Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

AI pomaga Polakom w walce z mową nienawiści

cyberdefence24.pl, 7 sierpnia 2019 r. Brytyjska policja wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji (AI) w walce z mową nienawiści wobec Polaków, pojawiającą w się w mediach społecznościowych – podał serwis BBC. W Anglii i Walii w latach 2017-2018 ogółem odnotowano 94 tys. przestępstw na tle nienawiści. Polski start-up Samurai Labs wraz z brytyjską firmą Hatelab gromadzącą dane na temat mowy nienawiści wykorzystują AI do śledzenia w mediach społecznościowych agresywnych treści. Badania przeprowadzone przez Samurai Labs wykazały, że 5 proc. materiałów opublikowanych na temat Polaków w mediach społecznościowych ma negatywne lub obraźliwe konotacje – wskazało BBC. Naukowcy z Uniwersytetu Cardiff, odpowiadający za uruchomienie Hatelab, wykazali, że sztuczna inteligencja może „dokładnie rozróżnić w sieci agresję od nieszkodliwych komentarzy”. Dyrektor generalny Samurai Labs Michał Wroczyński podkreślił, że AI rozpoznaje osiem kategorii znęcania się – od mówienia ludziom, żeby wracali do domu, aż po grożenie im śmiercią. Czytaj więcej…

 


AI „producentem” fake newsów?

cyberdefence24.pl, 7 sierpnia 2019 r. AI może zostać wykorzystana do pisania fake newsów – twierdzą autorzy artykułu opublikowanego na łamach prestiżowego Foreign Affairs. Doszli do takich wniosków po przeprowadzeniu badania na grupie 500 respondentów. Jednocześnie wyrażają oni zaniepokojenie możliwością automatyzacji operacji internetowych trolli i przeniesienia działań dezinformacyjnych na nowy poziom. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem systemu GPT-2 zbudowanego przez projekt założony przez Elona Muska OpenAI, organizację non-profit działającą na rzecz szerzenia korzyści z prac nad sztuczną inteligencją. GPT-2 jest programem, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do „pisania” tekstu. Aby przygotować tekst w podobnym stylu wystarczy mu krótka notka. Badanie polegało na zbadaniu czy respondenci biorący udział w badaniu będą wstanie zorientować się czy przygotowany artykuł został przygotowany przez sztuczną inteligencję. Czytaj więcej…

 


Fala fałszywych recenzji zalewa Facebooka

cyfrowa.rp.pl, 7 sierpnia 2019 r. Portal nie jest w stanie w pełni poradzić sobie z fake recenzjami produktów na licznych Facebookowch grupach. Głośno o tym problemie zrobiło się już w czerwcu, kiedy to brytyjska organizacja rządowa Competition & Martkets Authority (CMA) ostrzegła Facebooka i portal aukcyjny eBay, aby bardziej zadbali o autentyczność recenzji użytkowników oraz zajęli się ograniczeniem sprzedaży fałszywych opinii. Według CMA sprzedawcy na eBay-u oferowali gotówkę za wystawiane pięciogwiazdkowych recenzji przy ich produktach. Na Facebooku sytuacja wyglądała podobnie, w grupach zamieszczane były oferty darmowych produktów lub gotówki za fałszywe opinie. Obecnie sprawą fake recenzji zajmuje się stowarzyszenie klientów „Which?”. Stowarzyszenie twierdzi, że w serwisie eBay doszło do dużych zmian i obecnie udało się namierzyć tylko jedną ofertę próby sprzedaży fałszywych opinii. Niestety na Facebooku wygląda to zgoła inaczej, portal zalewa duża liczba ofert sprzedaży opinii. Organizacja twierdzi, że śledząc zaledwie 10 grup specjalizujących się w sprzedaży fałszywych opinii naliczyła 55 tys. nowych postów. Which? Mówi o setkach lub nawet tysiącach postów dziennie. Dodatkowo z łatwością można znaleźć bliźniacze grupy. Czytaj więcej…

 


Kciuk w dół dla fałszywych recenzentów rujnujących Internet

theguardian.com, 7 sierpnia 2019 r. Kto wie, co tak naprawdę jest prawdziwe? Nigdy wcześniej nie mieliśmy dostępu do tak dużej ilości informacji. W sieci można odszukać praktycznie każdego, a nasze dane osobowe, które prywatny detektyw z lat 90. mógłby uznać za zbyt szczegółowe, są teraz przez nas udostępniane z dużą łatwością. Jesteśmy również bombardowani dezinformacją. Fałszywe wiadomości przejęły znaczną część Internetu. W tym tygodniu Facebook został skrytykowany za to, że nie podjął odpowiednich działań przeciwko zjawisku, które kwitnie na jego platformie: fałszywym recenzjom. Czytaj więcej…

 


Samotność trolla internetowego

medium.com, 7 sierpnia 2019 r. Samotność to stan psychiczny, emocjonalny i behawioralny, związany ze znacznym ryzykiem dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Trolling online jest również ogromnym i rosnącym problemem. Według Pew Research Center, 41 proc. Amerykanów doświadczyło molestowania online, a ponad 60 proc. twierdzi, że było świadkiem takich działań. Podczas gdy wiele z tych zachowań ma łagodniejszą odmianę, prawie 20 proc. osób w badaniu Pew twierdzi, że „były ofiarami szczególnie ciężkich form nękania w Internecie, takich jak groźby fizyczne, molestowanie przez dłuższy czas, molestowanie seksualne lub prześladowanie”. Biorąc pod uwagę rosnące wskaźniki samotności i nękania w sieci oraz badania przedstawione poniżej, czy są one powiązane? Czytaj więcej…

 


Dlaczego fałszywe wiadomości są tak rozpowszechnione? Badacze oferują kilka odpowiedzi

poynter.org, 7 sierpnia 2019 r. Nie ma wątpliwości, że świat sprawdzania faktów przeżył boom w ciągu ostatniej dekady. Ale czy jesteśmy bliżej prawdziwego zrozumienia zjawiska dezinformacji lub jego powstrzymania? Istnieje mnóstwo nowych badań, które pomagają odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ badacze mediów próbują dowiedzieć się, jak różne rodzaje dezinformacji zachowują się w różnych kontekstach. Oto lista trzech ostatnich odkryć, które okazały się pomocne dla weryfikatorów faktów, którzy chcą uzyskać wgląd w motywy rozprzestrzeniania się dezinformacji. Czytaj więcej…