Siedem dni. Brak mediów społecznościowych. Brak wymówek. W poprzednich miesiącach spędziłeś (tj. zmarnowałeś) godziny na platformach społecznościowych. Trzy tygodnie temu całkowicie usunąłeś Twittera z telefonu. Dwa tygodnie temu zdałeś sobie sprawę, jak bardzo jesteś szczęśliwy…

Jak usunąć media społecznościowe ze swojego życia?

To było do przewidzenia, że jeśli zaczniesz tydzień od myślenia „po prostu będę się trzymał od nich z daleka”, nieuchronnie polegniesz. Gorąco polecamy – skoro już musicie przejść do świata off-line – pójście na social media detoks z wcześniej przygotowanym planem.

Statystyki użytkowania mediów społecznościowych

Nie nazwałbyś siebie miłośnikiem mediów społecznościowych. W rzeczywistości nie lubisz tego aż tak bardzo. Może to po prostu nawyk i część Twojej pracy? Media społecznościowe niepokoją. Jest to ciągły konflikt wewnętrzny. Czy powinieneś to opublikować? Co ludzie pomyślą? Czy możesz przeklinać na Facebooku? Przed pójściem na tygodniową detoksykację sprawdź statystyki i dowiedz się, ile faktycznie spędzasz tam czasu.

Potrzebujesz odpoczynku, jeśli spędziłeś na portalach social media w ostatnim tygodniu:

  • 6 godzin dziennie lub więcej (głównie Youtube, Facebook i Reddit – w tej kolejności),
  • odebrałeś telefon około 90 razy dziennie,
  • odczytujesz mniej więcej 64 powiadomienia dziennie (głównie e-mail, wiadomości, Instagram).

Zmiany, które możesz wprowadzić, aby poprawić moje życie

Chcesz wyeliminować czas spędzany na portalach społecznościowych, a także ograniczyć powiadomienia, które powodują rozproszenie uwagi i zwiększają liczbę odbieranych połączeń?. Ogólny celem to zwiększenie wydajności w ciągu całego tygodnia i utrzymanie jak najlepszego stanu psychicznego.

Co zrobić i jak to osiągnąć?

  • Twitter musi zostać całkowicie usunięty z telefonu,
  • limit 10 minut w poniedziałek i wtorek (IG, Snapchat, LinkedIn, Facebook, Pinterest) na dostęp do kont firmowych do pracy. Jedna minuta we wszystkie pozostałe dni,
  • YouTube pozostaje dostępny,  używaj go do muzyki podczas pracy. Nie wolno Ci jednak oglądać żadnych filmów innych. Tylko muzyka!

Co z powiadomieniami?

  • usuń powiadomienia dla minimum 10 nieistotnych aplikacji,
  • zostaw powiadomienia dla 20 niezbędnych aplikacji (takich jak aplikacje bankowe, poczta, inne istotne),
  • zostaw alarmy i opcje związane z bezpieczeństwem.

Prognozy dotyczące eksperymentu

YouTube i Reddit będą prawdopodobnie najtrudniejsze do odstwienia. Lubisz muzykę w tle, a słuchanie filmów na YouTube praktykujesz podczas sprzątania domu lub wykonywania przyziemnych zadań, które nie wymagają od Ciebie dużego skupienia.

Instagram i LinkedIn byłby dla Ciebie najłatwiejszy do porzucenia. Może nie jesteś wielkim fanem Instagrama?

Tygodniowy detoks – skutki (prawdopodobne)

Poniedziałek – czujesz się prawie wolny, nie martwiąc się o życie wirtualne. Przyłapałeś się jednak na tym, że otwierasz jakąś apkę, ale to raczej nawyk. Zamiast słuchać filmów z YouTube podczas pracy, słuchasz ulubionej muzy.

Wtorek – przyłapałeś się na otwieraniu aplikacji na Facebooku, niekoniecznie zainteresowany tym, co znajdziesz, ale po prostu bezmyślnie robisz to, kiedy odblokowujesz swój telefon. Pomogłoby tylko całkowite usunięcie aplikacji z telefonu, ale jeszcze raz… praca jest pracą.

Środa – Twoje dni są tak wypełnione obowiązkami w ciągu tygodnia, że nie zauważyłeś, ile czasu tracisz przez media społecznościowe.

Czwartek – przemyślenia… media społecznościowe nie pomagają w niczym. Może ich nie być…

Piątek – praca na komputerze jest trudna. Sprawdziłeś coś na Instagramie, ale bez sprawdzania swojego profilu. Zaczynasz myśleć, jak ograniczyć czas spędzony on-line jeszcze bardziej.

Sobota – trudno Ci pracować nad przyziemnymi zadaniami domowymi bez włączania filmów na YouTube. Pozwoliłeś sobie zamiast tego przejść do podcastów w Spotify. Składanie prania jest mniej nudne dzięki odtwarzaniu podcastów. Można się z nich też wiele nauczyć!

Niedziela – rośnie tęsknota za przeglądaniem niektórych grup na Facebooku. Niekoniecznie masz ochotę przewijać kanały, ale chcesz trzymać rękę na pulsie, przeglądając najnowsze posty. Tak czy inaczej, pod koniec tygodnia czujesz się lepiej.

Rezultaty

Siedmiodniowy social media detoks na pewno nie przyniesie 100% skutków. Pomoże Ci jednak zmniejszyć czas spędzony przed ekranem o 47 proc., średnio 3 godziny i 18 minut każdego dnia.

Zapewne wciąż spędzasz prawie cały dzień na. Ale patrząc na to, na co ten czas przeznaczyłeś, może się okazać, że było to bierne słuchanie muzyki z YouTube.

Podsumowanie i skutki uboczne

Ukończenie social media detoksu będzie nie tylko sukcesem, ale świetną decyzją dla poprawy Twojego samopoczucia psychicznego i poziomu wydajności. Gdy to zrobisz, zdasz sobie sprawę, że wyłączenie mediów społecznościowych ze swojego życia (lub chociaż ich ograniczenie) nie jest wcale takie trudne.

Lepiej masz, jeśli pracujesz w marketingu – zapewni Ci to kontakt z mediami społecznościowymi, a niektóre treści mogą również przynieść wartość. Prawdziwym testem jest jednak umiejętne filtrowanie treści w celu wyeliminowania niepotrzebnych i rozpraszających mało istotnych rzeczy.

Przestań obserwować osoby, które nie wnoszą niczego do Twojego życia. Odpuść sobie influencerów i marzenia o ich sposobie spędzania czasu. Zwiększ ekspozycję na treści, które poprawią Twoje samopoczucie i zwiększą poziom Twojej wiedzy. Lekcja jest taka, że ostatecznie media społecznościowe powinny wzbogacać Twoje życie, a nie mu szkodzić i je ograniczać.

Powodzenia!