Korzystanie z social media wzrosło dziesięciokrotnie wraz z rozwojem inteligentnych technologii i łatwego dostępu do Internetu. Bez wątpienia Facebook, Snapchat, Instagram i Twitter zapewniają ludziom nieograniczone interakcje. Dzielenie się pomysłami jest teraz wygodniejsze niż kiedykolwiek. Badania pokazują jednak, że media społecznościowe wpędzają wielu ludzi w depresję i samotność. Użytkownicy zwykle śpią mniej, są nadpobudliwi, mają problemy ze skupieniem uwagi i są bardziej podatni na presję społeczną niż ci, którzy nie mają kont w social mediach.

Chociaż żadne badanie nie dostarczyło jednoznacznych dowodów na to, czy media społecznościowe mogą powodować depresję, zdecydowanie istnieje taka możliwość. Dla osób, które zmagają się z depresją i uważają, że jest to spowodowane nadmiernym wykorzystaniem social mediów, terapia lub coaching mogą pomóc im rozwiązać ten problem.

4 sposoby, w jakie media społecznościowe mogą prowadzić do depresji

Oto cztery sposoby, w jakie korzystanie z mediów społecznościowych może prowadzić do problemów ze zdrowiem psychicznym, takich jak depresja i samotność.

1. Zwiększone poczucie izolacji społecznej

Im więcej czasu spędzasz w Internecie (w tym w mediach społecznościowych), tym bardziej jesteś odizolowany społecznie. Sieci społecznościowe offline, takie jak praca w grupie, wspólna zabawa, interakcje w kościele i opowiadanie historii przy ognisku, zachęcają ludzi do zbliżenia się i dzielenia się swoimi wspólnymi problemami.

Media społecznościowe są zupełnie inne. Często użytkownicy rozmawiając z ludźmi w sieci zaniedbują swoje najbliższe otoczenie. A ponieważ ci znajomi online mieszkają często w dużej odległości, trudniej jest im być koło nas w razie kryzysu. Ta wirtualna egzystencja może prowadzić do głębszej izolacji społecznej.

2. Współczynnik porównawczy

Przeglądanie mediów społecznościowych może potencjalnie zrujnować Twoją samoocenę i pewność siebie, ponieważ z reguły wszyscy wyglądają lepiej i mają się lepiej niż ty we wszystkich aspektach życia. Wszyscy wydają się szczęśliwsi od ciebie, są w lepszym związku niż ty, bardziej kochają swoją pracę niż ty i mają w życiu wszystko co najlepsze. Takie porównania mogą prowadzić do depresji.

3. Zazdrość i zawiść

Gdy już porównasz swoje życie z życiem innych ludzi w mediach społecznościowych, zaczynasz być zawistny, jeśli wydaje się ono lepsze i jeśli są szczęśliwsi niż ty. Jeśli nie opanujesz tej zawiści wystarczająco wcześnie, może przerodzić się ona w zazdrość. Jest to bardzo niezdrowa sytuacja. Możesz mieć ochotę publikować na swoich stronach treści wywołujące zazdrość, aby rzucić wyzwanie „przyjacielowi”. A jeśli przyjaciel stanie się równie zazdrosny, są szanse, że opublikuje zdjęcie lub historię, która wywoła w tobie zazdrość. W takim wypadku będziesz mieć grupę zazdrosnych przyjaciół próbujących się prześcignąć – błędne koło złośliwości.

4. Brak snu

Dorosły człowiek powinien spać co najmniej sześć godzin. Jest to jednak obecnie prawie niemożliwe, ponieważ wiele osób jest online bardzo dużo czasu. Niektórzy budzą się nawet w środku nocy, aby sprawdzić, jak radzą sobie ich posty w Internecie. Niedobór snu może powodować depresję.

Jak korzystać z mediów społecznościowych w zdrowy sposób?

Naukowcy i psycholodzy wciąż próbują dowiedzieć się, jaki wpływ mają media społecznościowe na nagły wzrost liczby przypadków depresji wśród młodych ludzi. Jeśli doświadczasz jakichkolwiek objawów depresji i samotności ważne jest, aby znaleźć pomoc.

Niektóre sposoby łagodzenia negatywnego wpływu mediów społecznościowych

Ogranicz korzystanie z social media

Spróbuj zaplanować swój dzień w taki sposób, aby korzystanie z mediów społecznościowych było jak najkrótsze. Nawet jeśli nie możesz przestać korzystać ze wszystkich kanałów mediów społecznościowych, spróbuj ustalić sobie harmonogram. Na przykład 10 minut na Facebooku, a następnie, po kilku godzinach, 10 minut na Instagramie itp.

Weź udział w dodatkowych zajęciach

Wielką pomocą może być angażowanie się w różne działania, w których masz bezpośredni kontakt z ludźmi. To nie tylko oderwie Twój umysł od telefonu, ale także pomoże ci w utrzymaniu zdrowia.

Wyleczenie się z manii mediów społecznościowych nie jest łatwym zadaniem. Będziesz miał wzloty i upadki i nie od razu osiągniesz pożądane rezultaty. Jednak gdy przestaniesz ciągle przebywać w mediach społecznościowych, stworzysz zdrową równowagę.