Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Dezinformacja wspierana przez sztuczną inteligencję szerzy się w internecie

media2.pl, 19 września 2019 r. Rozwój sztucznej inteligencji (SI) oraz zintegrowanych systemów marketingowych ułatwiły rozprzestrzenianie nieprawdziwych informacji w internecie. Boty rozprzestrzeniają sfabrykowane informacje, powstają systemy do manipulowania obrazami i tekstami, a większość społeczeństwa nie weryfikuje. „Europa stara się bronić przed dezinformacją, która stała się bardzo dużym elementem działania w sieci. Kiedyś działanie dezinformacyjne związane było przede wszystkim z polityką, służbami, wojskiem, teraz rozlało się na całą cyberprzestrzeń i bardzo trudno jest walczyć bezpośrednio z tym zjawiskiem. Trudno też wskazać organy odpowiedzialne za taką walkę. Parlament Europejski podejmuje działania, są wskazywane pewne drogi i aspekty walki z dezinformacją” – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr Piotr Potejko z Wydziału Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Czytaj więcej…


Internetowi archiwiści na odsiecz w walce z dezinformacją

mediaphilia.pl, 17 września 2019 r. Internet Archive to organizacja pozarządowa, która powstała w 1996 roku. Dzięki jej stronie internetowej można cofnąć się w czasie i zobaczyć, jak kiedyś wyglądały odwiedzane przez nas codziennie strony internetowe. Dziś IA dostrzega problem, jaki stanowią dezinformacja i szerzenie się fałszywych wiadomości. Organizacja postanowiła wyruszyć na odsiecz w tej – jak się zdaje – nierównej walce. W rozmowie z dziennikiem „Financial Times” założyciel Internet Archive Brewster Kahle stwierdził, że Internet Archive chce stworzenia nowej warstwy odpowiedzialności w świecie, gdzie pełne skrajności treści w internecie rozpowszechniane są w mgnieniu oka, a media społecznościowe aktualizowane niemalże nieustannie. Prowadzone przez jego organizację „archiwum internetu” może posłużyć jako narzędzie służące do odtwarzania prawdy i przypominania tego, jak np. brzmiały oryginalne wypowiedzi polityków – bez medialnych manipulacji i partyjnych uwypukleń przekazu. Czytaj więcej…


Nieletni użytkownicy Instagramu nie będą mogli zobaczyć postów promujących niektóre produkty kosmetyczne i dietetyczne

buzzfeednews.com, 18 września 2019 r. Instagram ogłosił nową politykę ograniczającą, a w niektórych przypadkach usuwającą, treści promujące produkty odchudzające lub zabiegi kosmetyczne. Polityka jest prowadzona przez Instagram, ale wpłynie również na treści na Facebooku. Użytkownicy, o których wiadomo, że nie mają ukończonych 18 lat, nie będą mogli oglądać postów promujących stosowanie niektórych produktów odchudzających i zabiegów kosmetycznych. „Chcemy, aby Instagram był pozytywnym miejscem dla wszystkich, którzy go używają, a ta polityka jest częścią naszych bieżących prac nad zmniejszeniem presji, którą ludzie mogą czasami odczuwać w wyniku mediów społecznościowych” – powiedziała Emma Collins, menedżer ds. polityki publicznej na Instagramie. Czytaj więcej…


Pojmowanie fałszywych wiadomości

uq.edu.au, 19 września 2019 r. Możliwość ustalenia, co w Internecie jest prawdziwe, a co fałszywe, może wkrótce stać się nieco łatwiejsza dzięki systemom sztucznej inteligencji i badaniom opracowanym na Uniwersytecie Queensland. Według dr Gianluca Demartini, celem projektu było ustanowienie wzorca bezpieczeństwa online do identyfikacji fałszywych wiadomości. „Wiadomości mogą być mylące, niekompletne, a czasem po prostu sfabrykowane. Narażenie na takie treści wpływa na nasz sposób myślenia i nasze procesy decyzyjne, które mogą stwarzać ryzyko dla naszego bezpieczeństwa w Internecie” – twierdzi Demartini. Czytaj więcej…


Rozpowszechnianie fake newsów stanowi zagrożenie nie tylko dla mediów, ale krzywdzi także społeczeństwo i biznes

straitstimes.com, 19 września 2019 r. Pojawienie się fałszywych wiadomości było egzystencjalnym momentem dla dziennikarstwa i należy podjąć globalny wysiłek, aby zwalczać to zjawisko. Jest to kluczowe, szczególnie w związku z rozwojem platform technologicznych, które przyspieszyły rozprzestrzenianie się fałszywych informacji w Internecie. Maria Ressa, dyrektor naczelna i redaktor naczelna filipińskiego portalu informacyjnego Rappler i dziennikarka z 30-letnim stażem, powiedziała: „W żadnym innym momencie nie mieliśmy takiego kryzysu. To jest moment egzystencjalny”. Czytaj więcej…