Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

Wiedza naukowa bezradna wobec fake newsów o 5G

cyberdefence24.pl, 6 grudnia 2019 r. „Udowodnienie „nieszkodliwości fal radiowych” można porównać do przeprowadzenia badań o nieszkodliwości jedzenia marchewki” – dowodził prof. dr hab. inż. Sławomir Hausman z Politechniki Łódzkiej na konferencji o 5G, która miała miejsce w Warszawie. Informacja i dezinformacja w temacie 5G – to tylko jedne z wielu tematów konferencji, która odbyła się na PGE Narodowym w Warszawie. Dyskusję zdecydowanie zdominował temat pomiarów poziomów pól elektromagnetycznych z użyciem różnych technik. Eksperci rozmawiali o polskich i światowych doświadczeniach w tym zakresie. Czytaj więcej…


YouTube goni telewizję

press.pl, 6 grudnia 2019 r. Dokument braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu” znalazł się na pierwszym miejscu polskiego YouTube Rewind 2019 – zestawienia najpopularniejszych filmów i teledysków. „YouTube goni telewizję” – oceniają ranking eksperci. Zdaniem Łukasza Skalika, prezesa Video Brothers (w rankingu są dwa kanały reprezentowane przez tę agencję: Sekielski i Abelard Giza), pierwsze miejsce produkcji braci Sekielskich jest ewenementem, a nie sygnałem nowego trendu, bo na YouTube niezmiennie króluje rozrywka. Czytaj więcej…


TikTok podbił rynek. Na czym polega jego fenomen? Jest już popularniejszy od Facebooka i Instagrama

next.gazeta.pl, 7 grudnia 2019 r. TikTok jest dziś najczęściej instalowaną aplikacją social mediową na świecie. Wyprzedza już pod tym względem i Facebooka, i Instagrama. Czy podobnie jak te platformy stanie się także medium reklamowym dla marek? Sukces TikToka jest już faktem. Platforma, która pozwala publikować krótkie filmiki, ma pół miliarda użytkowników na świecie. W Polsce ich liczbę szacuje się na 3 mln, a niektóre materiały polskich tiktokerów uzyskują po ponad milionie „polubień”. Z TikToka korzystają ludzie bardzo młodzi. Najwięcej – ponad 32 procent – jest w wieku 20-24 lat, ale grupa poniżej 19 lat jest także bardzo liczna (około 20 procent). Czytaj więcej…

  Polskie serwisy zhakowane; Koniec newsletterów na WhatsApp

Fałszywe lajki i profile można nadal bez problemu kupić na platformach społecznościowych – raport NATO

wiadomosci.onet.pl, 6 grudnia 2019 r. Facebook, Twitter, Instagram i YouTube nie robią dość by powstrzymać tworzenie fałszywych kont, kupowanie fałszywych followersów i promowanie nieprawdziwych treści online, wynika z raportu opublikowanego przez grupę badawczą z NATO, pisze Mark Scott z POLITICO. Natowscy analitycy kupowali narzędzia służące do manipulacji w mediach społecznościowych i sprawdzali, jak zareagują na to firmy. Nie zareagowały, co stoi w ostrym kontraście do publicznych deklaracji Facebooka, Twittera i Google’a, które twierdzą, że od wyborów prezydenckich w USA w 2016 r. w znacznym stopniu ograniczyły możliwość fałszowania tożsamości w sieci. Czytaj więcej…


Facebook, Twitter, Instagram, YouTube nie podejmują walki z fake newsami

karmaimpact.com, 6 grudnia 2019 r. Amerykańskie media społecznościowe są wylęgarnią oszustw, fałszywych wiadomości i manipulacji. Jak podaje Strategic Communication Centre of Excellence NATO w Rydze na Łotwie, YouTube, Twitter i Instagram nie podejmują wysiłków w celu wyeliminowania fake newsów. Grupa zapłaciła 16 „dostawcom usług manipulacyjnych” – głównie w Rosji – za fałszywe kliknięcia, polubienia i obserwujących na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTube. Po czterech tygodniach stwierdziła, że 80 proc. nieautentycznych kontaktów było nadal online. Czytaj więcej…


YouTube stara się nadążyć za influencerami, którzy sprzeciwiają się tradycyjnej kategoryzacji

insider.com, 8 grudnia 2019 r. W przypadku niektórych największych gwiazd YouTube musi znaleźć nowe sposoby kategoryzowania ich wirusowej sławy. „Na przykład MrBeast, co to jest? Jakim gatunkiem jest MrBeast? Trudno jest to określić, ale jest to oczywiście ogromny sukces, bo ludzie go uwielbiają” – powiedział Kevin Allocca, dyrektor ds. kultury i trendów na YouTube. „Widzimy też wielu twórców, którzy przekraczają linie kategoryzacji. Jest ich bardzo trudno zmieścić w jednym gatunku”. Czytaj więcej…