Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

Hejt w Internecie nie jest bezkarny! To jest karalne!

krakow.naszemiasto.pl, 7 grudnia 2019 r. „Większości z Internautów wydaje się, że to co piszą w internecie nie niesie za sobą żadnych konsekwencji. Realia są jednak odmienne. Pamiętajmy, że nigdy nie jesteśmy całkowicie anonimowi, a „hejt” i „czarny PR” w przestrzeni internetowej nie są bezkarne. Z pozoru niewinny komentarz może nas sporo kosztować” – wyjaśnia prawnik Jonasz Kita. W pierwszej kolejności należy zwrócić się do właściciela portalu, aby udostępnił nam dane hejtera. Ukrywanie się pod pseudonimem czy nickiem nie powoduje bezkarności. Właściciel portalu może udostępnić nam adres IP i inne informacje o użytkowniku, a my możemy przekazać te informacje na Policję, celem ustalenia sprawcy. Oczywiście możemy również wymagać od właściciela serwisu, aby usunął krzywdzące nas treści. Właściciel strony internetowej (np. forum) w przypadku otrzymania informacji o jakiejś nielegalnej treści – musi na nią zareagować. Czytaj więcej…


Viki Gabor dla Interii: Hejt zniechęca do działania

muzyka.interia.pl, 6 grudnia 2019 r. Viki Gabor w rozmowie z Interią opowiedziała o kulisach Eurowizji Junior, występie na Sylwestrze Marzeń z Dwójką oraz hejcie na jej osobę. 24 listopada 12-letnia Viki Gabor wygrała organizowaną w Gliwicach Eurowizję Junior. W głosowaniu jurorów młoda Polka zdobyła 112 punktów, zajmując drugie miejsce. Głosowanie widzów dało wokalistce 166 punktów, a łącznie 278, dzięki czemu Polska po raz drugi z rzędu wygrała konkurs Eurowizji dla dzieci. W rozmowie z Interią Viki opowiedziała o tym, co działo się za kulisami konkursu. „Było naprawdę super. Na backstage’u panowała bardzo fajna, rodzinna atmosfera, która sprawiła, że w ogóle się nie stresowałam przed występem. Gdy już weszłam na scenę to poczułam ulgę, bo widownia była super i dawała mi bardzo dobrą energię. Cieszę się, że mogłam wziąć udział w takim wielkim wydarzeniu i wygrać dla Polaków i Polski” – wspominała. Czytaj więcej…

  Z fake newsami walczą algorytmy i ludzie; Koniec równych i równiejszych

Psychologia dezinformacji – czy fałsz w internecie szkodzi?

android.com.pl, 10 grudnia 2019 r. Fake news zazwyczaj mają wywoływać emocje, tak są skonstruowane, ponieważ psychologia udowadnia, że zostają wtedy lepiej zapamiętane, o ile wzbudziły jakąś reakcję u odbiorcy. Zgodnie z continued-influence effect, ludzka pamięć zachowa silniejsze bodźce bez znaczenia czy są fałszywe, czy nie, nawet gdy wiemy, że informacja była nieprawdziwa. Pewnie słyszeliście o efekcie Mandeli? W każdym razie tego typu fałszywe wiadomości wpływają na procesy poznawcze ludzi – zapamiętywanie, wnioskowanie, komunikowanie i decyzyjność. Szanowni Państwo, proszę spojrzeć na słynny ruch antyszczepionkowców czy płaskoziemców… Co gorsza, przedstawiciele obu grup tkwią w swoich przekonaniach, gdyż dzięki internetowi mogą się wzajemnie nakręcać i motywować zgodnie z syndromem oblężonej twierdzy – jednak tutaj wkrada nam się teoria wpływu społecznego… Wprowadzonego do psychologii przez B. Latane w 1981 roku. Termin określa jakąkolwiek zmianę uczuć, myśli lub zachowania, wywołaną rzeczywistą albo wyobrażaną obecnością innych ludzi. Czytaj więcej…


Barbara Kurdej-Szatan: Jeżeli ktoś zna swoją wartość to tak bardzo nie przejmuje się komentarzami hejterów. Musimy hejt odwzajemniać miłością

lifestyle.newseria.pl, 9 grudnia 2019 r. Aktorka uważa, że w walce z hejtem pomaga przede wszystkim świadomość własnej wartości. Dzięki temu można się zdystansować do internetowej fali nienawiści, a skupić na rozwoju własnej kariery. Aktorka nie raz stała się już obiektem ataku hejterów. Wszelkie oszczerstwa, zarzuty i insynuacje stara się albo pomijać, albo obracać w żart. Nie komentuje żadnych plotek na swój temat, bo przez kilka lat funkcjonowania w show-biznesie w znacznym stopniu zdążyła się już uodpornić na krytykę. Czytaj więcej…


Jak rozpoznać fałszywe recenzje na stronie TripAdvisor

lifehacker.com, 9 grudnia 2019 r. Ostatni raport Wall Street Journal twierdzi, że Fakespot, strona internetowa, która pomaga śledzić fałszywe recenzje, szacuje, że ponad jedna trzecia recenzji na głównych stronach internetowych, takich jak Amazon i Walmart.com, to fikcja, generowana głównie przez roboty lub osoby, którym zapłacono za napisanie dobrych opinii. W zeszłym miesiącu BuzzFeed News również pisał o fałszywych recenzjach, które nękają Amazon. W ostatnich latach Yelp również zajmował się kontrowersjami związanymi z tym tematem. Czytaj więcej…

  Jak marki mogą zapobiegać kryzysowi w sieci?