Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

W Ćmińsku #jestnaswiecej: odbył się happening przeciwko hejtowi w sieci!

kielce.wyborcza.pl, 3 grudnia 2019 r. Mieszkańcy Ćmińska i pobliskich miejscowości, 1 grudnia mogli uczestniczyć w wydarzeniu, które pod hasłem #jestnaswiecej zwracało uwagę na walkę z hejtem w sieci. Organizatorem była Pracownia Orange, która została wyróżniona w ogólnopolskim konkursie na najciekawszą inicjatywę promującą zwalczanie tego negatywnego zjawiska. Mimo małej liczby hejterów w Internecie są oni bardzo głośni. Ambasadorką akcji jest aktorka Anna Guzik. Czytaj więcej…


Technologia blockchain pozwoli skutecznie walczyć z fałszywymi wiadomościami

computerworld.pl, 3 grudnia 2019 r. Technologia blockchain znajdzie w przyszłości zastosowanie w obszarach, które jeszcze do niedawna mało kto z nią kojarzył. W jednym z nowych raportów firmy analitycznej Gartner można przeczytać, że technologia ta może przyczynić się do znacznego ograniczanie prawdziwej plagi internetu, jaką są fałszywe wiadomości (fake news). Chodzi o raport noszący tytuł „Predicts 2020: Blockchain Technology”. Przewiduje on w rozdziale zatytułowanym „Deep Fake technology”, że w 2023 roku blisko 30% wszystkich ukazujących się na świecie informacji oraz obrazów i filmów wideo będzie weryfikowana pozytywnie jako prawdziwe przez systemy wykorzystujące technologię blockchain. Czytaj więcej…


Wulgarna wpadka PKS Częstochowa. Miał być fake a wyszedł fu*k news

se.pl, 3 grudnia 2019 r. PKS Częstochowa zaskoczyła wszystkich pasażerów, wydając niecodzienny komunikat. Otóż przedstawiciele spółki poinformowali, że wszystkie publikacje dotyczące zawieszenia lub ograniczenia kursów są… „fuck newsami”. Komunikat pojawił się na stronie częstochowskiego przewoźnika we wtorek 3 grudnia. Poniżej prezentujemy jego treść. „PKS Częstochowa S.A. w likwidacji informuje że rozpowszechniane doniesienia o zawieszaniu czy ograniczaniu połączeń przez naszą firmę są tylko fuck newsem. Szumy informacyjne na temat naszego przedsiębiorstwa nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości” – czytamy w komunikacie. Po jakimś czasie błąd poprawiono. Z czego wynika ten komunikat? Otóż w listopadzie PKS Częstochowa poinformował, że spółka znajduje się w stanie likwidacji. Mimo tego zgodnie z wydanym przez nią komunikatem miała realizować „wszystkie zadania przewozowe zgodnie z umowami”. Od czasu ogłoszenia tej wiadomości pełna nazwa spółki brzmi „PKS Częstochowa S.A. w likwidacji”. W ostatnim czasie podjęto działania celem wyprowadzenia spółki na prostą m.in. poprzez sprzedaż terenu dworca Polskim Kolejom Państwowym. Czytaj więcej…


Facebook kiedyś i dziś. Jak zmieniał się największy serwis społecznościowy w historii?

komputerswiat.pl, 3 grudnia 2019 r. W kończącym się już roku 2019 największy w historii serwis społecznościowy skończył 15 lat. Regularnie aktualizowany interfejs niejednokrotnie doczekiwał się zmian i nie inaczej było i tym razem. Facebook zmienił przy tym nieco swoją koncepcję, mocniej stawiając na grupy, a więc i szeroko pojętą prywatność. Nowy wygląd, wraz z w pełni wspieranym ciemnym motywem, był do tej pory testowany – głównie na Zachodzie, na wąskiej „próbie” odbiorców. Wraz z kolejnymi miesiącami do wąskiego grona testerów dołączali jednak nowi użytkownicy. Wreszcie zaczął on też pojawiać się u pierwszych facebookowiczów z Polski. Również u nas – co pozwoliło nam nie tylko sprawdzić go „po swojemu”, zauważyć zmiany względem pierwszych prezentacji, ale też dało okazję do zestawienia go ze wszystkimi dotychczasowymi layoutami Facebooka w historii. To co – rzućcie okiem sami. Czytaj więcej…


Unia Europejska sprawdzi, jak Facebook i Google gromadzą dane

centrumxp.pl, 3 grudnia 2019 r. Jak podała wczoraj Komisja Europejska, unijne organy antymonopolowe badają, w jaki sposób Facebook gromadzi i monetyzuje dane. Jest to już drugie badanie, które towarzyszy istniejącemu dochodzeniu w sprawie giganta mediów społecznościowych. Jego wykonawca rozesłał już kwestionariusze w ramach wstępnych dochodzeń związanych z danymi zarówno na Facebooku, jak i w Google. Dochodzenie wszczęto z powodu obaw organów regulacyjnych związanych z ogromnymi ilościami danych przechowywanych przez gigantów oraz sposobów, w jaki mogą je wykorzystać, aby blokować rywali i rozszerzać działalność na nowe sektory. Oficjalne wyjaśnienie jest dość ogólnikowe: „Dochodzenia te skupiają się na sposobie, w jaki dane są gromadzone, przetwarzane, używane i monetyzowane, wliczając w to cele reklamowe”. Kwestionariusz, do którego dotarł Reuters, wskazuje na to, że komisja przygląda się interfejsowi programistycznemu aplikacji (API) Facebooka, który pozwala deweloperom aplikacji zyskać dostęp do danych lub funkcjonalności na platformie, stronie do udostępniania zdjęć Instagram i składników oprogramowania, z którymi zachodzą interakcje. Przedmiotem zainteresowania są również dane kierowane do usług marketingowych i reklamowych. Czytaj więcej…


„Clickbait”. Netflix nakręci thriller o social mediach! Facebook stanie się śmiertelnie niebezpieczny?

telemagazyn.pl, 3 grudnia 2019 r. Social media towarzyszą współczesnemu człowiekowi niemalże na każdym kroku… Facebook, Twitter, Instagram – niektórzy potrafią spędzić na tych portalach długie godziny. Warto jednak pamiętać, że media społecznościowe mają też ciemną stronę. Właśnie o niej opowie nowy australijski serial Netfliksa – „Clickbait”! Opowie on historię młodej kobiety, Pii Brewer, która próbuje odnaleźć zaginionego brata. Sprawa zniknięcia chłopaka stała się internetowym viralem, a śledzenie informacji z mediów społecznościowych doprowadzi do wstrząsających odkryć. Serial będzie chciał pokazać problem tzw. podwójnej tożsamości. W świecie wirtualnym ludzie potrafią zachowywać się tak, jak nigdy nie zachowaliby się w realnym świecie. Internetowa „anonimowość” może ostatecznie prowadzić do wyzwolenia najbardziej niebezpiecznych i niekontrolowanych impulsów. Czytaj więcej…