Codzienny przegląd najciekawszych informacji z branży mediów internetowych i społecznościowych oraz fake news, hejtu, mowy nienawiści i kryzysów w sieci.

Deepfake podbija pornografię. Zmanipulowane filmy z gwiazdami

rp.pl, 2 września 2020 r. Technologia deepfake weszła z impetem do przemysłu pornograficznego. Nikt nie jest w stanie nad tym zapanować. Przerobione cyfrowo filmy zalewają popularne strony z pornografią. Popularne witryny z filmami dla dorosłych co miesiąc są zalewane filmami, które powstały dzięki technologii deepfake.

Według portalu Wired co miesiąc przesyłanych jest ponad 1000 tego typu filmów. Pojawiają się na nich celebrytki: aktorki, piosenkarki, gwiazdy internetu. Są niezwykle popularne, mimo że nie są prawdziwe. Filmy te coraz częściej trafiają do głównego nurtu – ostrzega firma analityczna Sensity, specjalizująca się w tropieniu i monitorowaniu deepfake, pisze Wired. Dla odbiorców nie ma też większego znaczenia, czy są oryginalne czy też przerobione cyfrowo. Czytaj więcej…


Microsoft skonstruował narzędzie wykrywające technologię deepfake

dobreprogramy.pl, 2 września 2020 r. Microsoft opracował narzędzie o nazwie Microsoft Video Authenticator, które ma wykrywać, czy dany materiał powstał przy pomocy technologii deepfake. Oprogramowanie analizuje zdjęcia i filmy wideo, a następnie szacuje prawdopodobieństwo, że jest ono oszustwem. Nowe narzędzie Microsoftu działa poprzez wykrywanie cech, które są unikalne dla podróbek, ale niekoniecznie widoczne dla ludzi, którzy na nie patrzą.

Cechy to m.in. subtelne zaniki części obrazu i niewidoczne granice pomiędzy elementami dodanymi a oryginalnym materiałem. Jak informuje amerykańska firma, narzędzie będzie początkowo dostępne dla organizacji politycznych i medialnych “zaangażowanych w proces demokratyczny”. Czytaj więcej…


Spada zaufanie do mediów, rośnie liczba subskrypcji

wirtualnemedia.pl, 2 września 2020 r. Zaufanie do mediów maleje na całym świecie, zaś w okresie pandemii zmieniła się struktura najbardziej zaufanych źródeł newsów – wynika z najnowszego raportu „Digital News Report” przygotowanego przez Reuters Institute for the Study of Journalism. W 2020 roku zwiększyła się nieznacznie liczba użytkowników skłonnych do płacenia za dostęp do treści. W Polsce najpopularniejszymi wydawcami newsów są TVN oraz Onet.

W raporcie zaznaczono, że podstawowe sondaże zostały przeprowadzone w okresie od stycznia do lutego 2020 r., a więc jeszcze przed głównym uderzeniem pandemii koronawirusa. Tymczasem, jak podkreślają autorzy koronawirus spowodował poważny kryzys na rynku mediów, a także istotne zmiany w odbiorze informacji przez użytkowników. Dlatego Reuters Institute for the Study of Journalism dokonał w kilku wybranych krajach dodatkowych badań dotyczących wpływu pandemii na rynek medialny. Czytaj więcej…