Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych. Zapraszamy do lektury.

Black Friday to żniwa dla handlowców

wiadomosci.onet.pl, 29 listopada 2019 r. Fake Friday sprawdza historię ceny produktu w popularnych sklepach. Polska wersja Black Friday wypada mniej spektakularnie od amerykańskiej. Wszystko przez zagrywki sklepów ze sztucznym podwyższaniem cen, by specjalnie je później obniżyć na czarny piątek. W tym celu powstała właśnie strona Fake Friday. Od kilku lat pojawiają się zarzuty o to, że część sprzedawców w okresie poprzedzającym Black Friday podwyższa ceny, aby później móc wykazać rabat w konkretnej wysokości – tak by wyglądał okazale. W rzeczywistości jednak kupujący płaci za określony towar jego standardową cenę, a czasami nawet więcej. Andrzej Kulik, ekspert pod patronatem Krajowego Rejestru Długów zaznacza, że z ubiegłorocznego badania Dealavo i Deloitte wynika, iż w 800 analizowanych sklepach ceny spadły jedynie o 3,5 proc. Czytaj więcej…


Jak nie dać się nabrać na fake newsa?

naszraciborz.pl, 29 listopada 2019 r. Spotkania w EURECE przy Kasprowicza 12, Filii nr 2 na Ostrogu i Filii nr 10 w Markowicach miały charakter warsztatowy – uczniowie w aktywny sposób odpowiadali na szereg pytań: Co to jest informacja? Kiedy informacja jest dobra a kiedy zła? Dlaczego złe informacje są często ciekawsze? Czy można udowodnić tezę „Złe informacje ratowały nam życie na przestrzeni wieków”? Młodzież szczerze odpowiadała na pytania dotyczące zamieszczania zdjęć i informacji na Facebooku i Instagramie. Dziennikarka przypomniała przy okazji bardzo dziś aktualne słowa amerykańskiego pisarza Marka Twaina: „Zanim prawda włoży buty, kłamstwo obiegnie świat”. Sporo uwagi poświęciła również tytułowym fake newsom, podkreślając, że nie jest to nowy twór a wiele „faktów” z historii, które uznajemy za prawdziwe to również fake newsy. „Ale nie trzeba wcale daleko szukać! To my, każdego dnia, często nieświadomie „produkujemy” takie informacje” – podsumowała spotkania Reisch-Klose. Czytaj więcej…


Etyczny rozwój technologii coraz ważniejszy dla klientów

ceo.com.pl, 30 listopada 2019 r. Z analiz opinii konsumentów wynika, że niemal wszyscy ludzie chcą, by firmy, które odpowiadają za rozwijanie i wprowadzanie do użytku nowych technologii, kierowały się etyką. Klientów nie interesują deklaracje, tylko aktywne, konkretne i wyraziste działania na rzecz konkretnych wartości i dobra społeczeństwa. Biznesy wykraczające poza normy etyczne czekają ciężkie czasy. Biznes jest dziś postrzegany jako siła sprawcza, która ma sprawić, że technologia będzie wykorzystywana dla dobra społeczeństwa i środowiska naturalnego. Tak wynika z raportu „Etyczne przywództwo i biznes” („Ethical Leadership and Business”), który powstał w wyniku badania przeprowadzonego przez firmę Salesforce wśród zróżnicowanych grup konsumentów. Celem analiz było sprawdzenie, na ile ważne dla ludzi jest zachowanie przez firmy rozwijające i wdrażające nowoczesne technologie etycznych postaw – jak w ogóle w tym kontekście jest rozumiana etyka, czego współcześni klienci oczekują od firm i jakie może mieć to przełożenie na same przedsiębiorstwa, które w dużej mierze autonomicznie wyznaczają sobie granice etycznego działania. Czytaj więcej…


Czy jesteśmy w stanie zidentyfikować mowę nienawiści?

kurierwilenski.lt, 29 listopada 2019 r. Mowa nienawiści skierowana do mniejszości narodowych jest jednym z najczęstszych przypadków, zarówno w przestrzeni społecznej, jak i mediach. Mowa nienawiści skierowana jest również przeciwko innym religiom, orientacji seksualnej lub osobom niepełnosprawnym. Jak twierdzi Aliona Gajdarowicz, Zarządzająca Wydziałem Monitorowania Informacji Publicznych i Ekspertyzy Służby Inspektora Etyki Dziennikarskiej (SIED), sytuację związaną z mową nienawiści, która panuje na Litwie, nie można określić jako dobrą. Warunki sprzyjające takiej sytuacji są zdeterminowane nadal stosunkowo wielką tolerancyjnością. Czytaj więcej…


O krok za fejkiem

press.pl, 29 listopada 2019 r. Jak się okazuje, pieniądze na uruchomienie serwisu fact-checkingowego nie są takim problemem jak jego stworzenie i utrzymanie. Dzieci od urodzenia do czwartego roku życia będą miały się bawić w lekarza. Dla starszych, do szóstego roku, przewidziana jest „masturbacja w dzieciństwie”. Potem, do czasu aż dziecko stanie się dziewięciolatkiem: „antykoncepcja, seks w internecie, autostymulacja, język seksualny, zrozumienie akceptowalnego współżycia” – przestrzegał na Twitterze prezes Ordo Iuris Jerzy Kwaśniewski. Paweł Kukiz straszył „masturbacją zamiast leżakowania w przedszkolach”, a prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński ostrzegał 9 marca na konwencji partii, że w niektórych miejscach w Polsce jest już stosowana specyficzna socjotechnika, w której centrum jest „bardzo wczesna seksualizacja dzieci”. Czytaj więcej…


TikTok tłumaczy się z cenzury. „Błąd moderatora”

wnp.pl, 1 grudnia 2019 r. Należący do chińskiej firmy ByteDance TikTok przeprasza za usunięcie nagrania wideo krytycznego wobec polityki Pekinu dotyczącej traktowania osób należących do muzułmańskiej mniejszości. Według firmy usunięcie materiału to wynik „błędu ludzkiego”. Usunięty materiał w początkowej fazie poświęcony był sposobom na podkręcanie rzęs. W jego dalszej części autorka przeszła – wciąż wykonując omawiane wcześniej czynności – do poruszenia problemu losów muzułmańskiej mniejszości Ujgurów zamieszkujących przeważnie w regionie Xinjiang w Chinach oraz represji kierowanych przeciwko tej społeczności. TikTok usunął nagranie cztery dni po jego publikacji i zablokował konto Aziz. Czytaj więcej…


Social media do promocji samorządów. Kongres Innowacyjnego Marketingu

korso24.pl, 29 listopada 2019 r. Drugi dzień IX Kongresu Innowacyjnego Marketingu w Samorządach zorganizowanego przez Agencję Exacto miał nieco inną formułę niż dnia poprzedniego. 29 listopada oprócz prelekcji odbyły się trzy bloki tematyczne z garściami przydatnej teorii, ale przede wszystkim z masą ćwiczeń i zadań do wykonania oraz dyskusjami. Kolejny dzień kongresu otworzył Kuba Sito, dziennikarz Radia Chillzet. Przedstawicieli samorządów przekonywał, że nie ma nic ważniejszego od komunikacji z klientami, ale by prowadzić ją skutecznie, trzeba zacząć od przygotowania jej strategii. „Smart Marketing w dobie Smart Cities” to prelekcja Anny Deręgowskiej-Watz, partnera zarządzającego Planet Partners i Alberta Lewandowskiego, eksperta Planet Partners. Uczestnikom pokazali najciekawsze projekty marketingu miejsca. Te, które zasługują na uznanie, były skuteczne, mogą być fundamentem przy projektowaniu własnych kampanii komunikacyjnych. Czytaj więcej…


Twitter wstrzymuje usuwanie nieaktywnych kont po fali protestów

cyberdefence24.pl, 29 listopada 2019 r. Twitter wstrzymał plan usuwania nieaktywnych kont z platformy po fali protestów użytkowników, wskazujących, że w ten sposób znikną konta ich zmarłych bliskich. Spółka zapowiedziała, że opracuje sposób ich „upamiętnienia” – podało BBC. W poniedziałek Twitter poinformował, że usunie ze swojej platformy społecznościowej konta, które nie były używane przez co najmniej sześć miesięcy. Nieaktywni użytkownicy powinni zalogować się w serwisie i zaakceptować najnowszą politykę prywatności firmy, albo ich konta mogą zostać skasowane. Decyzja spotkała się z szerokim protestem użytkowników i wieloma publikacjami w mediach. Serwis TechCrunch przytacza słowa Drew Olanoff, który nadal sprawdza wiadomości zostawione na platformie przez zmarłego kilka lat temu ojca. „To mój sposób na pamięć o nim, a Twitter zgarnia jego wiadomości do śmietnika, jak zmięte kartki papieru” – dodał. Czytaj więcej…


Szef Twittera, Jack Dorsey, ogłasza plany przeprowadzki do Afryki

theguardian.com, 29 listopada 2019 r. Szef Twittera, Jack Dorsey, powiedział, że w przyszłym roku planuje przeprowadzić się do Afryki na okres do sześciu miesięcy. Ogłosił to po miesięcznej podróży, podczas której odwiedził przedsiębiorców na kontynencie. „Smutne, że opuszczam kontynent… na razie. Afryka określi przyszłość (szczególnie bitcoin!)” – dodał Dorsey. „Nie wiem jeszcze, gdzie będę, ale będę mieszkał tutaj przez 3-6 miesięcy w połowie 2020 r.” Czytaj więcej…