Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Edukacja to nie wszystko. Potrzebujemy sztucznej inteligencji do walki z dezinformacją

cyberdefence24.pl, 16 października 2019 r. „Sama edukacja i podnoszenie świadomości jest nie wystarczające w walce z dezinformacją. Musimy rozwijać narzędzia z zakresu sztucznej inteligencji, które pozwolą nam identyfikować niemal w czasie rzeczywistym negatywne zjawiska. Pracujemy nad takimi rozwiązaniami i to jest jeden z naszych priorytetów” – powiedział Wojciech Pawlak, dyrektor centrum zastosowania sztucznej inteligencji i analizy danych, NASK. Czytaj więcej…


Ministerstwo Cyfryzacji i NASK otwierają kampanię „e-Polak potrafi!”

mediaphilia.pl, 7 października 2019 r. Ministerstwo Cyfryzacji i NASK wystartowały z nową kampanią informacyjną pt. „e-Polak potrafi!”, która ma informować, edukować i pomagać mieszkańcom naszego kraju w zrozumieniu nowych technologii. Obie instytucje będą w ramach kampanii współpracowały z szerokim gronem zewnętrznych ekspertów, w tym – psychologów, ale także influencerów internetowych i ambasadorów. „Osią kampanii e-Polak potrafi! mają być dostępne w Polsce usługi e-administracji. Chcemy przekonać Polaków, że zamiast stać w kolejce w urzędzie, wiele spraw mogą załatwić bez wychodzenia z domu” – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. Czytaj więcej…


Jak walczyć z fake newsami? Dyskusja w Dolnośląskim Centrum Filmowym

tuwroclaw.com, 16 października 2019 r. Jak rozpoznać fake newsy i jak z nimi walczyć? Czy są granice propagandy i jak kodeksy dziennikarskie mają się do realiów pracy w mediach? Czym jest dziennikarstwo obywatelskie i jak służą mu social media? Na te pytania odpowiedzą goście październikowej odsłony cyklu „City Docs” w Dolnośląskim Centrum Filmowym. W październikowej odsłonie cyklu City Docs eksperci dyskutować będą o fake newsach i szukaniu prawdy w dobie coraz powszechniejszego rozprzestrzeniania fałszywych informacji na masową skalę. W dyskusji wezmą udział: Bianka Mikołajewska, wicenaczelna portalu OKO.press, prof. Paweł Rudnicki z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej i Przemysław Gałecki, dyrektor Wydziału Komunikacji w departamencie pezydenta Wrocławia. Pretekstem do rozmowy będzie film „Bellingcat: prawda w czasach postprawdy” w reżyserii Hansa Poola. Czytaj więcej…


Twitter żartuje z tego, ile wie o tobie

vice.com, 16 października 2019 r. Ostatnio Twitter przypomina wszystkim, że ma zapis każdego opublikowanego tweeta. Swoim hasłem: „Pamiętasz swojego pierwszego tweeta? My tak!” – poszedł o krok dalej. Alex Hern, redaktor ds. technicznych w Guardian, żartobliwie zauważył, że ten tweet może być pogwałceniem szeroko dyskutowanych przepisów o RODO. To przełomowe prawo dotyczące prywatności i bezpieczeństwa, już zmieniło sposób, w jaki wiele firm działa w Internecie. Czytaj więcej…


Badanie pokazuje, że marki są odporne na fake newsy w mediach społecznościowych

phys.org, 16 października 2019 r. Fałszywe wiadomości skierowane w stronę korporacji mogą być nieprzyjemne, ale nowe badanie wykazało, że prawdopodobnie stanowią niewielkie zagrożenie dla dobrze znanych marek. „Dużo pracy włożono w to, w jaki sposób społeczeństwo reaguje na fałszywe wiadomości w mediach społecznościowych w kontekście polityki, ale przeprowadzono bardzo niewiele badań na temat tego, jak fałszywe wiadomości mogą wpłynąć na zaufanie do marki” – mówi Yang Cheng, autor nowego badania i asystent profesora komunikacji na North Carolina State University. „Chcieliśmy zobaczyć, jaki wpływ mogą mieć fałszywe wiadomości na firmy”. Aby zbadać ten problem, naukowcy wykorzystali prawdziwy incydent z 2016 r. Wtedy na Facebooku krążyła fałszywa historia twierdząca, że Coca-Cola wycofała ze sprzedaży butelki swojej wody marki Dasani z powodu obecności w niej pasożytów. Czytaj więcej…


Deepfakes: co to jest i jak to powstrzymać?

happymag.tv, 16 października 2019 r. Wraz z wprowadzeniem deepfakes poruszanie się po Internecie staje się coraz bardziej zdradliwe. Ta technologia może sprawić wiele kłopotów. Każdy, kto ma dostęp do komputera i Internetu, może stworzyć sfabrykowany film. I chociaż deepfakes od dawna działają w branży pornograficznej, to ostatnio budzą one zamieszanie w świecie politycznym i gospodarczym. Technologia ta jest łatwo dostępna za pośrednictwem aplikacji takich jak Faceswap, Zao i Deepfake Lab, które są bezpłatne dla każdego kto ma telefon. Po pobraniu programu w ciągu kilku chwil można bez problemu rozpowszechniać fałszywe nagrania. Czytaj więcej…


Korzystanie z social media odbywa się zarówno online, jak i offline

sciencedaily.com, 16 października 2019 r. Media społecznościowe zmieniły sposób interakcji ludzi. Jednak korzystanie z social media nie jest ani statyczne, ani specjalnie powiązane z niektórymi platformami. Pojawiające się możliwości techniczne, zmiany stylu życia i zarządzania czasem, a także rosnące możliwości angażowania się w interakcje online i offline wpływają jednocześnie na nasze korzystanie z mediów społecznościowych. Oto niektóre wyniki nowej pracy doktorskiej dotyczącej Instagrama i mediów społecznościowych. W swoich badaniach doktorantka Beata Jungselius z Uniwersytetu w Göteborgu koncentrowała się na korzystaniu z Instagrama i przeprowadziła wywiady z grupą jego użytkowników w 2012 roku. Pięć lat później powróciła do tej samej grupy, aby zrozumieć, w jaki sposób korzystanie przez nich zarówno z Instagrama, jak i z social media z czasem uległo zmianie. Czytaj więcej…