Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Edukacją w dezinformację, czyli kolejna dawka dobrych rad jak walczyć z fake newsami

cyberdefence24.pl, 28 listopada 2019 r. Problem dezinformacji poruszany jest w coraz szczerszym stopniu, jednak propozycje w dużej mierze skupiają się na tych samych pomysłach i propozycjach. To, że coraz więcej mówi się o tym zjawisku jest dobrym trendem – wroga działalność w sferze informacyjnej wpływająca m.in. na proces wyborczy, jakość mediów, napięcia społeczne aby ostatecznie naruszać demokratyczne podstawy funkcjonowania państwa, powinna zostać ograniczona jak najszybciej. Pomysły na zwalczanie tego zagrożenia istnieją, gorzej jednak z ich realizacją. „Cyfrowe media i platformy internetowe, które zapewniają łatwy dostęp do informacji oraz pozwalają coraz większej liczbie osób wyrazić opinię i wziąć udział w debacie publicznej były również wykorzystywane i nadużywane w celu rozprzestrzeniania tego typu treści dezinformacyjnych przez różnych aktorów i do różnych celów” – czytamy jako wstęp do części poświęconej dezinformacji i zagrożeń, które mogą wpłynąć na demokratyczną politykę mediów cyfrowych w raporcie przygotowanym przez Reuters Institute wraz z Uniwersytetem w Oxfordzie. Czytaj więcej…


Co trzeci nastolatek uzależniony od mediów społecznościowych. Co drugi nie wyobraża sobie życia bez smartfona

plock.wyborcza.pl, 28 listopada 2019 r. 3-4 – tyle średnio kont ma w mediach społecznościowych. 10 proc. jest w związku z osobą, którą zna wyłącznie przez internet. Co czwarty deklaruje, że zdarza mu się rezygnować ze snu na rzecz korzystania z telefonu. A ponad 60 proc. przyznaje, że rodzice nie uczą odpowiedzialnego korzystania z internetu i smartfona. „Czy to tylko zauroczenie, czy już uzależnienie. O trudnej miłości aż po smartfon” – pod takim tytułem odbyły się w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, oddziale w Płocku, warsztaty dla młodzieży. Prowadził je dr Maciej Dębski – socjolog, edukator społeczny, prezes fundacji „Dbam o mój z@sięg”, która na grupie ponad 50 tys. uczniów z całej Polski przeprowadziła badanie „Młodzi Cyfrowi”. Najpierw więc o nich. Czytaj więcej…


Młodzież z USA nie odróżnia fake news – trzeba reagować

android.com.pl, 28 listopada 2019 r. Przeprowadzono interesujące badanie w Stanach Zjednoczonych, dotyczące umiejętności rozumienia czytanych treści w internecie przez nastolatków. Wyniki są zatrważające i mogłyby posłużyć jako ciekawy przyczynek do dyskusji o internecie i krytycznym myśleniu wśród młodzieży, zwłaszcza w dobie fake news i internetowej dezinformacji – piszę to, mając ogromną nadzieję, że Polacy wypadliby lepiej w tego typu badaniu… Czytaj więcej…


Facebook pracuje nad rozwiązywaniem problemów na swoich platformach społecznościowych

bloomberg.com, 28 listopada 2019 r. Facebook powiedział, że zdaje sobie sprawę, iż niektóre osoby mają problemy z dostępem do jego aplikacji. Oznajmił to po tym, jak użytkownicy z kilku krajów zgłosili to na Twitterze. Firma mediów społecznościowych powiedziała, że pracuje nad przywróceniem normalnego stanu. #Instagramdown był drugim najpopularniejszym tematem na Twitterze na całym świecie, z reklamacjami użytkowników z różnych krajów, w tym w USA, Wielkiej Brytanii i Brazylii. Czytaj więcej…


Social media i fake newsy: czy to początek końca?

thedailystar.net, 29 listopada 2019 r. Gdy pojawił się Internet, media miały do czynienia z dwiema kontrastującymi opcjami: udostępnić wersję internetową dla osób, które mogą swobodnie czytać treści, lub nie robić tego i narażać się na opinie, że jest to niestosowne. Innymi słowy, nie mieli innego wyjścia, jak poradzić sobie z szybko zmieniającymi się okolicznościami. Prawie wszystkie media na świecie postanowiły więc prowadzić stronę internetową, a następnie udostępniać artykuły na Facebooku i Twitterze. W rezultacie powstał związek miłości i nienawiści z mediami społecznościowymi. Z jednej strony polubienia na Facebooku i Twitterze mogą zapewnić olbrzymi ruch na stronach z wiadomościami. Z drugiej strony odbierają dużą część przychodów dostarczanych przez te strony, częściowo poprzez wykorzystanie generowanych przez nich treści. Czytaj więcej…