Media społecznościowe ciągle się zmieniają. W ciągu ostatniej dekady wirtualna waluta nagradzająca twórców treści i influencerów była złożona z obserwatorów i polubień. Aplikacja TikTok jest pionierem nowej metodologii, która wykorzystuje ciągle zmieniający się algorytm.

TikTok jest wyjątkowo dobry w polecaniu treści. Gdy użytkownik otworzy aplikację, pozostanie w niej średnio przez ponad 10 minut. Trzy razy dłużej niż w przypadku Instagrama. To pokazuje, że zalecenia oparte na algorytmach są bardzo skuteczne. W miarę rozwoju technologii i obsługi TikTok, możemy spodziewać się, że z czasem proces rekomendacji będzie znacznie lepszy.

Od dawna wiadomo, że krótkie filmy na urządzeniach mobilnych będą przyszłością treści mobilnych. Snapchat odniósł sukces na tym rynku dzięki znikającym zdjęciom i wideo, a następnie innowacyjnym formatem historii. Jednak TikTok zdobywa obecnie globalną publiczność dzięki kombinacji krótkich filmów i rekomendacji algorytmicznych.

Jak działa ten algorytm, zarówno w przypadku konsumentów, jak i twórców treści? Rozumiejąc mechanikę platformy, możemy zacząć ją wykorzystywać, aby lepiej informować o naszych decyzjach dotyczących tworzenia treści. Należy również pamiętać, że w dowolnym momencie możemy spodziewać się uruchomienia setek, jeśli nie tysięcy różnych algorytmów rekomendacji.

Jak działa algorytm TikTok dla twórców treści?

Po przesłaniu filmu, TikTok przeanalizuje go przy użyciu przetwarzania języka naturalnego i technologii komputerowej. Z samego filmu zostaną wyodrębnione informacje, aby zrozumieć treść, dźwięk, transkrypcje, aby lepiej zrozumieć kontekst filmów. Oto cytat z Bytedance wyjaśniający, jak działa algorytm:

„Sztuczna inteligencja zasila wszystkie platformy treści Bytedance” – mówi rzecznik. „Budujemy inteligentne maszyny, które są w stanie zrozumieć i analizować tekst, obrazy i filmy przy użyciu technologii przetwarzania języka naturalnego i technologii komputerowej. Dzięki temu możemy dostarczać użytkownikom treści, które uznają za najbardziej interesujące, i umożliwić twórcom na całym świecie dzielenie się ważnymi chwilami z życia codziennego”.

Po uruchomieniu przez TikTok wideo, zostanie przeprowadzona ocena na podstawie przykładowego zestawu interakcji użytkownika z fragmentem treści. Każdy śledzony wskaźnik ma przypisany wynik o różnej wartości. Oto szacunkowa hierarchia wyników, która nagradza zawartość za interakcję użytkownika.

  • Liczba ponownych odtworzeń = 10 punktów
  • Wskaźnik ukończenia = 8 punktów
  • Podzielenie się = 6 punktów
  • Komentarze = 4 punkty
  • Polubienia = 2 punkty

Jak widać, współczynniki zaangażowania na użytkownika są najwyżej ocenianymi wskaźnikami w zestawieniu z ocenami pozytywnymi i komentarzami. Jednak pozostawienie odtwarzanego wideo w pętli nie spowoduje, że filmy staną się wirusowe, ponieważ jest to obliczane na użytkownika. Ten system rankingowy powoduje, że farmy kliknięć stają się zbędne, co stanowi problem, z którym Facebook walczy od dłuższego czasu.

https://ghost-veed-grow.s3.eu-west-2.amazonaws.com/2020/02/Artboard-Copy-71.png

Teraz film zostanie powiązany z wynikiem. Jeśli jego zawartość przekroczy próg, zostanie rozpropagowany wśród do większej liczby użytkowników TikTok. Proces ten powtarza się raz za razem, aż stanie się wirusowy lub dopóki nie osiągnie odpowiedniego progu. Jednak nie wszystkie treści powinny być zaprojektowane tak, aby stały się wirusowe. Dotarcie do właściwych odbiorców jest o wiele bardziej korzystne niż dotarcie do milionów użytkowników, którzy nie są nimi zainteresowani.

Jak TikTok dowiaduje się szczegółów o swoich użytkownikach?

Tiktok musi dowiedzieć się o swoich użytkownikach jak najwięcej, aby wiedzieć, jakie treści im odpowiadają. Gdy użytkownik pobiera aplikację po raz pierwszy, otwiera ją bez konieczności wcześniejszej rejestracji. Jest to świetna decyzja, która obniża barierę wejścia, ale także inteligentna z punktu widzenia gromadzenia danych. W tym momencie aplikacja zaczyna uczyć się o użytkowniku jak najwięcej. Pierwsza sekwencja filmów, które ogląda, ma na celu dwie rzeczy.

1 – zatrzymanie użytkownika w aplikacji

Pierwszym zadaniem jest zatrzymanie użytkownika w aplikacji tak długo, jak to możliwe. TikTok pokazuje tylko filmy, które są sklasyfikowane jako mające wysoki współczynnik zaangażowania dla szerokiej publiczności, a jednocześnie mają najniższy współczynnik wyjścia.

2 – zrozumienie, co lubi użytkownik

Drugim zadaniem jest uczenie się z puli filmów, które użytkownik przegląda. Jakie filmy ogląda ponownie w pętli, jaki jest wskaźnik ukończenia oglądania każdego filmu, jakie profile, hashtagi i trendy ogląda.

Korzystając z tego samego systemu co powyżej, algorytm TikTok zacznie teraz budować profil oparty na wynikach na koncie użytkownika. Za każdym razem, gdy ponownie odtworzy film lub obejrzy film do samego końca, algorytm odnotowuje przyszłe sugestie. I oto znowu system punktowy.

  • Liczba ponownych odtworzeń = 10 punktów
  • Wskaźnik ukończenia = 8 punktów
  • Podzielenie się = 6 punktów
  • Komentarze = 4 punkty
  • Polubienia = 2 punkty

Z biegiem czasu profil użytkownika staje się coraz bardziej znany, aby algorytm mógł lepiej polecać treści zgodnie z jego potrzebami. Podobnie jak w przypadku tradycyjnych programów telewizyjnych, algorytm rekomendacji będzie również obejmował lokalizację, godzinę i dzień.

Podsumowanie

TikTok zbudował ogromną platformę wideo, która angażuje użytkowników w każdym wieku na całym świecie dzięki swojemu pionierskiemu algorytmowi rekomendacji treści. Dlatego niesprawiedliwe byłoby nie chwalenie zestawu narzędzi do edycji wideo TikTok, który pozwala użytkownikom tworzyć tak angażujące treści. Dobrą wskazówką dla wszystkich, którzy chcą tworzyć lepsze treści na TikTok, to optymalizacja pod kątem liczby ponownych odtworzeń i wskaźnika ukończenia.