Public Relations jest kluczowe dla firmy. Oto sześć podstawowych wskaźników PR, które należy brać pod uwagę, by efektywnie mierzyć jej sukces.

1. Wpływ marki

Należy bezwzględnie zmierzyć wpływ swoich kampanii public relations. Kampanie mogą wpływać zarówno na świadomość marki, jak i reputację, więc ich wynik jest podstawowym miernikiem. Świetny PR może pomóc rozpowszechnić informacje o firmie i tym, czym się zajmuje. W ostatecznym rozrachunku pomoże przekazać najważniejsze przesłanie.

Reputacja, czyli sposób, w jaki opinia publiczna postrzega naszą markę, jest jednym z najważniejszych atutów. Jeśli odbiorcy negatywnie postrzegają nasze produkty, może to mieć długoterminowe konsekwencje dla firmy. Trudniej będzie przekonać potencjalnych klientów do rozważenia naszej oferty biznesowej.

Zarówno dla świadomości marki, jak i jej reputacji, niezbędne jest śledzenie mediów społecznościowych lub robienie to za pomocą platform monitorowania mediów. Większość sieci społecznościowych udostępnia dane dla stron firmowych, a bezpłatne narzędzia, takie jak Google Analytics, są łatwo dostępne.

Mówiąc o Google, SEO (optymalizacja wyszukiwarek) może być wykorzystana do poprawy organicznych wyników wyszukiwania i ruchu na naszej stronie. Pozwala to przyciągnąć większy ruch organiczny dzięki inteligentnemu użyciu odpowiednich słów kluczowych dla naszej marki.

2. Zasięg medialny

Drugim po śledzeniu skuteczności kampanii jest pomiar zasięgu medialnego. Ten wskaźnik PR będzie zawierać dane o kampaniach, ale będzie bardziej skupiony na tym, gdzie nasza kampania osiągnęła najlepsze wyniki.

Ocena, w jakich mediach pojawiła się nasza firma, jest sprawą najwyższej wagi. A przypisywanie relacji do zdobytych mediów, zasięgu PR lub płatnych możliwości redakcyjnych będzie informować i ulepszać strategię PR.

Wystąpienie w małej publikacji internetowej może nie mieć wpływu, którego potrzebujemy lub oczekujemy. Zamiast tego należy kierować się na bardzo szanowane media. Jeden wywiad w dużej gazecie może być wart więcej niż wiele mniejszych publikacji branżowych czy pojawiających się w lokalnych wiadomościach.

Jednak każda wzmianka i przekaz medialny są ważne i świadczą o świadomości naszej marki. Nie odrzucajmy mniejszych publikacji. Jeśli jest to niewielka publikacja branżowa, która przemawia bezpośrednio do naszej grupy docelowej, zasięg może mieć może mniejszy wpływ, lecz może być bardziej skuteczny. Zbudowanie kompleksowej strategii zasięgu PR i listy publikacji umożliwi sprawne dotarcie do celu.

3. Dotarcie mediów

Kampanie PR bez odbiorców to dobry sposób, ale na… zmarnowanie czasu. Nawet najbardziej wartościowe komunikaty prasowe nie mają sensu, jeśli nikt ich nie czyta. A płacenie za to, że będą widoczne tylko przez nasz personel, to już parodia.

Ważnym miernikiem PR jest zasięg określonych publikacji. Mierząc go, będziemy w stanie ocenić możliwy wpływ, jaki może wywierać dotarcie przekazu do ludzi. Będzie również miał wpływ na ewentualne zmiany w komunikacyjnej strategii.

Określenie potencjalnych czytelników publikacji lub odbiorców audycji radiowej może pomóc w oszacowaniu naszego PR. Korzystanie z platformy monitorowania mediów do oceny tych wskaźników pozwala podejmować lepsze decyzje dla firmy. Np. ostatecznie zawęzić miejsce, w którym chcemy zamieszczać nasze publikacje.

4. Share of Voice

Share of Voice (SoV) to wskaźnik, który mierzy wzmianki o naszej marce w mediach w porównaniu do wzmianek dotyczących konkurencji. To idealne rozwiązane w celu zilustrowania położenia marki wg różnych danych wejściowych. W wysoce konkurencyjnych branżach zrozumienie odsetka mediów branżowych, które wspominają o naszej marce, to świetny sposób na zmierzenie autorytetu w swojej dziedzinie.

SoV można obliczyć, biorąc pod uwagę ważne dane, takie jak wzmianki w publikacjach branżowych, i dzieląc dane marki przez wzmianki o wszystkich markach w branży. Uzyskaną liczbę mnożymy przez 100. W rezultacie otrzymujemy wynik procentowy Share of Voice.

Jest to świetny wskaźnik PR, ponieważ pozwala na porównanie sukcesu zespołu PR. Można go porównać go również z konkurencją. Ponadto, anomalie w SoV mogą dać nam wskazówkę, że należy zwiększyć wzmianki o naszej firmie lub mogą umożliwić nam poprawę w obszarach, w których pozostajemy w tyle.

5. Analiza sentymentu

Umiejętność analizowania nastrojów naszych odbiorców sprawia, że łatwiej niż kiedykolwiek możemy zdobyć zwycięstwo w kwestii PR. Zwłaszcza jeśli możemy wykazać wzrost pozytywnych nastrojów podczas wychodzenia z kryzysu lub wpadki PR.

Pomoże nam to udowodnić absolutną wartość zespołu public relations. Umożliwia także wyciąganie wniosków z wcześniejszych błędów z jasną wizualizacją, gdzie coś poszło nie tak. To także okazja do zbadania ewentualnych kryzysów i wyciągnięcia z nich wniosków.

6. Komunikacja kryzysowa

Kiedy nadchodzi kryzys, jest już za późno na sprawdzanie wskaźników i wyciąganie wniosków. Ale dzięki inteligentnym strategiom monitorowania mediów i rutynowym raportom wskaźników PR możemy wyłapać kryzys, zanim dojdzie do skutku. Pozwoli nam to wzmocnić naszą obronę przed nadchodzącą negatywną presją.

Reputacja naszej marki jest jednym z jej najcenniejszych zasobów. Bardzo ważne jest, abyśmy byli na bieżąco z potencjalnymi kryzysami, zanim zdążą ją zniszczyć. W najgorszym przypadku monitorowanie wskaźników PR oznacza możliwość uzyskania cennych informacji, które pomogą nam zrozumieć, co spowodowało kryzys. Jest to niezbędne, aby uniknąć takich błędów w przyszłości.