Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

Fake newsy będą największym zagrożeniem dla marek? Jaki będzie 2020 rok w obszarze kryzysów

proto.pl, 2 stycznia 2020 r. W 2020 roku kryzysy będą wywoływane przed wszystkim przez rozwój technologii – twierdzą eksperci, którzy dla PRoto.pl opisali swoje przewidywania dotyczące kryzysów w nadchodzącym roku. Problemem mogą okazać się również m.in. nieznajomość najbliższego otoczenia i brak wiarygodności. „Żyjemy w świecie, w którym praktycznie każda informacja może zostać zmanipulowana i stać się źródłem tzw. fake newsa. Walka z nimi i zapobieganie w ich konsekwencji kryzysom będzie stanowić jedno z ważniejszych zadań dla PR-owców” – mówi jeden z ekspertów. Czytaj więcej…


Futurystyczne lata dwudzieste — dekada nowych technologii

pb.pl, 2 stycznia 2020 r. Obecny rok rozpoczyna nową dekadę, która w wyniku przyspieszającej rewolucji technologicznej może okazać się jedną z najciekawszych w historii. Bez wartościowania, dobrze to czy źle, kolejne lata mogą przybliżyć świat do wielu dotychczas tylko futurystycznych wizji. Poprzednie 10 lat gospodarka światowa wstawała z kolan po kryzysie finansowym w latach 2008-09. W następnym dziesięcioleciu główną dźwignią zmian będą nowe technologie. Zgodnie z celami misji Artemis człowiek ponownie stanie na Księżycu w 2024 r., ale tym razem ma tam zamieszkać na stałe do 2028 r. Ma wyruszyć pierwsza misja na Marsa oraz rozwinąć się transport na granicy atmosfery i kosmosu. Czytaj więcej…


Jeżeli to prawda, przez TikToka czeka nas zalew DeepFake’ów

antyweb.pl, 4 stycznia 2020 r. Poprzedni rok zgodnie z przewidywaniami obserwatorów świata nowych technologii należał m. in. do „DeepFake’ów”, czyli materiałów wideo, w których udało się w wiarygodny sposób wkleić twarz innej osoby. Tego typu materiały mogą służyć do robienia mniej lub bardziej śmiesznych żartów, a nawet do konstruowania pornografii, w której bierze udział dowolna osoba. Wystarczy mieć jedynie jej twarz – resztą zajmie się odpowiedni algorytm. Stojąca za TikTokiem firma ByteDance mogła stworzyć funkcję, która jest w stanie konstruować deepfake’i – tak twierdzi serwis TechCrunch. Mechanizm Face Swap został dostrzeżony w kodzie TikToka oraz chińskiego Douyin. Ten prosi użytkownika o zeskanowanie swojej twarzy, a następnie przenosi ją do zdjęć oraz materiałów wideo – tak, jak w typowych deepfake’ach. O ile tego typu funkcja może być atrakcyjna dla użytkowników TikToka i ma szansę stać się hitem, tak obawiam się, że jej obecność może być problematyczna. Przekazujemy szerszemu gronu użytkowników możliwość szybkiego tworzenia deepfake’ów nie tylko ze swoim udziałem, ale i z udziałem innych użytkowników. Czytaj więcej…

  Facebook zlikwiduje lajki pod postami?; Wirtualna Polska zaczyna akcję „#StopMowieNienawiści”

Australia. Powstała wizualizacja pożarów. Widok jest przerażający

o2.pl, 6 stycznia 2020 r. Sytuacja w Australii staje się coraz niebezpieczniejsza. Na podstawie danych, które zebrała agencja NASA, stworzono mapę z obszarami ogarniętymi płomieniami. Wizualizacja 3D tak wstrząsnęła internautami, że wiele osób uznało ją za fake. Wizualizację przygotowano na podstawie zdjęć satelitarnych. Jak informuje „Snopes”, wykonano je w okresie od 5 grudnia 2019 r. do 5 stycznia 2020. Autorem wizualizacji jest Anthony Hearsey. To artysta specjalizujący się w fotografii i retuszu. W trakcie prac nad wizualizacją Hearsey oznaczył wszystkie obszary, które zostały dotknięte przez pożary. Część z nich już ugaszono. Czytaj więcej…


Media społecznościowe w czasie burz na Twitterze, trolli i fake newsów

thehindu.com, 4 stycznia 2020 r. Trudno uwierzyć, że na początku dekady, która właśnie się zakończyła, większość z nas nie posiadało konta na WhatsApp. Nie było też czegoś takiego jak WhatsApp University. Na początku dekady Facebook nadal był miejscem, w którym dzieliliśmy się zdjęciami z wakacji, myśleliśmy, że wyzwaniem jest opisanie statusu naszego związku jako „To skomplikowane” i przeprowadzaliśmy quizy, aby dowiedzieć się, jaką postacią z Disneya jesteśmy. Nie uznawaliśmy Facebooka jako narzędzia do rozpowszechniania fałszywych wiadomości i wtrącania się w wybory. Był to okres niewinności mediów społecznościowych. Czytaj więcej…