Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Szczecin: Młodzież licealna uczyła się, jak radzić sobie z hejtem

gs24.pl, 14 listopada 2019 r. W VII Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Szczecinie odbyły się warsztaty #donthejt. Wydarzenie poprowadzili studenci Uniwersytetu Szczecińskiego i funkcjonariusz policji. Projekt #donthejt to wspólna inicjatywa Uniwersytetu Szczecińskiego i Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie, która ma na celu przeprowadzenie akcji profilaktycznych, polegających na przeciwdziałaniu hejtowi i mowie nienawiści wśród młodzieży województwa zachodniopomorskiego. „Hejt często wywołuje opinia innych, z którą się nie zgadzamy” – mówi Kacper Maziarz, uczeń VII LO. „Jeżeli rozmawiam z kimś, z kim się nie zgadzam, poprzez hejt mogą się popsuć nasze stosunki. Dlatego nie reaguję na hejt. Jakbym zwalczał go ogniem, to jeszcze by się nasilił”. Czytaj więcej…


Twitter ma najgorsze filtry blokujące

pcformat.pl, 14 listopada 2019 r. Brytyjskie stowarzyszenie IWF (Internet Watch Foundation), które zajmuje się ograniczaniem dostępu do pornografii nieletnim użytkownikom, przeprowadziło badania dotyczące udostępniania w portalach społecznościowych treści szkodliwych dla dzieci. Wykazały one, że do rozprzestrzeniania materiałów o charakterze seksualnym najbardziej przyczynia się Twitter. Organizacja przyjmuje skargi od użytkowników i interweniuje w sprawie usunięcia budzących wątpliwości treści – również w portalach społecznościowych. W ciągu ostatnich 3 lat zgłoszono 1396 przypadków pojawienia się w postach na Twitterze linków, obrazków i nagrań wideo uznawanych za szkodliwe dla pewnych grup wiekowych. Łącznie takich sytuacji zarejestrowano 2835, co oznacza, że aż 49% dotyczyło właśnie Twittera. Czytaj więcej…


Kolejna czystka fałszywych kont na Facebooku. W tle wykorzystywanie dzieci oraz samookaleczenia

cyberdefence24.pl, 14 listopada 2019 r. Facebook zlikwidował 3,2 mld fałszywych kont w okresie od kwietnia do września – ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Usunięto także miliony postów dotyczących wykorzystywania dzieci oraz samookaleczeń i samobójstw – podano w najnowszym raporcie nt. moderacji treści w serwisie. W ubiegłym roku w tym samym czasie z Facebooka usunięto ponad 1,5 miliarda fałszywych kont. To czwarte sprawozdanie z działań moderacyjnych prowadzonych na platformie. Po raz pierwszy ujawniono także dane na temat treści usuniętych z Instagrama. Według ekspertów badających dezinformację w Internecie ta popularna aplikacja do udostępniania zdjęć ma coraz większy problem z fałszywymi wiadomościami. Czytaj więcej…


Naukowcy zidentyfikowali siedem rodzajów fake newsów, co pomoże w lepszym ich wykrywaniu

scienceblog.com, 14 listopada 2019 r. Zdaniem zespołu naukowców z Penn State, aby pomóc ludziom w wykrywaniu fałszywych wiadomości lub w tworzeniu technologii, która automatycznie wykrywa wprowadzające w błąd treści, uczeni muszą najpierw dokładnie wiedzieć, co to są fałszywe wiadomości. Dodają jednak, że to nie takie proste, jak się wydaje. „W naszym kulturowym zrozumieniu terminu „fałszywe wiadomości” istnieje prawdziwy kryzys, dlatego wielu badaczy odeszło od tej etykietki, ponieważ jest tak mętna i zagmatwana”– powiedział S. Shyam Sundar, James P. Jimirro Profesor Media Effects i współprzewodniczący Media Effects Research Laboratory w Donald P. Bellisario College of Communications. Czytaj więcej…


Jak radzić sobie z fałszywymi wiadomościami naukowymi?

chemistryworld.com, 14 listopada 2019 r. Czy możesz odróżnić fałszywą historię naukową od prawdziwej? Podejrzewam, że czytelnicy Chemistry World mogliby to zrobić, ale większość opinii publicznej miałoby z tym kłopot. Z pewnością wydaje się, że tak jest, jeśli entuzjastyczna reakcja na pseudonaukowe posty na Facebooku jest jakąkolwiek oznaką. Jeden z wyróżnionych przez nas filmów obejrzano 83 miliony razy i zawierał szereg skandalicznych twierdzeń i mitów. Jako naukowcy mieliśmy szczęście przejść szkolenie w zakresie krytycznego myślenia. Wiele innych zawodów i kursów uniwersyteckich również uczy wartości sceptycyzmu i czujności wobec niebezpieczeństw związanych z widzeniem tego, co się chce. Nie oznacza to, że naukowcy i inni specjaliści są odporni na zagrożenia związane z grupowym myśleniem lub pobożnymi życzeniami, ale są przynajmniej świadomi problemu i wiedzą, że powinni być czujni. Jak reszta populacji może sobie poradzić z potopem dezinformacji, z którym się teraz boryka? Czytaj więcej…