Facebook robi jak dotąd najbardziej dramatyczny krok, aby zwalczyć rozprzestrzenianie się fałszywych wiadomości na swojej platformie. Wprowadza zakładkę „News” w interfejsie użytkownika z terenu USA. Będzie ona wyświetlać artykuły wiarygodnych organizacji prasowych.

Facebook współpracuje z wieloma znanymi wydawnictwami, telewizjami oraz platformami cyfrowymi. Dzięki temu będzie dostarczać wiadomości do nowej zakładki. Współdziała m.in. z Wall Street Journal, ABC News, CBS News i Fox News. Do swoich działań włączył też niektóre lokalne stacje telewizyjne, takie jak: Fox, Bloomberg, Business Insider, Gannett, NPR, Time, New Yorker, Politico, Los Angeles Times, New York Post i BuzzFeed.

Nowa zakładka w wersji testu

Na razie Facebook umieszcza kartę „News” jako test. Początkowo będzie ona dostępna dla około 200 tys. użytkowników w USA.

Firma podkreśliła, że odbyła szeroko zakrojone konsultacje z głównymi wydawcami. Przeprowadziła też ankietę wśród ponad 100 tys. użytkowników Facebooka. Wszystko to w celu zaprojektowania nowej zakładki. Karta „News” będzie kładła nacisk na historie o rozrywce, zdrowiu, biznesie i sporcie, w oparciu o zainteresowania zgłoszone w ankiecie wśród użytkowników.

Facebook powiedział, że zgromadził zespół dziennikarzy, którzy pomogą w opracowaniu najważniejszych artykułów z kraju. Będą one wypełniały zakładkę. Jak twierdzi gigant mediów społecznościowych, będzie ona miała „niezależność redakcyjną” w zakresie wybierania artykułów na podstawie publicznie dostępnych wytycznych. Facebook pracuje również nad specjalnym algorytmem. Ma on pomóc w wyświetlaniu treści dostosowanych lokalnie dla platformy, która dociera do około 69 proc. dorosłych w USA.

„Dzisiaj zaczynamy testować Facebook News. Jest to specjalne miejsce dla wiadomości na Facebooku, dla pewnej grupy ludzi w USA. Zakładka „News” da użytkownikom większą kontrolę nad treściami, które oglądają. Poszerzy również zakres ich zainteresowań związanych z wiadomościami, bezpośrednio w aplikacji Facebook” – napisali eksperci platformy.

Facebook został ostro skrytykowany za to, że nie ograniczył gwałtownego wzrostu liczby fałszywych kont na swojej stronie. Dobrze udokumentowane wysiłki Rosji, mające na celu wpłynięcie na opinię publiczną w USA, koncentrowały się na rozpowszechnianiu podstępnych i błędnych informacji na Facebooku i innych platformach społecznościowych.

Nic za darmo

Niewątpliwie Facebook zapłaci partnerom za korzystanie z ich treści. News Corp. Ruperta Murdocha, spółka macierzysta Wall Street Journal i siostrzana Fox News i Fox Television Stations, była jednym z najbardziej głośnych krytyków Google i innych gigantów technologicznych w zakresie agregowania treści bez płacenia dostawcom. Szef Facebooka Mark Zuckerberg i dyrektor generalny News Corp. Robert Thomson mieli wystąpić razem w nowojorskim Paley Center for Media w piątek, aby oficjalnie odsłonić inicjatywę „News Tab”.

„Rozmawialiśmy z organizacjami prasowymi o tym, co chcieliby zobaczyć w zakładce „News” oraz o tym, jak powinny być prezentowane ich treści” – napisał Facebook. „Nowa zakładka została stworzona, aby przybliżyć ludziom historie wpływające na ich życie. Będziemy nadal uczyć się, słuchać i ulepszać kartę „News” w miarę ich rozpowszechniania. Mamy nadzieję, że ta praca pomoże nam w utrzymaniu dziennikarstwa na wysokim poziomie i wzmocnieniu demokracji”.

Funkcje zakładki „News”

  • bieżące, najbardziej aktualne artykuły wybrane przez zespół dziennikarzy, aby można było śledzić wiadomości w ciągu dnia;
  • personalizacja na podstawie przeczytanych, udostępnionych i śledzonych wiadomości, dzięki czemu będzie można znaleźć nowe zainteresowania i tematy, a zakładka „News” będzie odświeżana i interesująca dla użytkownika za każdym razem, gdy ją otworzy;
  • sekcje tematyczne, aby móc bardziej zgłębić się w tematykę biznesu, rozrywki, zdrowia, nauki i technologii oraz sportu;
  • „twoje subskrypcje”, czyli sekcja dla osób, które połączyły swoje subskrypcje płatnych wiadomości ze swoim kontem na Facebooku;
  • możliwość ukrywania artykułów, tematów i wydawców, których nie chce się widzieć.