Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

Ubywa polskich internautów. Zmęczeni hejtem i wyciekami danych?

cyfrowa.rp.pl, 12 lutego 2020 r. W styczniu z internetu korzystało o pół miliona użytkowników mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Czas internautów absorbują mapy i filmy. W Polsce z internetu korzysta 28,1 mln osób – dowodzą wyniki styczniowego badania Gemiusa/PBI. Dla porównania, w styczniu 2019 roku to samo badanie wykazało 28,6 mln użytkowników. To oznacza spadek o pół miliona w ciągu roku. To spora obniżka i trudno ją tłumaczyć tylko zmianą sposobu spędzania czasu przez Polaków. Izabela Knyżewska, odpowiedzialna za marketing i PR w Gemiusie, zapewnia, że dane są w pełni porównywalne rok do roku. Skąd więc spadek – tu odpowiedź dopiero poznamy. Czytaj więcej…


Walka z fake news: Co planuje Twitter?

financialexpress.com, 12 lutego 2020 r. Od marca Twitter będzie oznaczać, a w niektórych przypadkach usuwać filmy, zdjęcia i inne media udostępniane na platformie. Chodzi o zwalczanie fałszywych wiadomości i dezinformacji, które mogą mieć niebezpieczne konsekwencje w świecie rzeczywistym. Podczas gdy ekonomiczne koszty fake newsów i dezinformacji, zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych przez University of Baltimore i CHEQ (firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem), wynoszą aż 78 miliardów dolarów rocznie, globalne wydatki na tworzenie fałszywych wiadomości z naciskiem na polityka wynoszą zaledwie 400 milionów dolarów. Czytaj więcej…


Fałszywe profile zalewają media społecznościowe

pymnts.com, 12 lutego 2020 r. Media społecznościowe stały się integralną częścią życia codziennego, a ostatnie badania wykazały, że na świecie w 2019 r. było około 2,77 miliarda użytkowników social media. Przewiduje się, że do końca 2021 r. liczba ta wzrośnie do ponad 3 miliardów – to prawie połowa światowej populacji. Znaczna część tych użytkowników nie jest jednak prawdziwa. Fałszywe profile są rozpowszechniane na stronach takich jak Facebook, Twitter i YouTube, według niektórych szacunków stanowią nawet 25 procent wszystkich nowych kont. Czytaj więcej…

  Przegląd mediów • wtorek, 6 listopada 2018 r.

Deepfake. Gdy zamiana twarzy prowadzi na manowce

polskieradio.pl, 12 lutego 2020 r. – Deepfake to technika obróbki obrazu, taki przekładaniec technologiczny, który polega na tym, że podmienia się twarz i resztę ciała w dowolny sposób – mówi dr Helena Chmielewska-Szlajfer. Ofiarami deepfaków padli m.in. Donald Trump, Scarlett Johansson czy John Snow z “Gry o Tron”. Donald Trump pojawił się w nagraniu jednej z belgijskich partii, gdzie zostały sfabrykowane jego wypowiedzi o porozumieniu klimatycznym. Wizerunek Johansson i innych aktorek wykorzystano do produkcji filmów porno. John Snow przepraszał w filmie za ostatni sezon “Gry o tron”. Czytaj więcej…


Facebook angażuje Reutersa do sprawdzania dezinformacji i deepfake’ów

dobreprogramy.pl, 12 lutego 2020 r. Facebook próbował już wdrażać mechanizmy sprawdzania autentyczności udostępnianych wiadomości z różnym skutkiem. Nadchodzą jednak wybory prezydenckie w USA i amerykańska korporacja próbuje się przygotować na nadchodzą falę dezinformacji (choć sama pozwala politykom kłamać w płatnych reklamach). Amerykańska korporacja postanawia zaangażować agencję Reutersa do badania wiarygodności publikowanych informacji, w tym także tzw. deepfake’ów (zmanipulowanych cyfrowo, np. przez algorytmy sztucznej inteligencji, nagrań wideo). Czytaj więcej…