Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

W 2020 roku media postawią na subskrypcje, fact-checking i podcasty. „W Polsce nieco inne proporcje”

wirtualnemedia.pl, 13 stycznia 2020 r. Wydawcy patrzą na 2020 rok ze spokojem, choć widzą zagrożenia dla dziennikarstwa w nadchodzących miesiącach – wynika z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ). Media będą coraz powszechniej wprowadzać model subskrypcji kosztem przychodów z reklam, na znaczeniu zyska weryfikowanie informacji oraz segment podcastów. „W Polsce trendy będą nieco inne, nasi wydawcy postawią głównie na mieszany model reklam i płatnych treści. Dla wydawców ważniejsze od tworzenia podcastów będzie kwestia tego jak na nich zarabiać” – ocenia dla Wirtualnemedia.pl Paweł Nowacki, ekspert rynku mediów. Czytaj więcej…


Jakie konsekwencje może mieć ujawnienie autorów postów na Facebooku?

socialpress.pl, 13 stycznia 2020 r. Od piątkowego popołudnia Facebook jest na ustach wielu z powodu kolejnej wpadki. Z pewnością nie raz widząc atrakcyjne lub kontrowersyjne posty w sieci zastanawialiście, kto wpadł na taki pomysł. Facebook ułatwił odpowiedź na to pytanie. W wyniku błędu przez jakiś czas jego użytkownicy mogli sprawdzić, kto edytował opublikowany na danym fanpage’u post. Jakie może mieć to konsekwencje? Błąd Facebooka pozwolił korzystającym z serwisu na sprawdzanie historii edycji i sprawdzenia w tej sposób, kto odpowiada za tworzenie Strony oraz konkretne posty. Jeśli prowadzący dany profil edytował opublikowany przez siebie wpis, przeciętny użytkownik Facebooka mógł zobaczyć jego imię i nazwisko. Czytaj więcej…


Instagram ukrywa photoshopowane zdjęcia. Miała być walka z fake newsami, wyszła farsa

spidersweb.pl, 13 stycznia 2020 r. Niedawno Instagram wprowadził nowy system walki z fake newsami. System jest tak czuły, że zaczął ukrywać zdjęcia obrabiane w programach graficznych. Instagram od lat buduje wizerunek platformy przyjaznej i bezpiecznej. Nie znajdziemy w nim zdjęć roznegliżowanych modelek ani kontrowersyjnych treści, w tym np. fotorelacji z krwawego frontu walk. Ma być miło i przyjemnie, by wszyscy reklamodawcy użytkownicy jak najchętniej korzystali z serwisu. Chodzi przecież o pieniądze dobro społeczności, prawda? Czytaj więcej…

  Czy social media mają negatywny wpływ na związek?; „Czarna domena” - fake newsy

Od teraz youtuberzy muszą oznaczać filmy dla dzieci. Ale nikt nie wie, co znaczy „film skierowany do dzieci”

spidersweb.pl, 8 stycznia 2020 r. Ogromne zmiany na YouTubie właśnie wchodzą w życie. Twórcy mogą już zapinać pasy, teraz czeka ich ostra jazda bez trzymanki. Właśnie weszły w życie zapowiadane od września zmiany na YouTubie. Od teraz część, także polskich, twórców musi samodzielnie zdecydować – narażać się na kary od amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC), czy z własnej woli obcinać swoje zasięgi i swoje przychody. Miłego wybierania. Nowe przepisy to efekt ugody podpisanej przez YouTube’a z FTC. W jej ramach firma musiała zapłacić 170 mln dol. kary i obiecać wprowadzenie nowych obostrzeń. Wszystkie film na YouTubie muszą być oznaczone jako skierowane do dzieci poniżej 13 roku życia lub przeznaczone dla dorosłych. Dotyczy to także tych wszystkich materiałów, które już na YouTubie są od tygodni, miesięcy czy nawet lat. O tym, do której z grup dane wideo jest kierowane, mogą zdecydować ich autorzy. Jeśli tego nie zrobią, oddają decyzję w niemal nieomylne cyfrowe ręce YouTube’owego algorytmu. Czytaj więcej…


Instagram zaczyna oznaczać fałszywe zdjęcia

cultofmac.com, 13 stycznia 2020 r. Popularna aplikacja do udostępniania zdjęć, której właścicielem jest teraz Facebook, ogłosiła w zeszłym miesiącu, że wzmaga wysiłki na rzecz zwalczania fałszywych informacji dotyczących fotografii. Oznaczenie obok fałszywego zdjęcia jest najnowszym pomysłem Instagrama. Jest jeszcze zbyt wcześnie na to, aby ocenić jak skuteczni w eliminowaniu kampanii dezinformacyjnych będą sprawdzający fakty. Zwłaszcza jeśli chodzi o kraje próbujące wpłynąć na wyniki wyborów. Ale co z fotografami, którzy często manipulują zdjęciami w ramach swojej pracy? Ta funkcja może okazać się problematyczna dla artystów. Czytaj więcej…

  Hejt i przemoc psychiczna to codzienność; Pudelek przeciwko nienawiści