Jednym z wielu zagrożeń związanych z zakupami on-line są fałszywe recenzje, które mają na celu sprzedanie nam gorszego produktu. Fałszywe recenzje rozpowszechniły się we wszystkich obszarach e-commerce – od elektroniki przez ubrania po książki i zabawki dla dzieci.

Fałszywe recenzje pod lupą

Witryna Fakespot analizuje recenzje na popularnych witrynach e-commerce. Szacuje, że nawet 1/3 recenzji w sklepach takich jak Walmart.com, Amazon.com i Sephora.com to fałszywki.

Wall Street Journal poinformował, że trzej detaliści wiele razy kwestionowali ustalenia Fakespot, ale podjęli również kroki w celu poprawy wiarygodności recenzji na swoich platformach. Amerykańska Federalna Komisja Handlu ujawniła niedawno, że marka kosmetyczna Sunday Riley fałszowała recenzje produktów przez ponad dwa lata.

Tylko w tym tygodniu usługa gier online Steam usunęła z witryny prawie 3 tys. niskiej jakości gier, kupowanych na potęgę z powodu fałszywych dobrych opinii. Wiele z recenzji napisano bez użycia botów, zrobili to prawdziwi ludzie. Wszystko po to, by wyglądały wiarygodnie.

Fałszywe recenzje mają zawsze 5 gwiazdek

Tommy Noonan, twórca strony analizującej fałszywe recenzje na Amazonie, zauważył wzrost liczby fałszywych recenzji na temat giganta handlu już na początku 2019 r. Z 1,9 miliona niezweryfikowanych recenzji napisanych w marcu 2019 r. Prawie 99,6% były pięciogwiazdkowe recenzje.

W porównaniu z 2017 r. I 2018 r. Wykazało znaczny wzrost zarówno ogólnej liczby niezweryfikowanych recenzji, jak i liczby recenzji pięciogwiazdkowych. Produkty były typową tanią elektroniką, taką jak słuchawki czy ładowarki. Recenzje powstały w ciągu kilku dni. Od tego czasu Amazon usunął większość fałszywych recenzji.

Opiniotwórczy spam psuje zakupy

Takie recenzje zwane także „spamem opiniotwórczym”, mogą zepsuć nam zakupy. Ale jak odróżnić fałszywą recenzję od prawdziwej? Litania pięciogwiazdkowych recenzji, wielu od niezweryfikowanych kupujących, powinna być pierwszym sygnałem ostrzegawczym, że coś jest nie tak.

„Zalecam, aby klienci czytali rzeczywiste recenzje, a nie tylko patrzyli na średnią liczbę gwiazdek. Zalecam, by klienci zwracali przedmioty, gdy poczują, że zostali oszukani. To zawsze dodatkowa informacja dla sprzedawcy, że nie ma akceptu na produkty niskiej jakości”.

Błędy językowe, zła gramatyka…

Eksperci zalecają poszukiwanie produktów, które wydają się przyciągać wiele pozytywnych recenzji w bardzo krótkim czasie. Zła gramatyka lub pisownia to kolejny znak ostrzegawczy, podobnie jak frazy powtarzane przez wielu recenzentów. Spróbuj wybrać losowo kilku recenzentów i przeczytać inne napisane przez siebie recenzje.

Jeśli chwalą na 5 gwiazdek masowo przypadkowe produkty, możliwe, że złapałeś profesjonalnego fałszywego recenzenta. Jeśli duża liczba użytkowników, którzy ocenili produkt, ma tylko jedną recenzję w swojej historii, mogą to być fałszywe konta. Tania elektronika jest szczególnie popularna.

Po jednym z dochodzeń brytyjskiego organu nadzorczego odkryto, że tysiące fałszywych recenzji produktów na Amazonie to głównie smartwatche i aparaty foto. Również słuchawki wydawały się przyciągać fałszywe recenzje. Śledczy zgromadzili prawie 10 tys. niepotwierdzonych recenzji dla 24 marek. Prawie wszystkie produkty były markami no-name.

Podrabiane produkty kosmetyczne to kolejny obszar dla oszustw. Fakespot doradza przed dokonaniem zakupu by sprawdzać, czy sprzedawca jest autoryzowanym dostawcą tych produktów.

Fałszywe recenzje – walka z wiatrakami?

Podczas gdy walka z fałszywymi recenzjami może się wydawać walką z wiatrakami, taktyka twórców pozostała w większości niezmienna. Fałszywe recenzje nie są wcale trudniejsze do wykrycia w 2019 roku niż w jakimkolwiek innym roku. Może dlatego, że są skuteczne…

Jeśli macie więc zamiar dołożyć swojego dolara do 7,4 mld dolarów wydanych średnio w Czarny Piątek, pamiętajcie, by zwracać uwagę na fałszywe recenzje.