Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Facebook zmienia swoje logo

nowymarketing.pl, 5 listopada 2019 r. 4 listopada br. Mark Zuckerberg zaprezentował nowe logo Facebooka, które ma za zadanie „odzwierciedlać ewolucję portalu na przestrzeni ostatnich lat”. Jak zmianę identyfikacji wizualnej serwisu oceniają eksperci? Facebook wprowadza nowe logo – o takiej zmianie poinformował Mark Zuckerberg w poście opublikowanym na swoim profilu. Jak tłumaczy, jest to związane z ewolucją serwisu na przestrzeni ostatnich lat i zbudowanego przez niego ekosystemu kilku platform. Chodzi mianowicie o to, że w ciągu ostatnich 15 lat do ekosystemu Facebooka dołączyło kilka aplikacji, takich jak Instagram, WhatsApp czy Messenger. Nowa identyfikacja wizualna będzie miała więc za zadanie pokazać użytkownikom, że wszystkie wyżej wymienione produkty należą do jednej firmy. Czytaj więcej…


„Czarna domena”. Najgorsze ludzkie instynkty w Internecie

wiadomosci.onet.pl, 4 listopada 2019 r. Hejt, cyberprzestępczość, patotreści, chaos informacyjny czy hazard i kryptowaluty. Sieć wyzwala u części ludzi najgorsze instynkty, inni stają się ich ofiarami, głównie młodzież i dzieci. „Czarna domena” to nowy serial stacji CANAL+, który pokazuje oblicze tej gorszej strony Internetu. Premiera już dziś o 22:30. Zaczęło się od fake newsów w USA. Fałszywe i często trudne do zweryfikowania treści zaczęły zalewać sieć nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także na całym świecie. Zaczęło się od niewinnych i niesprawdzonych wiadomości na Twitterze czy Facebooku. Dziś mówi się o fabrykach trolli, tworzonych przez struktury państwowe w wielu krajach, które zmieniają rzeczywistość na potrzeby poszczególnych osób. Skalę prowadzonej w Internecie brudnej gry pokazywały również afery w rodzaju Cambridge Analytica, która wykorzystywała wiedzę na temat preferencji internautów do profilowania użytkowników pod kątem preferencji wyborczych. To dawało szerokie możliwości manipulacji. Tego typu informacje miał wykorzystywać m.in. sztab Donalda Trumpa w trakcie kampanii wyborczej w 2016 r. Czytaj więcej…


Cartoon Network po raz kolejny promuje życzliwość

wiadomosci.onet.pl, 5 listopada 2019 r. „Jesteś w mojej drużynie?” – pyta w najnowszym spocie kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj!” Robert Lewandowski. Akcja społeczna propagująca koleżeńskie zachowania wystartowała dziś po raz piąty. Cartoon Network wraz z ambasadorem Robertem Lewandowskim promują ideę równości wśród dzieci i propagują koleżeńskie postawy. Pokazują, że niezależnie od różnic, każdy zasługuje na szacunek i poczucie bezpieczeństwa w swoim otoczeniu. „Wartości kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj!” są mi bardzo bliskie, ponieważ moja codzienna praca wymaga gry zespołowej i dobrej komunikacji w drużynie. Problem dokuczania czy cyberprzemocy występuje bardzo często w szkołach lub wśród rówieśników. Nie tylko dzieci nie wiedzą, w jaki sposób sobie z nim poradzić, wsparcia potrzebują również rodzice. Jestem przekonany o tym, że akcja Cartoon Network promuje pozytywne wartości przyjaźni i życzliwości. Cieszę się, że jako Ambasador mogę mieć realny wpływ na ich przekaz. Chciałbym, aby dzieci zobaczyły, że bycie „fair” oznacza nie tylko brak dokuczania, ale również stawanie w obronie osób słabszych” – mówi Robert Lewandowski, zawodnik reprezentacji Polski i Bayernu Monachium. Czytaj więcej…


Niewolnica technologii – czyli felieton Pauliny Smaszcz-Kurzajewskiej

cosmopolitan.pl, 5 listopada 2019 r. Budzimy się i od razu zaglądamy do telefonu, żeby spojrzeć, która jest godzina, czy przybyło nam like’ów, czy przyszła wiadomość. Zasypiamy z telefonem w ręku, bo może przyjdzie jeszcze jakaś miła wiadomość albo ktoś skomentuje nasz post, da like’a, serduszko, a może znajdziemy ciekawy obrazek, filmik. W telefonie niby przez dziurkę od klucza zajrzymy do życia znanych osób, przyjaciela lub wroga. Coś nas ucieszy, coś zirytuje, coś wpłynie na nasze różne emocje: zachwyt, obrzydzenie, zazdrość. Rollercoaster emocjonalny, by dalej żyć, popchnąć dzień i iść do przodu, bez kontroli, bez planu, bez wytchnienia i bez refleksji nad otaczającym nas światem i jedynym życiem, jakie mamy, bo innego przecież już nie zaznamy. Nie wiemy, co jest wykreowane, oszukane, co poprawione (przydługie nogi, rozjeżdżające się kafelki, kolor oczu), co jest fake newsem, a co postprawdą. Bierzemy, wierzymy, nie kwestionujemy. Ludzie nami manipulują, jak chcą, a my jak owieczki idziemy za efektem taniego blichtru, szybkiego efektu, narzuconej estetyki, spektakularnych sukcesów. Czytaj więcej…


Jak fake newsy wpływają na świat?

polskieradio.pl, 5 listopada 2019 r. Na wielką i małą skalę fake newsy zmieniają świat. Potrafią wpłynąć nasze decyzje w niewielkich sprawach, ale też owocują globalnymi konfliktami. Fake newsy robią ogromną karierę wśród internautów, publicystów, polityków, a nawet niektórych naukowców. Przyczyniają się do wzrostu poczucia zagrożenia i ksenofobii, bezpośrednich konfliktów między grupami interesów. Jak pokazują dane Uniwersytetu Oxfordzkiego kampanie dezinformacyjne to bardzo potężna broń, której skutki mają realny wpływ na bezpieczeństwo, gospodarkę i politykę na świecie. Czy w dobie globalnej cyfryzacji jesteśmy jeszcze w stanie kontrolować jakość przekazywanych informacji? „Żyjemy zarówno w epoce informacji, jak i dezinformacji” – komentowała socjolog, dr Helena Chmielewska-Szlajfer. „Niestety wciąż brakuje filtrów, które pozwoliłyby na eliminację fałszywych treści. To użytkownik musi ocenić czy są one prawdziwe, czy nie” – mówiła podkreślając, że każdorazowe filtrowanie informacji przez indywidualnych użytkowników jest, dosyć trudne. Czytaj więcej…


Adobe, Twitter i New York Times łączą siły, by zwalczać podróbki cyfrowe

engadget.com, 4 listopada 2019 r. Adobe, Twitter i New York Times mają dość patrzenia na rozpowszechnianie fałszerstw i łączą siły, aby coś z tym zrobić. Trio uruchomiło inicjatywę Content Authenticity Initiative, której celem jest stworzenie standardu kompetencji mediów cyfrowych. Idealnie byłoby wiedzieć, czy zdjęcie lub film jest zgodny z prawem, po prostu sprawdzając plik – wiedzielibyśmy, czy został sfabrykowany. Dotychczasowe podejście obejmowałoby opcjonalny system Adobe, który pozwala zarówno twórcom, jak i wydawcom dołączać informacje o bezpieczeństwie udostępnianych treści. Obecny prototyp znajdował się w Photoshopie, ale ze swojej natury standard mógł wprowadzić tę technologię do każdej kreatywnej aplikacji. Czytaj więcej…


Facebook testuje narzędzie do rozpoznawania twarzy w celu weryfikacji Twojej tożsamości

engadget.com, 5 listopada 2019 r. Wygląda na to, że Facebook nie stroni od rozpoznawania twarzy. Badaczka szyfrów, Jane Manchun Wong, odkryła w aplikacji mobilnej Facebooka odniesienie do systemu rozpoznawania twarzy, który weryfikowałby Twoją tożsamość. Musisz zrobić „selfie wideo”, w którym patrzysz w różnych kierunkach, aby dać Facebookowi pełniejszy obraz twarzy. Facebook przysięga, że „nikt inny” nie zobaczy filmu i że usunie klip po 30 dniach, chociaż nie jest to zbyt bezpieczne rozwiązanie. Czytaj więcej…