Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

Lublin: Lokalne media kontra fake news, czyli warsztaty Polska Press dla dziennikarzy i studentów

kurierlubelski.pl, 5 lutego 2020 r. Lokalne media kontra fake news – pod tym hasłem w środę odbyło się szkolenie, w którym wzięli udział przedstawiciele lokalnych mediów oraz studenci dziennikarstwa. Celem zorganizowanego przez Polska Press – wydawcy „Kuriera Lubelskiego” i właściciela Agencji Informacyjnej Polska Press – szkolenia było zwrócenie uwagi osób pracujących w mediach i przyszłych dziennikarzy na tak zwane fake newsy, czyli nieprawdziwe informacje w sieci. Warsztaty w Lublinie poprowadzili Daniel Rząsa, redaktor naczelny serwisu 300gospodarka.pl, a wcześniej pracownik Google News Lab i Witold Głowacki, dziennikarz Polska The Times. Czytaj więcej…


Hejt i uzależnienia to tylko jedna strona internetu. Rodzice nauczą się, jak chronić przed nią dzieci

katowice.wyborcza.pl, 5 lutego 2020 r. Ponad 40 proc. dwulatków w Polsce regularnie korzysta z internetu, a 80 proc. dzieci w wieku 9-17 lat robi to codziennie. Grozi im nie tylko uzależnienie, ale też kontakt z niewłaściwymi treściami i osobami. Właśnie dlatego w Tychach powstał program “Rodzic w internecie”. Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa NASK przeprowadziła niedawno, wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, badania dotyczące sposobów, w jaki dzieci korzystają z internetu. Ich wyniki były zatrważające. Aż 57 proc. przepytywanych nastolatków przyznało, że doświadczyło w sieci przemocy rówieśniczej. 23 proc. wyjawiło, że spotkało się z obcą osobą dorosłą, poznaną przez internet, przy czym co trzeci z nich nie poinformował o tym fakcie nikogo. Drugi raport, dotyczący wiedzy rodziców na temat aktywności ich dzieci w sieci ujawnił jeszcze bardziej zatrważające fakty. Czytaj więcej…


A imię ich legion. Kim są polscy użytkownicy TikToka?

spidersweb.pl, 5 lutego 2020 r. Agencja Open Mobi opublikowała raport na temat polskich użytkowników TikToka. Wyłania się z niego obraz młodych dziewczyn nieustannie sprawdzających na swoich Huaweiach, co też nowego dzieje się na platformie. TikTok rozwija się w zastraszającym tempie, spędzając sen z powiek szefom konkurencyjnych serwisów. W czwartym kwartale zeszłego roku był drugą najchętniej pobieraną aplikacją na telefony z Androidem i iOS-em – ściągnięto go aż 220 mln razy. Co do tego, że TikTok opanowany jest przez nastolatki, nikt nie ma raczej wątpliwości. W Polskich badaniach wzięły przede wszystkim udział osoby w wieku od 11 do 13 lat (53 proc.). Grupa mieszcząca się w przedziale 14-17 lat stanowiła 21 proc. badanych, trzecia pod względem wielkości (14 proc.) była grupa osób mających mniej niż 11 lat. Osoby w wieku 18-23 lata stanowiły tylko 6 proc. respondentów, tyle samo osób przyznało się do bycia już u kresu swojego żywota (23+). To z grubsza oddaje globalne trendy – z badań prowadzonych przez Globalwebindex w Stanach Zjednoczonych wynika, że największą grupę tiktokowiczów (41 proc.) stanowią osoby w wieku od 16 do 24 lat. Czytaj więcej…

  Czy TikTok będzie następną dużą platformą społecznościową?; Facebook zatrudnia dziennikarzy do walki z fake newsami

Facebook ma już 16 lat. Wszystkie grzechy serwisu Marka Zuckerberga

geekweb.pl, 5 lutego 2020 r. W 2003 roku student Harvardu, Mark Zuckerberg, uruchomił w sieci stronę, którą nazwał Facemash, a która, mówiąc w skrócie, była kopią serwisu Hot or Not w którym użytkownicy z dwóch dostępnych fotografii ludzi wybierają tę, która podoba im się bardziej. Zuckerberg użył jednak zdjęć studentów swojej uczelni, które pobrał z jej wewnętrznej sieci. Facemash okazało się bardzo popularne wśród studentów i już w ciągu pierwszych czterech godzin od opublikowania serwis odwiedziło 450 gości, a przejrzanych i ocenionych zostało 22 tysiące zdjęć. Administracja uniwersytetu po kilku dniach zdjęła jednak stronę z serwerów uczelni, oskarżając jednocześnie Zuckerberga o naruszenie praw autorskich, prywatności i doprowadzenie do wycieku danych. Jak widać szef Facebooka ma to we krwi. Uczelnia wycofała jednak później wszystkie te zarzuty. Czytaj więcej…


Co to jest TikTok i dlaczego nastolatki mają na jego punkcie obsesję?

howtogeek.com, 5 lutego 2020 r. TikTok – nastolatki go uwielbiają, a rodzice go nie rozumieją. Marki chcą na nim zarabiać. Jest to być może najbardziej kontrowersyjna (i ukochana) sieć społecznościowa w historii. Liczba pobrań aplikacji znacznie przewyższa liczbę pobrań bardziej znanych sieci społecznościowych, takich jak Twitter i Facebook. TikTok emitował nawet reklamę podczas Super Bowl 2020. Czym jest TikTok i jak działa? Dlaczego prawodawcy tak bardzo się go boją? I – być może najważniejsze – dlaczego miałbyś się tym wszystkim przejmować? Czytaj więcej…