorzystuje uczenie maszynowe lub sztuczną inteligencję, aby łączyć cyfrowe obrazy z plikami audio w celu uzyskania przekonująco wyglądającego fałszywego nagrania osób wypowiadających słowa, których tak naprawdę nie powiedziały. Widzieliśmy już, jak ożywa Mona Lisa, ale prawdopodobnie jest to dopiero początek lawiny deepfakeów, która może uniemożliwić sprawdzenie, czy wideo jest prawdziwe czy symulowane. Czytaj więcej…