Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Facebook przyznaje się do kolejnego wycieku. Dane 210 mln użytkowników w sieci

komputerswiat.pl, 5 września 2019 r. Facebook zaliczył kolejną wpadkę. Mark Zuckerberg i spółka przyznali, że stracili prywatne dane aż 210 mln użytkowników. To znacznie więcej niż w trakcie dużego skandalu z Cambridge Analytica. Baza danych została opublikowana na serwerze ogólnie dostępnym w sieci i zawierała identyfikatory użytkowników Facebooka oraz numery telefonów. Facebook kilkanaście miesięcy temu dopuścił się dużego skandalu z Cambridge Analytica, gdzie utracono prywatne dane kilkudziesięciu milionów użytkowników. Firmę spotkała za to duża kara finansowa. Teraz doszło do kolejnego, jeszcze większego wycieku. W sieci pojawiły się dane aż 210 mln internautów korzystających z popularnej platformy. Początkowo mówiono o 419 mln rekordów, ale te zawierały duplikaty. Facebook przyznał się do wpadki i wyjaśnia, że baza danych, którą opublikowano na zewnętrznym serwerze, skąd każdy mógł uzyskać dostęp do informacji, zawierała identyfikatory użytkowników i ich numery telefonów. Około 133 mln rekordów to dane amerykańskich internautów, 18 mln należy do Brytyjczyków, a około 50 mln do Wietnamczyków. Czytaj więcej…


Facebook i Microsoft chcą walczyć ze zjawiskiem deepfake. W projekcie uczestniczyć będą Polacy

businessinsider.com.pl, 7 września 2019 r. Facebook i Microsoft wspólnie chcą walczyć z fałszywymi treściami w technologii deepfake. Firmy ogłosiły wyzwanie dla twórców narzędzi służących do lepszego wykrywania tego rodzaju materiałów – podała agencja Reutera. Udział w nim zapowiedziała polska platforma Knowledge Pit. Facebook ogłosił, że w wyzwanie „Deepfake Detection Challenge” zainwestuje 10 mln dolarów. Kwota ta ma pomóc w badaniach nad metodami wykrywania fałszywych treści. W ramach projektu Facebook zleci m.in. opracowanie materiałów filmowych, tworzonych przy udziale osób, które zgodzą się uczestniczyć w projekcie. Filmy te będą wykorzystane jako materiał badawczy. Czytaj więcej…


Beauty hejt: co czwarta kobieta szykanowana za wygląd

expressbydgoski.pl, 6 września 2019 r. Tylko w zeszłym roku 115 milionów zdjęć zostało usuniętych z mediów społecznościowych z powodu beauty hejtu. Szacuje się, że niemal co czwarta kobieta na świecie padła ofiarą nienawistnych komentarzy. Czym jest beauty hejt, skąd się on bierze i jak z nim walczyć? Rok 2019: 13-latka z RPA popełnia samobójstwo po tym, jak odkrywa, że rówieśnicy rozsyłają sobie na WhatsAppie jej zdjęcia ze złośliwymi komentarzami. Rok 2018: Życie odbiera sobie 14-letnia Amy, dziecięca modelka z Australii. Jej ojciec za śmierć córki wini internautów, którzy urządzili na nią nagonkę w sieci. Rok 2017: 12-letnia Mallory z New Jersey popełnia samobójstwo, bo nie wytrzymuje fali hejtu na Snapchacie i Instagramie. Rok 2015: ginie 14-letni Dominik z Bieżunia. Na Facebooku nazywano go „pedziem”, bo nosił wąskie spodnie i farbował włosy. Nienawistnych komentarzy nie przerwała nawet wiadomość o jego śmierci. Jego prześladowcy założyli profil pod nazwą „Dobrze, że zdechł”. Czytaj więcej…


Tomasz Lipko: system rozumie coraz więcej i kiedyś całkowicie przejmie nad nami kontrolę

kultura.onet.pl, 2 września 2019 r. „Być może niektórzy z nas zdają już sobie sprawę z tego, że ze zdjęć czy nagrań publikowanych przez nas na FB czy Instagramie można zrobić reportaż o każdym miesiącu naszego życia. Być może do niektórych dociera, że na podstawie sklepowych programów lojalnościowych, historii zakupów, historii przeglądanych przez nas witryn internetowych czy choćby przejazdów komunikacją publiczną, można przewidzieć, jak będzie wyglądał nasz kolejny dzień życia. Ale wolimy nie wiedzieć, co dzieje się dalej w kwestii wykorzystania i analizy takich informacji” – mówi Lipko. „Kiedy poznałem mechanizmy czekające na nas po drugiej stronie komputera, zlikwidowałem wszystkie swoje profile społecznościowe. Mam oczywiście konto firmowe na Youtube oraz swoje na FB, bo to niezbędne dla mnie do prowadzenia biznesu — ale nie występuję pod swoim nazwiskiem, a na wallu praktycznie nic nie publikuję. Ci, którzy mnie znają, wiedzą, jak mnie znaleźć. Natomiast nie ograniczyłem swojej wirtualnej aktywności, wprost przeciwnie. Wiem tylko, jak nie wystawiać się na niebezpieczeństwo, ujawniając informacje na swój temat. I wiem też, jak korzystać z informacji, które inni zupełnie nieświadomie wystawiają za darmo”. Czytaj więcej…


Poznań: Wolni od nienawiści – uwalnianie murów z hejtu

tenpoznan.pl, 7 września 2019 r. Łazęga Poznańska zaprasza do udziału w nietypowym spacerze po Starym Mieście. Jego celem będzie zamalowywanie nienawistnych haseł i hejterskich napisów na poznańskich murach. Takich napisów – niestety – w Wolnym Mieście Poznaniu nadal nie brakuje. Maciej Krajewski, czyli Łazęga Poznańska, który -jak sam mówi – „uwielbia łazęgować ulicami swojego miasta”, widzi je praktycznie podczas każdego spaceru. „A jednak czasem się wstydzę, jestem zażenowany i czuję, że są wśród nas ludzie, którzy nie rozumieją historii i takimi bezmyślnymi, nienawistnymi napisami na murach psują wizerunek naszego otwartego, przyjaznego miasta” – pisze w zaproszeniu na spacer. Łazęga poznańska nie zgadza się na pisanie nienawistnych haseł na murach – ale tak samo nie zgadza się, by je mijać obojętnie, udawać, że się ich nie widzi i że tak naprawdę takie mazanie to nic nie znaczy. Dlatego w najbliższą sobotę zaprasza na zamalowanie dwóch napisów przy Muzeum Etnograficznym od strony ulicy Grobla, gdzie uczestnicy akcji spotkają się w samo południe. Czytaj więcej…


TripAdvisor nie powstrzymuje fałszywych recenzji hoteli

theguardian.com, 6 września 2019 r. Witryna turystyczna TripAdvisor nie powstrzymuje fałszywych recenzji, które podnoszą rankingi najwyżej ocenianych hoteli. Przeanalizowano prawie 250 tys. recenzji dla 10 najwyżej ocenianych hoteli w 10 popularnych miejscowościach turystycznych na całym świecie, stwierdzając, że co siódmy ma „rażące cechy” fałszywych recenzji. Po zgłoszeniu 15 hoteli TripAdvisor przyznał, że 14 z nich zostało już złapanych na fałszywych pozytywnych recenzjach w ostatnim roku. Serwis TripAdvisor ujawnił, że sześć z tych hoteli zostało ukaranych za złamanie zasad, a dwa wcześniej otrzymały ostrzeżenie. Czytaj więcej…


BBC i firmy technologiczne łączą siły, aby zwalczać dezinformację

bbc.com, 7 września 2019 r. BBC ogłosiło, że będzie angażować się w walkę z tak zwanymi „fałszywymi wiadomościami” wraz z najbardziej znanymi dziennikarzami i firmami technologicznymi. Nowe działania obejmują system wczesnego ostrzegania do stosowania podczas wyborów lub w przypadkach zagrożenia życia, dodatkową edukację online i lepszy dostęp do bezstronnych zasobów dla wyborców. Google, Twitter i Facebook pomogli opracować ten schemat. BBC powiedział, że ruchy te były „kluczowymi krokami” w walce z dezinformacją. Czytaj więcej…