Słyszałeś o YouTube COPPA? Wprowadza nowe zasady wymagające od twórców określania, czy umieszczane filmy są przeznaczone dla dzieci. Internauci obawiają się, że COPPA negatywnie wpłynie na zarobki lub narazi ich na kary, jeśli błędnie oznaczą swoje treści.

Zmiana jest wynikiem ugody, którą YouTube zawarł z FTC i prokuratorem generalnym w Nowym Jorku. W ramach niej firma zobowiązała się zapłacić 170 mln dolarów oraz stworzyć nowe zasady na swojej platformie. Wszystko to za domniemane naruszenia amerykańskiej ustawy o ochronie prywatności dzieci w Internecie (YouTube COPPA). Prawo zabrania gromadzenia danych od dzieci do 13 rok życia. YouTube został oskarżony o naruszenie tego prawa.

Nowe obowiązku twórców

YouTube nakłada na twórców obowiązek zachowania zgodności z COPPA: „Jeśli nie określisz dokładnie grupy swoich odbiorców, możesz napotkać na problemy ze zgodnością z FTC lub innymi organami, a my możemy podjąć działania na Twoim koncie YouTube”.

Twórcy będą podlegać potencjalnym karom za omijanie nowych zasad YouTube COPPA. Według FTC, prawo zezwala na kary cywilne w wysokości do 42 530 dolarów za ich naruszenie. Jednak „FTC bierze pod uwagę szereg czynników przy określaniu odpowiedniej kwoty, w tym sytuację finansową firmy i wpływ, jaki kara może mieć na jej zdolność do pozostania w biznesie”. Wywołało to sporo kontrowersji wśród społeczności YouTube, a nawet skłoniło niektórych twórców do usunięcia filmów lub grożenia całkowitym opuszczeniem platformy.

„Zasady YouTube COPPA są przerażające” – napisała na Twitterze Danielle Pitts, animatorka i aktorka. „Nie nagrywam filmów dla dzieci. Mimo to mogę dostać karę 42 tys. dolarów za oznaczenie filmów, że są dla dorosłych. Można to łatwo pomylić. Jestem załamana!”

Koniec gier i animacji?

Niektórzy użytkownicy platformy publikują przerażające prognozy dotyczące wpływu nowych zasad YouTube COPPA. „Jeśli nikt nie zwróci na to uwagi, można spodziewać się końca gier i animacji na YouTube” – napisał na Twitterze Alex Carducci, znany jako RelaxAlax, który tworzy filmy z gier na swoim kanale na YouTube. Jest jeszcze jedna część zasad YouTube dotyczących zgodności z COPPA, która budzi obawy. Od stycznia 2020 r., w ramach ugody, YouTube ograniczy gromadzone przez siebie dane dotyczące filmów oznaczonych jako „przeznaczone dla dzieci”.

Filmy z YouTube odpowiednie dla dzieci nie będą mogły zawierać ukierunkowanych reklam. Wyłączeniu ulegnie wiele innych funkcji zależnych od danych. Chodzi o komentarze, znaki wodne kanału, karty i ekrany końcowe. To również czaty na żywo i darowizny, oraz  powiadomienia oraz funkcje „zapisz na liście odtwarzania” lub „obejrzyj później”.

Ostrzeżenie dla twórców

Oznaczenie wideo dla dzieci najwyraźniej sprawi, że tych filmów nie będzie można wyszukiwać. Parry Gripp, autorka tekstów, której długoletni kanał YouTube zawiera utwory o jedzeniu i zwierzętach, zauważyła, że filmy oznaczone jako„dla dzieci” nie pojawiają się w Google. YouTube wykorzysta uczenie maszynowe, „aby pomóc zidentyfikować filmy skierowane do młodych odbiorców”. Twórcy mogą ustawić cały kanał na „przeznaczony dla dzieci”, albo zaznaczać tak tylko wybrane filmy.

W rezultacie YouTube ostrzega jednak twórców, że nie będzie odpowiadał za ochronę użytkowników przed odpowiedzialnością prawną. „Potrzebujesz pomocy w ustaleniu, czy treści są przeznaczone dla dzieci? Zapoznaj się z artykułem w Centrum Pomocy lub skonsultuj się z radcą prawnym.” Pojawia się również pytanie, co oznaczają filmy „przeznaczone dla dzieci”? Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi, ale zasady YouTube COPPA obowiązują, jeśli odbiorcami treści są dzieci do 13 roku życia.