Świąteczny hejt i stres? Spotkania z rodziną mogą być źródłem nerwów. Zamiast radości i przyjaznej atmosfery często pojawiają się kłótnie, napięcia i hejt. Zarzewiem mogą się stać m.in. spotkania z dawno niewidzianymi członkami rodziny, rozmowy o polityce czy religii albo niezręczne, osobiste pytania przekraczające granice prywatności.

W stresie mogą się ujawnić też skrywane od lat rodzinne urazy.

Na opublikowanej w 1967 roku na łamach „Journal of Psychosomatic Research” liście 43 najbardziej stresujących wydarzeń życiowych, święta zajęły 42. pozycję.

Hejt pod choinkę

Do tej pory zestawienie to jest aktualne. Świąteczne spotkania z rodziną mogą być źródłem hejtu, stresu i frustracji. Obraz wykreowany w reklamach i mediach często odbiega od rzeczywistości. Zamiast radości i przyjaznej atmosfery pojawia się pośpiech, zabieganie, nierzadko też spory i napięcia.

Święta Bożego Narodzenia są stresujące dla wielu z nas. już 50 lat temu wykazali dwaj psychiatrzy – Thomas Holmes i Richard Rahe, którzy sporządzili listę kilkudziesięciu najbardziej stresujących wydarzeń życiowych. Wykazali zależność między tym, jak duży stres generuje dane wydarzenie, a zapadalnością na różnego rodzaju choroby. Święta również znalazły się na ich liście – mówi dr hab. Agnieszka Wilczyńska, psycholog, profesor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Źródłem napięć przy świątecznym stole mogą być również niezręczne, osobiste pytania albo krępująca cisza i brak tematów do rozmowy.

W stresie mogą się ujawnić skrywane od lat rodzinne urazy i bolączki. Skutek? Kłótnia, hejt i mowa nienawiści. Dlatego żeby go uniknąć i oszczędzić sobie frustracji, można się do świąt odpowiednio przygotować. Pierwszy krok to skrócenie listy obowiązków do niezbędnego minimum i oddelegowanie części zadań innym domownikom.

Wyłącz telefon, nie zaglądaj na Facebooka

O atmosferę przy wigilijnym stole można zadbać, pamiętając o kilku zasadach dobrej komunikacji. Podstawową jest unikanie drażliwych tematów, złośliwości i nietaktownych pytań, dotyczących m.in. planów małżeńskich, rozwodów czy finansów.

Podstawą jest również wyciszenie telefonów, rezygnacja z korzystania z mediów społecznościowych i wyłączenie telewizora. Skupienie się na tym, co inni mają do powiedzenia. Zamiast  siedzenia przy stole, oglądania telewizji czy przeglądania Facebooka można poświęcić ten czas na rodzinne aktywności.