Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

Hejt w internecie nie wystarczy do dyscyplinarnego zwolnienia pracownika

rp.pl, 22 stycznia 2020 r. Dyscyplinarnego rozwiązania umowy nie uzasadnia sytuacja, w której pracownik używa mowy nienawiści prowokowany i we własnej obronie, nie szkalując pracodawcy. „Pracownik wdał się w dyskusję na portalu społecznościowym z jednym z klientów niezadowolonych z obsługi naszej spółki. Wypowiedź przerodziła się w zwykły hejt. Zwolniliśmy go za to dyscyplinarnie. Odwołał się do sądu pracy, twierdząc, że podana przyczyna zakończenia współpracy (że treść wpisów urągała zajmowanemu przez niego stanowisku) była pozorna. Według niego polemika zainicjowana przez klienta, prowadzona na prywatnym sprzęcie i po godzinach pracy, w której w dodatku nie obrażał on pracodawcy, była formą obrony dobrego imienia spółki, ale też jego rodziny (ponieważ klient zaatakował personalnie również jego żonę). Mowa nienawiści klienta skutkowała zaś dołączeniem się do hejtu byłego pracownika także przez inne osoby. W miejscu pracy powód nie był postrzegany jako osoba konfliktowa, a wprost przeciwnie – był ceniony, lubiany, a nawet nagradzany przez przełożonych. Czy jego argumentacja ma szansę powodzenia?” – pyta czytelniczka. Czytaj więcej…


Instagram ukrywa photoshopowane zdjęcia. Miała być walka z fake newsami, wyszła farsa

spidersweb.pl, 13 stycznia 2020 r. Niedawno Instagram wprowadził nowy system walki z fake newsami. System jest tak czuły, że zaczął ukrywać zdjęcia obrabiane w programach graficznych. Instagram od lat buduje wizerunek platformy przyjaznej i bezpiecznej. Nie znajdziemy w nim zdjęć roznegliżowanych modelek ani kontrowersyjnych treści, w tym np. fotorelacji z krwawego frontu walk. Ma być miło i przyjemnie, by wszyscy reklamodawcy użytkownicy jak najchętniej korzystali z serwisu. Chodzi przecież o pieniądze dobro społeczności, prawda? Czytaj więcej…

  Przegląd mediów • wtorek, 22 stycznia 2019 r.

Nie uczmy swych dzieci mowy nienawiści

kurierwilenski.lt, 22 stycznia 2020 r. Oceniając wydarzenia minionego dnia, medialne wiadomości albo po prostu reagując na to, co się dzieje dookoła, możemy nawet nie zauważyć, że posuwamy się do mowy nienawiści. Tak się dzieje dla tego, że nasze społeczeństwo wciąż jeszcze stosunkowo często kieruje się stereotypami. Jedne z najbardziej żywotnych dotyczą ról przypisywanych płciom. Jak twierdzi Aliona Gaidarovič, kierowniczka Wydziału Monitoringu i Ekspertyzy Informacji Publicznej Służby Inspektora Etyki Dziennikarskiej (SIED), nawet badania wykazują, że stosunkowo duża część społeczeństwa nadal postrzega role płci w rodzinie i społeczeństwie przez pryzmat pojęć sprzed stu lat. Czytaj więcej…


Big Brother na ulicy. Aplikacja identyfikuje twarze

dw.com, 22 stycznia 2020 r. Amerykańska firma stworzyła aplikację do identyfikacji twarzy. W swojej bazie danych ma już 3 miliardy zdjęć z portali społecznościowych. Wystarczy zrobić zdjęcie, wrzucić je do aplikacji i już można pozyskać dane każdego. Brzmi jak Big Brother, ale na dużo większą skalę. W Stanach Zjednoczonych powstała aplikacja Clearview, która opierając się na danych biometrycznych identyfikuje osoby. Czytaj więcej…


Chiński TikTok zabija Instagrama

cyfrowa.rp.pl, 21 stycznia 2020 r. „TikTok dopiero pokaże na co go stać i pobije pod względem popularności potęgi mediów społecznościowych” – uważa założyciel Snapchata. „Kocham TikTok; Jestem wielkim fanem” – powiedział Evan Spiegel, założyciel i wieloletni prezes Snapchata podczas spotkania w Digital Life Design. „Media społecznościowe w swojej oryginalnej konstrukcji naprawdę dotyczą statusu, reprezentowania tego, kim jesteś, pokazywania ludziom, że jesteś fajny, uzyskiwania polubień i komentarzy, tego typu rzeczy” – dodał sugerując, że właśnie TikTok pod tym względem najlepiej spełnia oczekiwania zwłaszcza młodej rzeszy użytkowników. Czytaj więcej…