Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Akcja #donthejt na US. Będzie seria wykładów i zajęć

szczecin.naszemiasto.pl, 14 września 2019 r. Uniwersytet Szczeciński podjął decyzję o realizacji projektu przeciwdziałania hejtowi i mowie nienawiści wśród młodzieży województwa zachodniopomorskiego – „#donthejt”. Celem szkolenia jest przekazanie informacji dotyczących realizacji projektu profilaktycznego „#donthejt” oraz wypracowanie metod właściwej interpretacji i przeciwdziałania hejtowi i mowie nienawiści wśród dzieci i młodzieży. Zajęcia poprowadzą specjaliści z Wydziału Prewencji KWP w Szczecinie i Katedry Psychologii Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego. Natomiast warsztaty pt. „Jak rozmawiać z uczniami o hejcie” zostały przygotowane przez przedstawicieli młodzieży akademickiej Uniwersytetu Szczecińskiego i Stowarzyszenia „Academia” w Szczecinie. Czytaj więcej…


Życie w sztucznej bańce informacyjnej. Jak odróżnić prawdę od fake news?

businessinsider.com.pl, 26 sierpnia 2019 r. „Wchodzimy w erę, kiedy fałszywe informacje będą wyglądały tak dobrze, że bez ograniczonego zaufania i kwestionowania wszystkiego, co widzimy, będziemy niezwykle podatni na kłamstwo i życie w sztucznej bańce informacyjnej” – mówi w wywiadzie dla Business Insider Polska matematyk dr Przemek Chojecki. „Nawet Google sobie z tym nie radzi, bo nie wszystko da się łatwo zweryfikować” – dodaje. Jak zatem odróżnić prawdę od kłamstwa? Czytaj więcej…


Francja zablokuje kryptowalutę Facebook Libra w Unii Europejskiej

telepolis.pl, 14 września 2019 r. W czerwcu Facebook zaprezentował pomysł swojej własnej kryptowaluty o nazwie Libra. Na terenie Unii Europejskiej może ona jednak nigdy się nie pojawić, zamierza to zawetować Francja. Trzeba przyznać, ze Facebookowi udało się zebrać całkiem pokaźną grupę wspierających go firm. Kryptowaluta Libra uzyskała poparcie takich tuzów jak Visa, Mastercard, Uber, Luft i Booking.com. W przeciwieństwie do innych kryptowalut, Libra miałaby być zabezpieczona przez zapasy prawdziwej gotówki i regulowana przez Libra Association w Szwajcarii. Jednak już od początku Facebook musiał mierzyć się z chłodnym przyjęciem przez rządy, które nie były zachwycone tym, że kto inny bierze się za emisję pieniądza. Gubernator Banku Anglii Mark Carney powiedział tylko, że może obiecać otwarty umysł, ale nie otwarte drzwi. Jeszcze dalej poszła Francja. Minister finansów Bruno Le Maire wprost zapowiedział, ze Francja nie dopuści do pojawienia się Libry na terenie Unii Europejskiej. Według ministra niebezpiecznym jest odebranie państwom kontroli nad walutą, wspomniał również, ze Facebook jest firmą, której delikatnie mówiąc ciężko zaufać. Czytaj więcej…


Fałszywe zaangażowanie kontra Instagram – nierówna walka

mediaphilia.pl, 15 września 2019 r. Fałszywe zaangażowanie na Instagramie – kupieni obserwujący, polubienia i komentarze dodawane przez boty to problem, z którym obecnie walczą nie tylko zwykli użytkownicy bijącego rekordy popularności serwisu Facebooka, ale również agencje marketingowe chętnie angażujące się w działania z udziałem działających na Instagramie influencerów. Według raportu firmy Cheq zajmującej się cyberbezpieczeństwem, w 2019 roku fałszywe, sztuczne zaangażowanie będzie warte 1,3 mld dolarów. W styczniu tego roku świat obiegła informacja, że z „Relacji” (ang. „Stories”) na Instagramie korzysta dziennie ponad 500 mln użytkowników na całym świecie. Dla wielu marek i firm platforma, która miała służyć „łatwemu dzieleniu się pięknymi zdjęciami” jest dziś najważniejszym kanałem marketingowym. Jedynie w 2018 roku na działania promocyjne z użyciem Instagrama firmy wydały ponad miliard dolarów, a do końca 2020 roku kwota ta może osiągnąć poziom 2,3 mld USD. Początki popularności zjawiska influencerów zdaniem niektórych obserwatorów należy szukać w zmianach, jakie w ostatnich latach stały się zauważalne w świecie marketingu marek luksusowych. Ocenia się, że w 2017 roku pokolenie tzw. millennialsów (zwane również generacją Y) stanowiło już około 30 proc. konsumentów w tym segmencie rynku. Czytaj więcej…


Dzieci niszczą się w sieci

gazetaolsztynska.pl, 15 września 2019 r. Aż 57 proc. dzieci doświadcza przemocy rówieśniczej, a co piąty nastolatek jest poniżany lub ośmieszany w internecie. Te smutne dane wynikają z badania fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. W tle jest jeszcze popularny seksting… Rok szkolny to nie tylko lekcje, zajęcia dodatkowe i obowiązki. Zasiadanie w szkolnej ławce nie wiąże się jedynie z nauką, ocenami i sprawdzianami. To także przebywanie w grupie rówieśniczej, budowanie relacji i przyjaźnie. Niestety jest jeszcze druga, negatywna strona relacji z rówieśnikami. Badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pokazują, że aż 57 proc. dzieci doświadcza przemocy rówieśniczej. Najczęstszym narzędziem jest internet. Statystyki mrożą krew w żyłach. Wyzywania w sieci doświadczyła niemal 1/3 (32,2 proc.) polskich nastolatków, a poniżany lub ośmieszany w internecie przez swojego rówieśnika był co piąty z nich (19,4 proc.). Aż 11 proc. nastolatków przyznało, że jest szantażowanych w internecie. A więc troska o bezpieczeństwo dzieci w szkole powinna się przenieść także do sfery online. Coraz częściej dochodzi do przemocy z wykorzystaniem mediów elektronicznych i Internetu. Na najmłodszych użytkowników sieci czyhają szkodliwe treści online, uwodzenie przez Internet, niebezpieczne kontakty czy nadużywanie mediów elektronicznych. Czytaj więcej…


Cały YouTube można zmieścić na łyżeczce do herbaty

whatnext.pl, 15 września 2019 r. Słynna platforma do udostępniania wideo, która została uruchomiona w 2005 roku, stała się jedną z najpopularniejszych stron w internecie. Zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy YouTube byliby zgodni w co najmniej jednej kwestii: jest on spory. Tym bardziej szokujący wydaje się fakt, że naukowcy wykazali teoretyczną możliwość przechowania 10 petabajtów (10 milionów gigabajtów) danych w jednym gramie DNA. Potencjalnie cały YouTube może zmieścić się na łyżeczce do herbaty. Eksperyment ma na celu zbadanie możliwości DNA w kontekście przechowywania danych. Dzięki powszechnej obecnie chmurze przechowywanie informacji ma coraz większe znaczenie. Ogromne serwery budzą obawy dotyczące środowiska, biorąc pod uwagę ich duże zapotrzebowanie na energię elektryczną. Niektóre firmy, takie jak Microsoft, eksperymentowały z umieszczeniem swoich serwerów pod wodą, aby poradzić sobie z tym wyzwaniem. DNA wydaje się niezwykle wydajne w kwestii przechowywania informacji. Wymaga to jednak łańcucha złożonego z ogniw zwanych nukleotydami. Te nukleotydy są czterema elementami składowymi życia, oznaczonymi literami A, C, G i T. Sekwencje binarne składające się z zer i jedynek są następnie tłumaczone na te cztery litery. Czytaj więcej…


Dlaczego ludzie wierzą w fałszywe wideo?

fastcompany.com, 14 września 2019 r. Wiele osób martwi się fałszywymi filmami i obrazami zniekształcającymi prawdę, które pokazują ludziom jak inni mówią i robią rzeczy, których nigdy nie powiedzieli ani nie zrobili. Rząd USA stworzył projekt, który opracowuje sposoby wykrywania zmanipulowanych zdjęć i filmów. W tym celu tworzy coraz bardziej przebiegłe i przekonujące sposoby generowania podróbek. Robi to w nadziei, że będą one stanowić wyzwanie dla innych badaczy, którzy testują swoje metody wykrywania. Czytaj więcej…