Fakenews zalewa media. Czy udostępniasz wiele postów i artykułów na swoich kontach społecznościowych? Dlaczego to robisz? Czasami możesz być podekscytowany tym co czytasz, czasem sprawia ci to radość, a czasem wydaje ci się, że to wartościowe. Ale czy podzieliłbyś się czymś, co jest fałszywe?

Badanie przeprowadzone przez Psychological Science badało motywację ludzi do dzielenia się fałszywymi wiadomościami. Medha Raj i Daniel Effron potwierdzają, że fakenews pojawiają się wiele razy w mediach społecznościowych, co sprawia, że wydają się one prawdziwe.

Zobacz także: Boty na Facebooku

Ludzie są bardziej skłonni zaufać nagłówkowi, jeśli zobaczą go więcej niż jeden raz. Aby potwierdzić tę hipotezę, badanie przeprowadzono na 150 dorosłych Amerykanach. Początkowo zachęcano uczestników do przeczytania nagłówków fake newsów, w tym wiadomości politycznych i innych. Należy pamiętać, że uczestnicy byli świadomi faktu, że wiadomości były fałszywe.

Oto główna część eksperymentu. Po 5-minutowej przerwie uczestnicy mieli okazję zobaczyć kolejną serię treści typu fake news. Następnie uczestnicy zostali zapytani o zdanie na temat tychże wiadomości. Seria zawierała wiadomości z poprzedniej serii, w tym kilka nowych.

Zobacz także: Fake newsy – jak rozmawiać o nich z seniorami?

W rezultacie uczestnicy ocenili nagłówki z poprzedniej serii jako bardziej etyczne w porównaniu do innych. To pokazuje, że wcześniejszy kontakt z fake news sprawia, iż wyglądają one bardziej etycznie i prawdziwie.

Badanie uzupełniające obejmowało ten sam eksperyment, ale uczestnicy mieli czterokrotny kontakt z nagłówkami. Ten eksperyment również pokazał, że wiadomości, które pojawiały się więcej niż jeden raz, wydawały im się bardziej w porządku.

Wyniki badania dowodzą, że jeśli nagłówek pojawia się więcej niż jeden raz, to jest bardziej prawdopodobne, że zostanie on udostępniony i że ludzie zaufają, iż jest prawdziwy.

  Walka z fałszem - co zrobić z fake news?

Krótko mówiąc, fake news, które pojawiają się więcej niż jeden raz, otrzymają większe zaufanie wśród użytkowników. To przez wielokrotność ich powtarzania wydają się tak prawdziwe, jak każda inna autentyczna wiadomość.