Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Reklama online warta więcej niż telewizyjna

rp.pl, 23 sierpnia 2019 r. W pierwszym kwartale tego roku po raz pierwszy w historii wydatki reklamowe w internecie były wyższe niż w telewizji. Jak wynika z najnowszego raportu z badania dotyczącego wydatków na reklamę online AdEx, realizowanego przez IAB Polska we współpracy z PwC, w pierwszym kwartale 2019 roku na reklamę online wydano 1,1 mld zł, po wzrośnie o 9 proc. w ujęciu rocznym. Z dodatkowych analiz agencji mediowej Starcom wynika, że wydatki reklamodawców na internet stały się większe od nakładów na telewizję. To historyczna zmiana, choć spodziewana była już od kilku lat. IAB podaje, że obserwując bieżące trendy, należy się spodziewać, że dominacja internetu będzie się powiększać. Notuje on bowiem wciąż dość wysoką dynamikę wzrostu (8,8 proc. rdr), podczas gdy wydatki na telewizję wyhamowały. W wyniku zaobserwowanych zmian udział wydatków na internet w całkowitym torcie reklamowym przekroczył 43 proc., w porównaniu do telewizji, która miała nadal 40 proc. rynku. Czytaj więcej…


Rewolucja AI w „branży” przestępczej: oszustwa głosowe nowym sposobem ataków

cyberdefence24.pl, 4 września 2019 r. Współcześnie trudno jest odróżnić wiarygodny i rzetelny tekst od fake newsa. To samo dotyczy nagrań wideo oraz audio. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w łatwy sposób można stworzyć fałszywy dźwięk, który dla odbiorcy wydaje się prawdziwy – informuje serwis The Next Web. Wall Street Journal odnotował pierwszy przypadek oszustwa głosowego bazującego na sztucznej inteligencji (AI), tzw. vishing. Obecnie tego typu fikcyjne nagrania stają się coraz bardziej zaawansowane i zbliżone do rzeczywistych dźwięków. Jak podaje The Next Web, cyberprzestępcy sięgają po dostępne na rynku oprogramowania AI przeznaczone do generowania głosu, aby skutecznie realizować swoje złośliwe cele. Przykładem może być incydent, w którym oszuści podszywali się pod szefa jednej z niemieckich korporacji, będącej właścicielem brytyjskiej firmy energetycznej. Za pomocą oprogramowania wygenerowali ludzki głos z niemieckim akcentem, a następnie skontaktowali się z dyrektorem naczelnym koncernu, aby ten niezwłocznie przesłał określoną pulę środków określonemu węgierskiemu dostawy. Prezes firmy słysząc niemiecki akcent niczego nie podejrzewał. Czytaj więcej…


Mowa nienawiści: hejt powinien zaostrzyć karę

rp.pl, 4 września 2019 r. Bez uproszczonych procedur trudno walczyć z mową nienawiści – twierdzą eksperci i proponują zmiany w przepisach. Afera hejterska związana z Ministerstwem Sprawiedliwości i sędziami to kolejny dowód na to, że mowa nienawiści nie jest obca żadnemu środowisku ani instytucji. Trzeba więc z nią walczyć dużo skuteczniej niż obecnie. A na to się nie zanosi. Powód? Brakuje przepisów. Prawnicy proponują więc szybkie zmiany. Chcą, by w takich sprawach obowiązywała uproszczona forma dochodzenia swoich racji przed sądem rejonowym. Chcą także, by wniosek o ściganie był składany na specjalnym formularzu i wysyłany drogą online. Czytaj więcej…


Facebook ogranicza swój system rozpoznawania twarzy na zdjęciach użytkowników

komputerswiat.pl, 4 września 2019 r. Facebook ciągle musi odpierać ataki związane z naruszaniem prywatności swoich użytkowników i po niedawnym orzeczeniu amerykańskiego sądu firma zmieniła kolejną ze swoich funkcji związanych właśnie z tymi zarzutami. Dotychczasowa, automatyczna opcja rozpoznawania twarzy na zdjęciach została już usunięta i od teraz będzie wymagać naszej autoryzacji. O problemach Facebooka w kwestii bezpieczeństwa i prywatności danych jego użytkowników można pisać długo. Od czasu słynnej afery Cambridge Analytica firma znajduje się na świeczniku jeśli chodzi o ten aspekt jej działalności i o ile popularny „fejs” na pewno ma tu swoje za uszami, to niektóre zarzuty stawiane koncernowi to po prostu szukanie taniej sensacji. Grunt, że Facebook powoli zmienia niektóre swoje rozwiązania powiązane z prywatnością i właśnie doczekaliśmy się kolejnej takiej nowinki. Tym razem chodzi o algorytm automatycznego rozpoznawania twarzy na zdjęciach użytkowników, który sam oznaczał osoby widoczne na danej fotografii (tzw. „tag suggesting”). Teraz to ustawienie zostaje zastąpione szerszym rozwiązaniem, które będzie rozpoznawać twarze osób na zdjęciach również w innych celach – nie tylko oznaczaniu znajomych. Co ważne, nowa opcja będzie jednak domyślnie wyłączona i tylko od nas będzie zależało, czy chcemy z niej skorzystać. Czytaj więcej…


Facebook wie o tobie jeszcze więcej, niż myślisz

wp.pl, 1 września 2019 r. Reklamodawcy na Facebooku mogą wybrać sobie, że pokażą ci reklamę, bo jesteś kobietą po 25 roku życia, ze średniego miasta, żyjesz z rodzicami i jest duża szansa, że niedługo urodzisz, bo byłaś u ginekologa. Facebook to wszystko już o tobie wie. Dr Dominik Batorski, ekspert ds. prywatności w sieci, członek zarządu Sotrender i socjolog z ICM Uniwersytetu Warszawskiego: „Samych kategorii zainteresowań sprecyzowanych przez Facebooka jest chyba około 5 tysięcy. Oprócz tego można targetować, określać użytkowników na podstawie miejsca zamieszkania, to mogą być nawet małe miejscowości, czy na podstawie tego, które z naszych stron internetowych oglądali”. Czytaj więcej…


Nienawiść i jej wrogowie

dorzeczy.pl, 4 września 2019 r. Najgłośniej przeciw „hejtowaniu” krzyczą dziś ci, którzy sztukę bezkarnego oczerniania doprowadzili do perfekcji. „Hejt – obraźliwy lub agresywny komentarz zamieszczony w Internecie” – informuje powściągliwie Słownik języka polskiego PWN. Internetowy słownik slangu i mowy potocznej (Miejski.pl) podaje dwa znaczenia: „negatywny pogląd, z którego hejter czerpie przyjemność”, oraz „negatywna opinia na tematy związane z wyglądem osoby, zachowaniem danej osoby lub grupy, jej pracą i twórczością, wydarzeniami. Za genezę hejtu uznaje się fora dyskusyjne lub obszary do komentowania w Internecie”. Czytaj więcej…


10 najlepszych książek o fałszywych wiadomościach

theguardian.com, 4 września 2019 r. Wszyscy kłamiemy. Ale niektórzy z nas są w tym lepsi niż inni. Są też ludzie, którzy są tak dobrzy w kłamaniu, że na tym zarabiają, zmieniając zdanie milionów przy użyciu technik, które niewielu z nas rozumie. Często mówi się, że żyjemy w czasach fałszywych wiadomości, ale dzieje się tak od lat. Podejmowane są więc próby analiz i przewidywania ich wpływu na życie polityczne. Książki o fałszywych wiadomościach mają niepokojący ton i zmuszają nas do kwestionowania wiadomości, które czytamy. Jednocześnie skala tematu i sama idea niewidzialnych sił próbujących manipulować naszymi umysłami nadaje wielu z tych książek kompulsywną energię thrillera z zimnej wojny. Czytaj więcej…


Reklamy internetowe rozwijają się najwolniej od 2001 roku

theguardian.com, 22 lipca 2019 r. Internet po raz pierwszy od dwóch dekad straci swoją pozycję najszybciej rozwijającego się sektora światowego rynku reklamowego. Dzieje się tak, ponieważ marki poszukujące wolnej od ryzyka przestrzeni do wydawania budżetów reklamowych zwracają się do tradycyjnych mediów, takich jak kino, billboardy i plakaty. W przyszłym roku światowy rynek reklamy internetowej, który jest zdominowany przez Google i Facebooka, po raz pierwszy opuści swoją pozycję najszybciej rozwijającego się medium reklamowego. Czytaj więcej…