Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Fake newsy w mediach społecznościowych to realne zagrożenie dla firm

wnp.pl, 30 września 2019 r. Rosną obawy przedsiębiorstw przed fake newsami i dezinformacją w mediach społecznościowych. Obecnie boi się ich 84 proc. dużych podmiotów w sektorze biznesowym z 13 krajów – wynika z dorocznego raportu firmy Kroll. Brytyjski dziennik przypomina, że w maju bank Metro zmuszony był usunąć swoje konto na Twitterze po tym, jak cena jego akcji spadła o 11 proc. w wyniku fałszywych plotek rozpowszechnianych na tej platformie oraz przez komunikator WhatsApp, głoszących, że Metro Bank jest bliski upadku i zachęcających klientów do opróżniania i zamykania rachunków. Innym przypadkiem jest historia grupy funduszy BlackRock z USA. Padła ona ofiarą kampanii z użyciem fałszywego listu rzekomo napisanego przez jej szefa Larry’ego Finka, który trafił do mediów. Zawierał on ostrzeżenie, że firmy wspierane przez BlackRock zostaną porzucone przez tego największego na świecie inwestora, jeśli nie podejmą działań na rzecz ochrony klimatu. Czytaj więcej…


Raporty naukowców. Wzrost działań dezinformacyjnych o 150 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat. Coraz więcej krajów narażonych na fake newsy

demaskator24.pl, 30 września 2019 r. W co najmniej 70 krajach funkcjonuje masowa dezinformacja. Liczba państw narażonych na fake newsy zwiększyła się ponad dwukrotnie. Z technik internetowych manipulacji korzystają zarówno rządy autorytarne, jaki i demokratyczne. Reklamodawcy finansują strony zawierające dezinformację. Najnowszy raport Oxford Internet Institute wykazał, że propaganda i manipulacje w mediach społecznościowych rozprzestrzeniły się masowo w ostatnich latach – obecnie dominują w ponad dwukrotnie większej liczbie krajów (70) niż dwa lata temu (28). Nastąpił zatem wzrost o 150 proc. Zdaniem naukowców cynicznie wykorzystywane są algorytmy mediów społecznościowych, automatyzacja i duże zbiory danych do manipulowania opinią publiczną na ogromną skalę, co ma wpływ na funkcjonowanie społeczeństw demokratycznych. Z raportu Oxford Internet Institute (wydział słynnego University of Oxford) wynika, że próby manipulacji podwoiły się w ciągu ostatnich dwóch lat i są wykorzystywane zarówno przez rządy demokratyczne, jak i autorytarne. Badanie sugeruje, że rozpowszechnianie fałszywych wiadomości i toksycznych narracji stało się dysfunkcyjnym sposobem działania „normalnych” uczestników debaty publicznej na całym świecie, dzięki globalnemu zasięgowi mediów społecznościowych. Czytaj więcej…


Deepfake budzi przerażenie. Mamy tylko pół roku

cyfrowa.rp.pl, 29 września 2019 r. Już w przeciągu pół roku pojawić się mogą pierwsze filmy deepfake’owe, których gołym okiem nie będziemy w stanie odróżnić od rzeczywistości. Jeden z pionierów w dziedzinie tworzenia i wykrywania materiałów wideo z technologią deepfake, czyli manipulującą wypowiedziami i obrazem np. znanych osób, ostrzega, że tempo wzrostu popularności takich filmów rośnie zawrotnie wraz z rozwojem tej technologii. Profesor Hao Li to ekspert w tej dziedzinie, na co dzień pracujący na uniwersytecie Południowej Kalifornii, gdzie zajmuje się tematami związanymi z komputerami. Badacz jest uznaną personą w świecie deepfake’u, zasłynął między innymi z przygotowania wywiadu z nierzeczywistym Władimirem Putinem. Nagranie to ukazało się niedawno w internecie i pokazało, jak rzeczywiste mogą być fałszywe wizualizacje osób. Co prawda można było zauważyć, że nie jest to „oryginalny” prezydent Rosji, niemniej klip zrobił duże wrażenie, szczególnie ze względu na to, że była to wizualizacja w czasie rzeczywistym. Twarz Władimira Putina była „nałożona” na prezentera, który się poruszał, a mimo to obraz przywódcy był dopasowany przez cały czas. Czytaj więcej…


Czy marki przetrwają erę fake newsów, zmęczonych konsumentów i robotów-trolli?

bizcommunity.com, 30 września 2019 r. Fałszywe wiadomości i deepfakes, dzięki którym można manipulować każdym, począwszy od dyrektorów generalnych po „marionetkowych polityków”, przy pomocy zaawansowanego oprogramowania imitującego twarz i głos oznacza, że konsumentom trudniej niż kiedykolwiek ufać temu, co słyszą i widzą online. „Ta technologia ma również zdolność stawiania marek na kompromitujących pozycjach i wyrządzania ogromnej szkody ich wizerunkowi poprzez wykorzystanie fałszywych zwolenników. Zwiększa również możliwość szantażowania marki, a nawet sabotażu”. Czytaj więcej…


Walka z fałszem

thenews.com.pk, 30 września 2019 r. Fake newsy atakują media na całym świecie. Należy więc zastanowić się, na czym polega polityka zobowiązania podjętego przez ONZ w celu powstrzymania rozpowszechniania fałszywych wiadomości w Internecie. Tylko 20 krajów podpisało tę umowę, m.in. Francja, Wielka Brytania, Republika Południowej Afryki, Kanada i Indie. Oczywiste jest jednak, że wielu sygnatariuszy widzi w niej niejasności. Na przykład w Indiach zastosowano sankcje dyscyplinarne w wolnych mediach. Prawdziwe pytanie brzmi: co przełożyłoby się na to zobowiązanie? Rząd w Indiach prowadzi własne fałszywe konta w mediach społecznościowych, aby rozpowszechniać dezinformacje, jednocześnie kwestionując wiarygodność dziennikarzy i krytyków rządu. Prawdą jest, że niezależne dziennikarstwo ma do czynienia ze znacznie bardziej złożonym środowiskiem działania. W dawnych czasach cenzura była znacznie prostszą sprawą. Dzisiaj często sam rząd stwarza armie fałszywych kont w celu rozpowszechniania nieprawdziwych informacji w celu przeciwstawienia się wiarygodnym źródłom informacji. Czytaj więcej…


Fałszywe wiadomości i ciemna strona mediów społecznościowych

newvision.co.ug, 30 września 2019 r. Fałszywe wiadomości nie są nowym zjawiskiem. Mają one długą historię, a pojawiały się głównie w polityce. Jednak ostatnio rośnie obawa o wzrost liczby fake newsów i łatwość ich rozpowszechniania. Z perspektywy czasu można śmiało powiedzieć, że zwiększona świadomość fałszywych wiadomości wzrosła podczas i po wyborach prezydenckich w USA w 2016 r. Prezydent Donald Trump spopularyzował zwrot „fałszywe wiadomości”, często wykorzystując go do dyskredytowania negatywnych relacji medialnych na jego temat. W związku z tym nic dziwnego, że fraza „fake news” została nazwana przez słownik Collinsa słowem roku 2017. Czytaj więcej…